Home

Algemeen

In deze MPB presenteren we als college een samenhangend pakket aan keuzes, waarmee we onze ingezette koers bestendigen. Dit pakket bestaat uit ombuigingen, onontkoombare ontwikkelingen en voorstellen voor nieuwe of aanvullende middelen. In het onderstaande samenvattend overzicht ziet u in één oogopslag de uitwerking van dit geheel.

Een aantal zaken zal u bekend voorkomen. Zo zijn de ombuigingsvoorstellen, die voortvloeien uit het gezamenlijk doorlopen Nieuw-voor-Oud-traject, op dezelfde manier weergegeven als in de nota Nieuw-voor-Oud. Vervolgens ziet u een lijst met onontkoombare voorstellen. Tot slot doet het college diverse voorstellen om nieuw beleid te initiëren of versterken. Zoals we in de nota van aanbieding schrijven, bundelen we deze voorstellen onder een aantal grote lijnen en lichten we deze ook thematisch toe. De uitwerking van de onderliggende individuele voorstellen is opgenomen in de desbetreffende begrotingsprogramma’s, de toelichting op de bundeling vindt u direct onder het samenvattend overzicht. De bundeling ziet er als volgt uit:

  • Groei met oog voor een leefbare en verbonden stad
  • Ontmoeting, gezondheid en verbinding in buurt, wijk en dorp
  • Veilig en fijn samen leven en wonen
  • Investeren in een duurzame en circulaire stad
  • Stad van Veiligheid
  • Een plek om te werken, wonen en bezoeken
  • Renoveren en innoveren van Apeldoornse voorzieningen

Samenvattend overzicht MPB 2025-2028

progr.

Exploitatie uitgaven

Investeringen

2025

2026

2027

2028

2025

2026

2027

2028

na 2028

Nieuw voor Oud

Realistisch begroten

1

Overschot budget Adviesraad Sociaal Domein bijstellen

Samenleving

40

40

40

40

2

Overschot budget rampenbestrijding en crisisbeheersing bijstellen

Samenleving

10

10

10

10

3

Budget Informatieknooppunt niet volledig benodigd

Samenleving

45

45

45

4

Realistisch begroten onderhoud kunstwerken openbare ruimte en minder kunstwerken plaatsen

Samenleving

205

205

205

205

5

Erfgoedadviesniveau meer naar de basis

Samenleving

109

109

109

6

Financiering culturele partijen en evenementen incidenteel in plaats van structureel

Samenleving

150

150

150

7

Overschot reserve MO/BW benutten

Samenleving

1.900

1.900

1.900

1.900

8

Besparing individuele vervoerskosten verwerken

Samenleving

65

65

65

65

9

Middelen niet-gedane investeringen voor vervanging openbare ruimte afromen

Leefomgeving

300

300

300

300

10

Verlaging uitbestedingsbudget milieubeheer

Leefomgeving

25

50

50

50

11

Fasering en focus bij Toerisme en Recreatie

Economie en inkomen

100

160

160

160

12

Vrijval Stelpost energie

Bedrijfsvoering

500

500

500

500

13

Vrijval stelpost verduurzaming vastgoed 1.0 en inboeken energiebesparing verduurzaming 2.0

Bestuur, inwoners,

75

450

600

600

14

Meeropbrengst toeristenbelasting structureel in de begroting verwerken

Bestuur, inwoners,

250

250

250

250

15

Overschot saldo Loopbaancentrum benutten

Bedrijfsvoering

200

200

200

200

16

Overschot budgetten Bedrijfsvoering benutten

Bedrijfsvoering

80

80

80

80

Anders omgaan met risico's en kansen

17

Halveren van het Vangnet Budget

Samenleving

62

62

62

62

18

Alvast stoppen met de Verwijsindex Risicojongeren

Samenleving

32

55

55

55

19

Bijstellen post Schade en Onderhoud Onderwijshuisvesting

Samenleving

100

100

100

20

Bijstellen post Verhuiskosten/Tijdelijke huisvesting

Samenleving

150

150

150

21

Bijstellen post externe advisering Onderwijshuisvesting

Samenleving

100

100

100

22

Budget culturele projectenregeling halveren ivm onderbesteding

Samenleving

138

276

276

276

23

Werkbudget Cultuur en Archeologie halveren

Samenleving

149

149

149

149

24

Flexibiliteit binnen het Erfgoedfonds benutten

Samenleving

165

165

165

25

Hulpmiddelen huren in plaats van kopen

Samenleving

800

800

800

800

26

Verlaging begrote bijdrage in tekort Lucrato

Economie

700

700

700

700

27

Traineeprogramma anders bekostigen

Bestuur, inwoners,

325

325

325

28

Facturen betalen volgens vervaldatum

Bestuur, inwoners,

200

200

200

200

29

Eigen risico verzekeringen verhogen

Bedrijfsvoering

129

129

129

129

Overige voorstellen Nieuw voor Oud

30

Budget integraal veiligheidsplan vanaf 2026 incidenteel afwegen

Samenleving

153

153

153

31

Stelsel bestuurlijke boete invoeren

Samenleving

30

30

30

32

Verminderen stelpost reservering en uitvoering subsidieregelingen welzijn

Samenleving

247

247

247

33

Vitaliteitsaanpak alleen bij de gebieden waar de veerkracht onder druk staat

Samenleving

135

135

135

34

Anders omgaan met inwonersinitiatieven

Samenleving

250

0

0

35

Mantelzorgwaardering / Subsidie Vrijwilligersondersteuning & Mantelzorgondersteuning

Samenleving

90

100

100

36

Stoppen met explosievenopruiming fase 2

Samenleving

40

40

40

37

Anders en zelfstandiger naar school reizen

Samenleving

45

90

90

38

Geen extra kunstgrasvelden

Samenleving

71

71

71

39

Verzelfstandigen Cultureel Festival Maaiveld vanaf 2029

Samenleving

0

0

0

40

Minder subsidie voor culturele basisinstellingen

Samenleving

174

261

348

41

Stoppen met werkbudget Sportbeleid

Samenleving

50

50

50

42

Aanbod uitbreiden met Begeleiding Individueel "licht"

Samenleving

25

75

160

43

Maximum kilometerbudget PlusOV

Samenleving

45

45

45

44

Andere keuzes JOGG

Samenleving

51

51

51

45

Beweegaanbod Minima toespitsen op zwemaanbod

Economie

55

55

55

46

Meldingen openbare ruimte vaker vanuit cyclisch regulier onderhoud oplossen

Leefomgeving

42

42

42

47

Onderhoudsniveau openbare ruimte op onderdelen verlagen

Leefomgeving

285

285

285

48

Inspanningsverplichting takenpakket Accres

Leefomgeving

50

50

50

49

Goedkoper te beheren assets openbare ruimte

Leefomgeving

142

142

142

50

Werkzaamheden gemeente bij evenementen kostendekkend maken

Leefomgeving

50

50

50

51

Betalen voor laden van electrische auto's in gemeentelijke parkeergarages

Leefomgeving

200

200

200

Betalen voor laden van electrische auto's op maaiveld

Leefomgeving

15

15

15

52

Anders werken betekent consistent werken

Leefomgeving

500

500

500

53

Energietransitie

Leefomgeving

1.800

1.800

1.800

54

Inkomsten reclame openbare ruimte

Leefomgeving

100

100

100

55

Betalen 2e parkeervergunning

Leefomgeving

30

30

30

56

De ondernemende stad en economische koers

Economie en inkomen

139

139

139

57

Toekomstbestendige bedrijventerreinen

Economie en inkomen

192

208

352

58

(Top)Evenementen

Economie en inkomen

100

100

100

59

Citymarketing

Economie en inkomen

50

100

150

60

Veranderen dienstverlening inwoners met een Participatiewet uitkering

Economie en inkomen

205

205

205

61

Uitgaan van vertrouwen

Economie en inkomen

82

82

82

62

(Deels) terugdraaien toename aantal wethouders/afschalen bestuurlijke inzet en ondersteuning

Bestuur, inwoners,

250

500

500

63

Ons KCC in zijn kracht

Bedrijfsvoering

244

244

244

64

Genereren meer inkomsten toeristenbelasting

Bestuur, inwoners,

1.000

1.000

1.000

- Extra bijdrage toerisme en evenementen

Economie en inkomen

-500

-500

-500

65

Taken bestuursadviseur weerbare overheid beleggen bij strategisch adviseur veiligheid en kosten deels verhalen op de regio

Bedrijfsvoering

150

150

150

66

Advocaatkosten en advocaat in eigen dienst

Bedrijfsvoering

275

275

275

67

Contributies/abonnementen

Bedrijfsvoering

25

25

25

68

Normaliseren interne dienstverlening

Bedrijfsvoering

225

225

225

69

Transformatie bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

2.070

2.070

70

Anders omgaan met inhuur

Bedrijfsvoering

400

400

400

71

Verlagen overhead

Bedrijfsvoering

309

359

359

Onontkoombare voorstellen

72

Actualisatie prognose WMO inclusief kostprijsonderzoek

Samenleving

-1.870

-2.674

-3.351

-6.975

73

Actualisatie prognose Jeugd

Samenleving

-4.248

-4.371

-6.391

-9.439

74

Actualisatie en herstel indexatie budgetten onderwijshuisvesting

Samenleving

-1.400

-1.400

-1.400

-1.400

75

Veiligheidscentrum

Samenleving

- incidenteel

-3.200

-1.000

-1.000

- structureel

-650

76

Vervangende nieuwbouw 5 brandweerkazernes

Samenleving

-325

-565

-650

-2.500

-7.500

-7.500

-2.500

Samenleving

-pm

-pm

-pm

77

DVO Accres

Bestuur, inwoners

-560

-560

-560

-560

-pm

-pm

-pm

-pm

78

Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) vastgoed incl. Accres

Bestuur, inwoners

-500

-500

-500

-500

79

Marshoeve

Leefomgeving

-825

0

0

0

80

Omgevingswet

0

0

0

0

- extra kosten

-635

-555

-555

-555

- dekking Rijk (2025) en restant budget (2026-2027)

635

555

388

0

81

Uitvoering en opvolging Wet Goed Verhuurderschap

Leefomgeving

-116

-116

-116

-116

82

Brandveilig gebruik

Leefomgeving

-631

-631

-631

-167

-pm

83

Parkeren Apeldoorn West

Leefomgeving

0

0

-500

-500

84

80 jaar vrijheid (totaal € 1.085.000, waarvan € 268.000 in 2024 en € 817.000 in 2025)

Samenleving

-817

85

Contributies

Bestuur, inwoners

-150

-150

-150

-150

86

Verkiezingen

Bestuur, inwoners

-120

-120

-120

-120

87

Verbeteren financiële informatie

Bedrijfsvoering

-1.163

-334

-45

-pm

-pm

-pm

-pm

-pm

88

Ophoging budget IT infrastructuur

Bedrijfsvoering

-150

-150

-150

-150

89

Ophoging budget Microsoft

Bedrijfsvoering

-175

-175

-175

-175

90

Ophogen schoonmaakbudget

Bedrijfsvoering

-200

-200

-200

-200

91

Coördinerend installatieverantwoordelijke

Bedrijfsvoering

-111

-111

-111

-111

92

Warme en koude dranken

Bedrijfsvoering

-245

-pm

-pm

-pm

Overige voorstellen nieuw beleid

1. Groei met oog voor een leefbare en verbonden stad

1a

Capaciteitsuitbreiding en uitvoeringskracht mobiliteit

Leefomgeving

-617

-617

-617

1b

Stadmaken/BSK ontwikkelportfolio formatie, storting in AOF

Leefomgeving

-560

-560

-pm

Raming uitgaven

-560

-560

-pm

Bijdrage AOF

560

560

pm

1c

Investeringsruimte Stadmaken

Leefomgeving

-4

-504

-1.107

-3.700

-10.010

-14.322

-40.425

-49.087

-pm

-pm

1d

AOF Stadmaken

Leefomgeving

-15.165

-13.047

-500

-pm

1e

Twee spoortunnels in de ring

Leefomgeving

-322

-644

-10.000

-10.000

-20.000

2. Ontmoeting, gezondheid en verbinding in buurt, wijk en dorp

2a

Actieplan preventie Jeugdzorg & Onderwijs: overig

Samenleving

-1.742

2b

Urban Sports & Arts

Samenleving

-50

-50

-50

2c

Uitbreiding Stadspas

Economie en inkomen

-35

-pm

-pm

2d

Actieplan armoede

Economie en inkomen

-1.300

-1.300

2e

Voortzetten preventieve activiteiten IZA/GALA

Samenleving

-500

-500

2f

Welzijn

Samenleving

- uitbreiding welzijnswerk

-46

-68

-490

-515

- uitbreiding jongerenwerk

-72

-105

-740

-777

2g

Inclusie en toegankelijkheid

Samenleving

-108

-108

2h

Pand Jongeren informatiepunt

Samenleving

-36

-36

-36

-36

2i

Project Kairos voor risicojongeren

Samenleving

-50

-50

-50

-50

2j

Project Comeback

Samenleving

-30

-30

-30

-30

2k

Voortzetten project Buurt aan Zet

Samenleving

-100

-100

2l

Right to challenge

Samenleving

-100

-100

-pm

-pm

2m

Participatiebudget

Economie en inkomen

-pm

-pm

-pm

-pm

3. Veilig en fijn samen leven en wonen

3a

Tweede gebiedsmanager dorpen

Samenleving

-100

-pm

-pm

3b

Vitaliteitsaanpak

Samenleving

-635

-840

-590

-590

3c

Vuurwerkvrije jaarwisseling/flankerende maatregelen jaarwisseling nieuwe stijl

Samenleving

-75

-pm

-pm

3d

Integrale veiligheid

Samenleving

-614

-614

-614

3e

SAMP

Leefomgeving

-750

-750

-750

3f

Onderhoud Griftpark en Grote Markthof

Leefomgeving

-10

-20

-30

3g

Uitvoering actieplan verkeersveiligheid

Leefomgeving

-32

-1.000

-1.000

3h

Projectleider huisvesting arbeidsmigranten

Leefomgeving

-100

- bijdrage vanuit project Vitale Vakantieparken

100

3i

Inzet annexatie snippergroen

Leefomgeving

-55

-55

-55

-55

3j

Onrendabele top uitbreiding woonwagenstandplaatsen

Leefomgeving

-840

3k

Buurthuis Maasstraat

Samenleving

-50

4. Investeren in een duurzame en circulaire stad

4a

Circulair werken

Leefomgeving

0

-130

-50

-50

4b

Uitvoeringsagenda Klimaatadaptatie en natuur

Leefomgeving

-1.740

-1.740

-490

-3.350

4c

Programma Energietransitie

Leefomgeving

Storting in AOF

-9.000

Bijdrage AR (restant rekeningresultaat 2023)

9.000

Geraamde uitgaven

-1.800

-1.800

-1.800

Bijdrage AOF

1.800

1.800

1.800

4d

Dierenwelzijn

Leefomgeving

-155

-135

-135

-135

4e

Overdimensionering warmtecentrale Kerschoten

Leefomgeving

-3.500

4f

Vervolg verduurzaming 2.0

Bestuur, inwoners,

-6.000

5. Stad van Veiligheid

5a

Doorontwikkelopgaven Hogeschool Saxion

Economie en inkomen

-pm

-pm

-pm

-pm

- bijdrage reserve hoger onderwijs

pm

pm

pm

pm

5b

Doorlopende kosten CVD

Economie en inkomen

-125

-125

5c

Politie Experience (PEX)

Samenleving

-pm

-pm

-pm

-pm

5d

Blue Light United Event

Samenleving

-100

-100

6. Een plek om te werken, wonen en bezoeken

6a

Bijdrage Apeldoorn Partners

Economie en inkomen

-335

-307

-pm

6b

Turnhal

Samenleving

-292

-942

-292

-292

-6.579

6c

Revitalisering Omnisport

Samenleving

-pm

-pm

-pm

6d

Verlagen avond- en zaterdagtarief parkeergarage Marktplein

Leefomgeving

-350

-350

-350

-350

6e

Binnenstadsfonds

Economie en inkomen

-500

-pm

-pm

-pm

6f

Programma Werklocaties

Economie en inkomen

Storting in AOF

-5.850

Bijdrage Algemene Reserve (restant rekeningresultaat 2023)

5.850

6g

Evenementenfonds

Economie en inkomen

-1.000

-30

-30

-30

-500

6h

Cultuur en erfgoed

Samenleving

-734

-984

-1.159

-1.184

7. Renoveren en innoveren van Apeldoornse voorzieningen

7a.

Omnizorg

Samenleving

-pm

-pm

7b

Tijdelijke huisvesting Omnizorg

Samenleving

-5.675

- bijdrage uit reserve MO-BW

7c

Renovatie sporthallen

Samenleving

-172

-321

-321

-3.000

-2.600

7d

De Stolp

Samenleving

-36

-36

-36

-500

7e

Sprinklers

Leefomgeving

-125

-125

-125

- verhoging parkeeropbrengsten

125

125

125

-1.400

7f

Brandwacht

Samenleving

-300

overig

Correctie 50% kapitaallasten nieuwe investeringen

20

374

1.017

2.541

Terugdraaien OZB verhoging

-pm

Totaal nieuw voor oud

5.960

15.546

18.074

18.440

0

0

0

0

0

Totaal onontkoombare ontwikkelingen

-16.481

-12.817

-16.132

-22.418

0

-2.500

-7.500

-7.500

-2.500

Totaal nieuwe ontwikkelingen

-31.127

-25.526

-10.559

-9.462

-15.410

-33.501

-54.775

-76.087

0

Totaal

-41.648

-22.797

-8.617

-13.440

-15.410

-36.001

-62.275

-83.587

-2.500

Toelichting nieuw beleid: klaar voor de toekomst
We investeren als college om Apeldoorn en de regio klaar te maken voor de toekomst, met Brede Welvaart als ons kompas. Duurzame vooruitgang begint met het versterken van wat we al hebben en tegelijkertijd richten we ons op de opgaven van straks. We kijken vooruit en durven met lef kansen aan te pakken, ook wanneer de lasten aanvankelijk voor de baten uitlopen. Met de gemaakte keuzes zoeken we naar balans: het versterken van onze huidige dorpen, wijken, inwoners en voorzieningen – het fundament – terwijl we ook stappen zetten om onze langetermijnambities te verwezenlijken. Dit doen we langs de volgende lijnen:

  • Groei met oog voor een leefbare en verbonden stad

Apeldoorn groeit. Met de keuzes die we nu maken, zetten we ons ervoor in dat we op de juiste manier groeien. We bouwen aan een stad waar leefbaarheid en gemeenschap altijd vooropstaan – zowel nu als voor de generaties die nog komen. Dit kan alleen als er voldoende passende en duurzame woningen zijn, zodat er voor iedereen plek is, en dit kunnen we niet alleen. Daarom gaan we door op de ingezette koers, zodat investeerders en partners weten dat ze op ons als betrouwbare partner  kunnen rekenen. De schaalsprong vraagt om het benutten van kansen en het anticiperen op wat komt. Bijvoorbeeld door nu al te investeren in de infrastructuur van morgen. Hoewel de lasten vaak voor de baten uitlopen, moeten we wel handelen. Want alleen door goed te groeien, kunnen we vasthouden aan wat Apeldoorn tot Apeldoorn maakt: een stad met een sterke gemeenschap, omringd door groen en voorzien van kwalitatief goede, toegankelijke voorzieningen.

  • Ontmoeting, gezondheid en verbinding in buurt, wijk en dorp

Het sociale weefsel van onze buurten, dorpen en wijken vormt de basis van de Apeldoornse gemeenschap. In een tijd waarin ontmoeten steeds minder vanzelfsprekend is, wordt het belang hiervan alleen maar groter. Met outreachend buurtwerk geven we wijken en buurten de ruimte om zelf met ideeën aan de slag te gaan. Door te investeren in welzijnswerk brengen we inwoners op een laagdrempelige manier met elkaar in contact. Gezondheid en preventie spelen een cruciale rol: door preventieve programma’s en sportieve activiteiten te stimuleren, helpen we inwoners vitaal en actief te blijven. Omdat iedereen anders is, bieden we een breed palet aan sportieve, culturele en sociale activiteiten. Zo creëren we voor iedereen mogelijkheden om zich zowel individueel als samen met anderen te ontwikkelen. Door vitaal en actief in de buurt aan de slag te gaan, versterken we niet alleen de inwoners, maar ook de buurten van binnenuit.

  • Veilig en fijn samen leven en wonen

In onze buurten, dorpen en wijken komt de verbinding tussen het sociale en fysieke fundament van Apeldoorn sterk naar voren. Het huidige woon- en leefplezier is groot en om dat zo te houden, werken we samen met inwoners aan het versterken van de leefomgeving. Verkeersveiligheid is bijvoorbeeld zo’n thema waar verbetering nodig is om de leefbaarheid te vergroten, zowel nu als met het oog op toekomstige verkeersstromen en het veranderende gebruik van onze wegen en wijken. Ook specifieke huisvestingsbehoeften, zoals voor arbeidsmigranten en woonwagenbewoners, vragen om zorgvuldige oplossingen die recht doen aan bestaande wijken en passen bij een diverse, groeiende bevolking. Gebiedsmanagers spelen een centrale rol in de leefomgeving en zijn voor inwoners een herkenbaar aanspreekpunt. Door snel in te spelen op signalen en samen met inwoners te werken aan duurzame, toekomstgerichte oplossingen, zorgen we voor een veilige en inclusieve leefomgeving waarin iedereen zich thuis voelt.

  • Investeren in een duurzame en circulaire stad

Verduurzaming is niet alleen een keuze voor vandaag, maar ook een investering in de toekomst van Apeldoorn. We zetten daarom grote stappen richting een energieneutrale stad in 2050. Zo bouwen we aan een warmtenet dat 50.000 huishoudens van duurzame én betaalbare warmte zal voorzien. Daarnaast zetten we onverminderd in op het verduurzamen van ons eigen vastgoed, om energie te besparen en onze uitstoot te verminderen. Maar verduurzaming gaat verder dan alleen energie. We investeren ook in circulair werken, waarbij we verspilling tegengaan en grondstoffen opnieuw gebruiken, en we verbeteren het dierenwelzijn. Met gerichte investeringen in duurzame energie, circulaire economie en dierenwelzijn, maken we van Apeldoorn een gemeente waar mens en dier in balans met hun omgeving leven, en die klaar is voor de uitdagingen van de toekomst.

  • Stad van Veiligheid

Als Stad van Veiligheid wordt Apeldoorn een broedplaats voor groei en innovatie op het gebied van veiligheid, technologie en onderwijs. Dit profiel trekt niet alleen bedrijven en ondernemers aan, maar ook studenten en talenten die zich willen ontwikkelen binnen een dynamische omgeving. Het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering (CVD) en een divers aanbod aan beroepsonderwijs spelen hierin een sleutelrol, door kennis en innovatie samen te brengen en een brug te slaan tussen onderwijs en de praktijk. Deze investering in onderwijs en expertise zorgt ervoor dat Apeldoorn aantrekkelijk blijft voor organisaties, gezinnen, studenten en professionals, die hier niet alleen willen komen, maar ook blijven om hun toekomst op te bouwen.

  • Een plek om te werken, wonen en bezoeken

Apeldoorn zet zichzelf steeds sterker op de kaart als een aantrekkelijke plek om te werken, wonen en bezoeken. Dit doen we met investeringen waarvan een deel van de opbrengsten pas straks zichtbaar is. We versterken het vestigingsklimaat door bedrijventerreinen slim en duurzaam in te richten, zelfs op beperkte ruimte. Hiermee creëren we ruimte voor groei en innovatie. Daarnaast investeren we in een levendige binnenstad, met een fonds dat ontwikkeling en vernieuwing stimuleert. Cultuur, erfgoed en evenementen krijgen ook een impuls, want een bruisende stad is aantrekkelijk voor zowel inwoners als bezoekers. Met de revitalisering van Omnisport blijven we niet alleen een locatie voor topsport, maar verbinden we dit ook met breedtesport en lokale initiatieven. Zo bouwen we aan een stad die vandaag al leeft, maar ook klaar is voor de toekomst.

  • Renoveren en innoveren van Apeldoornse voorzieningen

Goed groeien begint met een sterke basis. Apeldoorn heeft een breed scala aan voorzieningen, maar sommige daarvan zijn toe aan vernieuwing. Wanneer we deze opknappen, maken we ze direct klaar voor de toekomst, door innovatieve en duurzame oplossingen toe te passen. We kijken naar alles: van sport en zorg tot parkeerlocaties, zodat onze voorzieningen niet alleen nu, maar ook later van waarde blijven voor onze inwoners.

Deze pagina is gebouwd op 10/31/2024 10:29:24 met de export van 10/29/2024 09:58:55