Realistisch begroten
1. Overschot budget Adviesraad Sociaal Domein bijstellen
In de afgelopen jaren is op het budget van de adviesraad Sociaal Domein (in 2023 € 73.000 groot) een onderbesteding zichtbaar. Zonder dat de activiteiten van de adviesraad daardoor geraakt worden, kan het budget worden gehalveerd. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 40.000 vanaf 2025
2. Overschot budget rampenbestrijding en crisisbeheersing bijstellen
Het totale budget voor rampenbestrijding/crisisbeheersing is jaarlijks €50.000. De afgelopen jaren is dit budget niet volledig gebruikt. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 10.000 vanaf 2025.
3. Budget Informatieknooppunt niet volledig benodigd
Vanaf 2023 is structureel een bedrag van €100.000 per jaar beschikbaar voor de inrichting van een gemeentelijk informatieknooppunt (GIK) veiligheid. Dit bedrag is bedoeld voor de aanschaf van verschillende applicaties en tools om onze informatiepositie te verbeteren en toe te werken naar informatie gestuurd werken. Inmiddels hebben we een goed beeld van de kosten en kunnen we dit budget structureel verlagen. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 45.000 vanaf 2026.
4. Realistisch begroten onderhoud kunstwerken openbare ruimte en minder kunstwerken plaatsen
We gaan minder inzetten op het onderhoud en plaatsen van kunstwerken in de openbare ruimte. Voor onderhoud is er jaarlijks € 211.000 beschikbaar. Op dit budget zien we de afgelopen jaren een onderbesteding. Op basis van ervaringen van de afgelopen jaren kunnen we hierop € 100.000 besparen. Daarnaast maken we aanvullende keuzes (verzekering van de kunstwerken opzeggen, niet jaarlijks een 2e kunstwerk plaatsen, dekken van kunstwerken uit gebiedsontwikkelingen) wat een aanvullende besparing van € 105.000 oplevert. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 205.000 vanaf 2026.
5. Erfgoedadviesniveau meer naar de basis
We gaan het erfgoedwerk slimmer organiseren, waarbij het beleid naar de wettelijke basis is teruggebracht. Zo zijn enkele werkzaamheden die nu uitgevoerd worden, in 2026 afgerond en vragen daarna geen capaciteit. Dit heeft betrekking op het cultuurhistorie-advies. Dit betreft onder andere het aanwijzingsprogramma post 70, bescherming Kerschoten, Kerkenvisie en actualisatie erfgoedverordening. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 109.000 vanaf 2026.
6. Financiering culturele partijen en evenementen incidenteel in plaats van structureel
Er is een jaarlijks budget van € 150.000 gereserveerd voor een cultureel evenement of partij. In 2023 is daarop geen aanspraak gedaan. We heffen dit budget op en wegen af, wanneer een evenement of partij zich aandient, of hiervoor incidentele middelen beschikbaar worden gesteld. Dus er wordt structureel budget ingeleverd en in voorkomende situaties zoeken we incidentele dekking. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 150.000 vanaf 2026.
7. Overschot reserve MO/BW benutten
De MO/BW begroting is een regionale begroting, waarover Apeldoorn niet alleen kan beslissen. Overschotten (onderbestedingen) binnen deze begroting worden jaarlijks gestort aan de deelnemende gemeenten, waarbij Apeldoorn recht heeft 75% van het totale overschot. Op basis van Apeldoorns raadsbesluit (2022) wordt vanuit dit overschot een reserve opgebouwd. Dit omdat voor MO/BW is besloten dat er een strategische buffer nodig is om de financiële uitdagingen aan te gaan bij de transformatie naar Beschermd Thuis. Mogelijke invoering van een nieuwe manier van financiering door het Rijk (het Objectief Verdeelmodel) zorgt voor een financieel risico, omdat dit negatief uitpakt voor onze gemeente. Daarnaast is investeren in voldoende, goed gespreide, adequate en betaalbare (sociale) woonmogelijkheden voor de noodzakelijke uitstroom van cliënten vanuit de intramurale setting nodig. Een plafond van € 25 miljoen is voor deze reserve toereikend, welk bedrag in 2024 al gehaald wordt. Daarmee kunnen geraamde toekomstige stortingen vrijvallen. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 1.900.000 vanaf 2025.
8. Besparing individuele vervoerskosten verwerken
De actie die in 2023 en 2024 is uitgevoerd om een groep inwoners met een indicatie voor individueel Vraagafhankelijk Vervoer, die door commerciële taxibedrijven werd vervoerd, over te zetten naar PlusOV, levert een besparing op. Dit is doorgevoerd in het budget. Daarnaast is er de afgelopen jaren een onderbesteding in de begroting van de individuele vervoerskosten welke nu ook in het budget is verwerkt. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 65.000 vanaf 2025.
Anders omgaan met risico's en kansen
17. Halveren van het Vangnet Budget
Dit budget wordt gebruikt voor sociale vraagstukken en vooral ingezet door de uitvoering (wijkteams). Het is een budget voor het flexibel oplossen van vragen waar vooral snelheid geboden is. Het budget is afgelopen jaar met name ingezet voor het oplossen van crisisopvang waarbij reguliere opvang niet passend was. We gaan de reguliere budgetten beter benutten om passende voorzieningen te kunnen bieden in crisissituaties. Daarmee kan het vangnet budget gehalveerd worden. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 62.000 vanaf 2025.
18. Alvast stoppen met de Verwijsindex Risicojongeren
Landelijk is geconcludeerd dat de verwijsindex niet de resultaten behaalt die beoogd waren. Het draagvlak om deze verwijsindex verder uit te voeren is onvoldoende. De intentie van de staatssecretaris is om de verplichtingen rond de verwijsindex uit de Jeugdwet te schrappen. Op welke termijn is nog onduidelijk. Dit vraagt een aanpassing van de Jeugdwet. Alternatieven zijn ook niet duidelijk. In maart 2024 is er bij de VNG een motie ingediend door een gemeente om de verwijsindex niet te schrappen, maar juist door te ontwikkelen. Toekomst is dus onzeker. Vooruitlopend stoppen wij, als de wet dat toestaat. met de verwijsindex en hebben dat budget m.i.v. 2025 niet meer in de begroting opgenomen. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 55.000 vanaf 2025.
19. Bijstellen post Schade en Onderhoud Onderwijshuisvesting
Schoolbesturen kunnen in overeenstemming met de Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs Apeldoorn 2021 aanvragen indienen voor bepaalde voorzieningen. Aanvragen voor constructiegebreken van bestaande gebouwen worden getoetst en vastgesteld via het jaarlijkse programma onderwijshuisvesting. De kosten voor herstel komen ten laste van de post schade en incidentele kosten van het daaropvolgende jaar. M.i.v. 2024 bedraagt het budget structureel € 487.000. De gemiddelde werkelijke kosten in de jaren 2021-2023 zijn € 360.000. Op basis hiervan is het budget structureel met € 100.000 verlaagd. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 100.000 vanaf 2026.
20. Bijstellen post Verhuiskosten/Tijdelijke huisvesting
De gemeente is volgens haar zorgplicht verantwoordelijk voor voldoende en adequate onderwijshuisvesting. Dit betekent in de praktijk dat schoolgebouwen soms vernieuwd worden. Tijdens deze vernieuwing kan het noodzakelijk zijn dat een school tijdelijk andere huisvesting krijgt. Schoolbesturen kunnen dan bij de gemeente aanspraak maken op de vergoeding voor verhuiskosten en tijdelijke huisvesting. Hiervoor is een structureel budget geraamd. Op basis van de werkelijke kosten in de afgelopen jaren kan dat budget structureel verlaagd worden. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 150.000 vanaf 2026.
21. Bijstellen post externe advisering Onderwijshuisvesting
Binnen de begroting onderwijshuisvesting wordt de kostenpost externe advisering ingezet om specifieke kennis in te huren. M.i.v. 2024 is het budget € 455.000. Werkelijke kosten 2021-2023 waren gemiddeld €305.000 per jaar. Op basis hiervan is het budget structureel verlaagd. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 100.000 vanaf 2026.
22. Budget culturele projectenregeling halveren i.v.m. onderbesteding
Voor het mogelijk maken van culturele projecten bestaat sinds 2022 een Projectenregeling Cultuur groot en een Projectenregeling Cultuur klein, gezamenlijk is hier een budget voor beschikbaar van € 553.000. Dit budget voor beide regelingen is nu gehalveerd. Dit betekent dat er minder culturele projecten in de gemeente mogelijk gemaakt kunnen worden. In de praktijk was de regeling onderbenut, dus is het effect minder groot. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 138.000 in 2025 en € 276.000 vanaf 2026.
23. Werkbudget Cultuur en Archeologie halveren
Voor de secties cultuur, cultuurhistorie en archeologie zijn drie budgetten vrij te besteden, het zogenaamde uitbestedingsbudget. Deze budgetten zien er als volgt uit: • Uitbestedingsbudget cultuur, creatieve industrie: €200.000 Gebaseerd op de uitgaven in de voorgaande jaren is dit budget gehalveerd. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 149.000 vanaf 2026.
24. Flexibiliteit binnen het Erfgoedfonds benutten
Binnen het Erfgoedfonds wordt voor elke sub-regeling jaarlijks een subsidieplafond vastgesteld. Op het moment dat een sub-regeling binnen het jaar al benut is, wordt gekeken of een andere sub-regeling afstevent op een onderbenutting en worden de middelen herverdeeld. Hiermee is het totale budget binnen het Erfgoedfonds uitwisselbaar.Niet alle regelingen worden op dit moment volledig benut. Omdat er tussen de regelingen budgetten uitgewisseld kunnen worden, kan op het totaal van de regelingen gekort worden, zonder dat het voortbestaan van de subsidieregelingen in het geding komt. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 165.000 vanaf 2026.
25. Hulpmiddelen huren in plaats van kopen
Voor de inkoop van hulpmiddelen gaan we over van een koopconstructie met depot naar het huren van hulpmiddelen. Op dit moment loopt er een nieuwe (voorbereiding) op de aanbesteding van de inkoop van hulpmiddelen. Dit levert een financiële besparing op. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 800.000 vanaf 2025.
Overige voorstellen
30. Budget integraal veiligheidsplan vanaf 2026 incidenteel afwegen
We stellen conform wettelijke taak elke vier jaar een integraal veiligheidsplan op, maar de raad prioriteert daarin wat we belangrijk vinden en afhankelijk van die keuzes stellen we incidentele budgetten beschikbaar. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 153.000 vanaf 2026.
31. Stelsel bestuurlijke boete invoeren
We gaan het bestuurlijke boetestelsel toepassen, zoals in andere gemeenten al ingevoerd is. Dit houdt in dat de boetes voor APV overtredingen door de gemeente zelf worden geïnd en de opbrengsten ook naar de gemeente gaan (i.p.v. naar CJIB). |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 30.000 vanaf 2026.
32. Verminderen stelpost reservering en uitvoering subsidieregelingen welzijn
We schrappen het budget dat beschikbaar is om te kunnen anticiperen op bezwaren uit tender procedures. Als er wel bezwaren komen dan bekostigen we de afhandeling uit de algemene reserve. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 247.000 vanaf 2026.
33. Vitaliteitsaanpak alleen bij de gebieden waar de veerkracht onder druk staat
Als er voor alle gebieden een Vitaliteitsagenda gemaakt is, continueren we deze aanpak daarna alleen in de gebieden waar de veerkracht onder druk staat. Anders gezegd: we gaan ongelijk investeren ten behoeve van gelijke kansen. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 135.000 vanaf 2026.
34. Anders omgaan met inwonersinitiatieven
We schrappen in 2026 het tijdelijke extra budget wat tot en met 2026 was begroot. Door het samenbrengen van budgetten en regelingen (voorbeelden subsidieregeling inwonersinitiatieven, subsidieregeling gebiedsparticipatie, subsidieregeling jaarwissselinginitiatieven) kan het totale budget meer passend worden gemaakt én flexibeler ingezet, waardoor naar verwachting minder geld nodig is om toch de doelen te bereiken |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 250.000 in 2026
35. Mantelzorgwaardering / Subsidie Vrijwilligersondersteuning & Mantelzorgondersteuning
In de nota Nieuw voor Oud namen wij twee ombuigingsvoorstellen op voor de onderwerpen mantelzorgwaardering en subsidie vrijwilligers- en mantelzorgondersteuning. Daarbij is de verwachting uitgesproken dat de ombuiging op mantelzorgwaardering, gelet op de onderbesteding in de afgelopen jaren, zonder aanpassing van werkwijze kon worden gerealiseerd. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 90.000 in 2026 en € 100.000 vanaf 2027.
36. Stoppen met explosievenopruiming fase 2
De (forse) kosten voor de explosievenontruiming worden door diverse landelijke partijen gedragen. De gemeente betaalde alleen de kosten voor een projectleider, deze kosten laten we in fase 2 ook door de betrokken partners betalen. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 40.000 vanaf 2026.
37. Anders en zelfstandiger naar school reizen
Wij zetten in op het bevorderen van zelfstandig reizen van leerlingen naar school, waarbij wij ons richten op ondersteuning van leerlingen met een persoonlijk vervoersplan. Hiermee worden leerlingen begeleid om zelfstandig te reizen of krijgen ze een alternatief vervoersmiddel zoals e-bike of OV. Daarnaast worden de voorwaarden van vervoer herijkt, waarmee de inzet van begeleid reizen eerder gekozen wordt dan het taxi vervoer. Doel van dit voorstel is dus het zelfstandig leren reizen van leerlingen en niet in essentie de bezuiniging. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 45.000 in 2026 en € 90.000 vanaf 2027.
38. Geen extra kunstgrasvelden
We stoppen met het, op grond van de ondersteuningsregeling, financieren van extra kunstgrasvelden. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 71.000 vanaf 2026.
39. Verzelfstandigen Cultureel Festival Maaiveld vanaf 2029
Het budget voor het culturele festival Maaiveld heroverwegen we na de afgesproken looptijd van vijf jaar, omdat we van evenementen verwachten dat ze naar verloop van tijd een groot deel van hun eigen financiering kunnen regelen. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 63.000 vanaf 2029.
40. Minder subsidie voor culturele basisinstellingen
We kiezen hierbij voor een lichte bezuiniging en lichte ingrepen. We zien daar ruimte voor omdat we bijvoorbeeld kansen zien om via samenwerkingen op processen efficiencywinst en daardoor kostenbesparingen te realiseren. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 174.000 in 2026; € 261.000 in 2027 en € 348.000 vanaf 2028.
41. Korten op werkbudget Sportbeleid
We korten op de post ‘overige kosten sportbeleid’. We zien die mogelijkheid omdat we korten op een aantal subsidies en/of minder uitgeven aan inhuur externe expertise t.b.v. onderzoek en het opstellen van beleid, die uit dit budget worden betaald. De financiering van het urban activiteitenprogramma blijft wel intact. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 50.000 vanaf 2026.
42. Aanbod uitbreiden met Begeleiding Individueel "licht"
We gaan het Wmo product ‘Begeleiding licht’ inkopen, dit ontbreekt nu in ons aanbod. Daardoor verwachten we dat er minder duurdere Wmo producten worden ingezet |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 25.000 in 2026, € 75.000 in 2027 en daarna € 160.000 structureel
43. Maximum kilometerbudget PlusOV
Inwoners met een Wmo indicatie voor Vraagafhankelijk Vervoer betalen een eigen bijdrage per kilometer die er gereden wordt met PlusOV, verder kunnen zij nu onbeperkt reizen met PlusOV. We kiezen ervoor dit te gaan maximeren op maximaal 1.500 km per jaar. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 45.000 vanaf 2026.
44. Andere keuzes JOGG
Naar aanleiding van scenario 1 in dit voorstel - over de thema’s slapen en bewegen - kiezen we ervoor de genoemde activiteiten wél te blijven doen, maar niet vanuit budget JOGG maar vanuit landelijke middelen die we via GALA krijgen. De GALA middelen zijn wel eenmalige gelden. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 51.000 vanaf 2026.
45. Beweegaanbod Minima toespitsen op zwemaanbod
Vanuit het budget Volksgezondheid realiseren we een beweegaanbod voor inwoners die recht hebben op de Regelrecht regeling. We kiezen ervoor om dit aanbod te beperken tot alleen het aanbod op het populairste onderdeel; het zwemmen. |
---|
xxx |
Om te buigen budget |
€ 55.000 vanaf 2026.