In deze MPB presenteren we als college een samenhangend pakket aan keuzes, waarmee we onze ingezette koers bestendigen. Dit pakket bestaat uit ombuigingen, onontkoombare ontwikkelingen en voorstellen voor nieuwe of aanvullende middelen. In het onderstaande samenvattend overzicht ziet u in één oogopslag de uitwerking van dit geheel.
Een aantal zaken zal u bekend voorkomen. Zo zijn de ombuigingsvoorstellen, die voortvloeien uit het gezamenlijk doorlopen Nieuw-voor-Oud-traject, op dezelfde manier weergegeven als in de nota Nieuw-voor-Oud. Vervolgens ziet u een lijst met onontkoombare voorstellen. Tot slot doet het college diverse voorstellen om nieuw beleid te initiëren of versterken. Zoals we in de nota van aanbieding schrijven, bundelen we deze voorstellen onder een aantal grote lijnen en lichten we deze ook thematisch toe. De uitwerking van de onderliggende individuele voorstellen is opgenomen in de desbetreffende begrotingsprogramma’s, de toelichting op de bundeling vindt u direct onder het samenvattend overzicht. De bundeling ziet er als volgt uit:
- Groei met oog voor een leefbare en verbonden stad
- Ontmoeting, gezondheid en verbinding in buurt, wijk en dorp
- Veilig en fijn samen leven en wonen
- Investeren in een duurzame en circulaire stad
- Stad van Veiligheid
- Een plek om te werken, wonen en bezoeken
- Renoveren en innoveren van Apeldoornse voorzieningen
Samenvattend overzicht MPB 2025-2028 | progr. | Exploitatie uitgaven | Investeringen | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | na 2028 | |||
Nieuw voor Oud | |||||||||||
Realistisch begroten | |||||||||||
1 | Overschot budget Adviesraad Sociaal Domein bijstellen | Samenleving | 40 | 40 | 40 | 40 | |||||
2 | Overschot budget rampenbestrijding en crisisbeheersing bijstellen | Samenleving | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||
3 | Budget Informatieknooppunt niet volledig benodigd | Samenleving | 45 | 45 | 45 | ||||||
4 | Realistisch begroten onderhoud kunstwerken openbare ruimte en minder kunstwerken plaatsen | Samenleving | 205 | 205 | 205 | 205 | |||||
5 | Erfgoedadviesniveau meer naar de basis | Samenleving | 109 | 109 | 109 | ||||||
6 | Financiering culturele partijen en evenementen incidenteel in plaats van structureel | Samenleving | 150 | 150 | 150 | ||||||
7 | Overschot reserve MO/BW benutten | Samenleving | 1.900 | 1.900 | 1.900 | 1.900 | |||||
8 | Besparing individuele vervoerskosten verwerken | Samenleving | 65 | 65 | 65 | 65 | |||||
9 | Middelen niet-gedane investeringen voor vervanging openbare ruimte afromen | Leefomgeving | 300 | 300 | 300 | 300 | |||||
10 | Verlaging uitbestedingsbudget milieubeheer | Leefomgeving | 25 | 50 | 50 | 50 | |||||
11 | Fasering en focus bij Toerisme en Recreatie | Economie en inkomen | 100 | 160 | 160 | 160 | |||||
12 | Vrijval Stelpost energie | Bedrijfsvoering | 500 | 500 | 500 | 500 | |||||
13 | Vrijval stelpost verduurzaming vastgoed 1.0 en inboeken energiebesparing verduurzaming 2.0 | Bestuur, inwoners, | 75 | 450 | 600 | 600 | |||||
14 | Meeropbrengst toeristenbelasting structureel in de begroting verwerken | Bestuur, inwoners, | 250 | 250 | 250 | 250 | |||||
15 | Overschot saldo Loopbaancentrum benutten | Bedrijfsvoering | 200 | 200 | 200 | 200 | |||||
16 | Overschot budgetten Bedrijfsvoering benutten | Bedrijfsvoering | 80 | 80 | 80 | 80 | |||||
Anders omgaan met risico's en kansen | |||||||||||
17 | Halveren van het Vangnet Budget | Samenleving | 62 | 62 | 62 | 62 | |||||
18 | Alvast stoppen met de Verwijsindex Risicojongeren | Samenleving | 32 | 55 | 55 | 55 | |||||
19 | Bijstellen post Schade en Onderhoud Onderwijshuisvesting | Samenleving | 100 | 100 | 100 | ||||||
20 | Bijstellen post Verhuiskosten/Tijdelijke huisvesting | Samenleving | 150 | 150 | 150 | ||||||
21 | Bijstellen post externe advisering Onderwijshuisvesting | Samenleving | 100 | 100 | 100 | ||||||
22 | Budget culturele projectenregeling halveren ivm onderbesteding | Samenleving | 138 | 276 | 276 | 276 | |||||
23 | Werkbudget Cultuur en Archeologie halveren | Samenleving | 149 | 149 | 149 | 149 | |||||
24 | Flexibiliteit binnen het Erfgoedfonds benutten | Samenleving | 165 | 165 | 165 | ||||||
25 | Hulpmiddelen huren in plaats van kopen | Samenleving | 800 | 800 | 800 | 800 | |||||
26 | Verlaging begrote bijdrage in tekort Lucrato | Economie | 700 | 700 | 700 | 700 | |||||
27 | Traineeprogramma anders bekostigen | Bestuur, inwoners, | 325 | 325 | 325 | ||||||
28 | Facturen betalen volgens vervaldatum | Bestuur, inwoners, | 200 | 200 | 200 | 200 | |||||
29 | Eigen risico verzekeringen verhogen | Bedrijfsvoering | 129 | 129 | 129 | 129 | |||||
Overige voorstellen Nieuw voor Oud | |||||||||||
30 | Budget integraal veiligheidsplan vanaf 2026 incidenteel afwegen | Samenleving | 153 | 153 | 153 | ||||||
31 | Stelsel bestuurlijke boete invoeren | Samenleving | 30 | 30 | 30 | ||||||
32 | Verminderen stelpost reservering en uitvoering subsidieregelingen welzijn | Samenleving | 247 | 247 | 247 | ||||||
33 | Vitaliteitsaanpak alleen bij de gebieden waar de veerkracht onder druk staat | Samenleving | 135 | 135 | 135 | ||||||
34 | Anders omgaan met inwonersinitiatieven | Samenleving | 250 | 0 | 0 | ||||||
35 | Mantelzorgwaardering / Subsidie Vrijwilligersondersteuning & Mantelzorgondersteuning | Samenleving | 90 | 100 | 100 | ||||||
36 | Stoppen met explosievenopruiming fase 2 | Samenleving | 40 | 40 | 40 | ||||||
37 | Anders en zelfstandiger naar school reizen | Samenleving | 45 | 90 | 90 | ||||||
38 | Geen extra kunstgrasvelden | Samenleving | 71 | 71 | 71 | ||||||
39 | Verzelfstandigen Cultureel Festival Maaiveld vanaf 2029 | Samenleving | 0 | 0 | 0 | ||||||
40 | Minder subsidie voor culturele basisinstellingen | Samenleving | 174 | 261 | 348 | ||||||
41 | Stoppen met werkbudget Sportbeleid | Samenleving | 50 | 50 | 50 | ||||||
42 | Aanbod uitbreiden met Begeleiding Individueel "licht" | Samenleving | 25 | 75 | 160 | ||||||
43 | Maximum kilometerbudget PlusOV | Samenleving | 45 | 45 | 45 | ||||||
44 | Andere keuzes JOGG | Samenleving | 51 | 51 | 51 | ||||||
45 | Beweegaanbod Minima toespitsen op zwemaanbod | Economie | 55 | 55 | 55 | ||||||
46 | Meldingen openbare ruimte vaker vanuit cyclisch regulier onderhoud oplossen | Leefomgeving | 42 | 42 | 42 | ||||||
47 | Onderhoudsniveau openbare ruimte op onderdelen verlagen | Leefomgeving | 285 | 285 | 285 | ||||||
48 | Inspanningsverplichting takenpakket Accres | Leefomgeving | 50 | 50 | 50 | ||||||
49 | Goedkoper te beheren assets openbare ruimte | Leefomgeving | 142 | 142 | 142 | ||||||
50 | Werkzaamheden gemeente bij evenementen kostendekkend maken | Leefomgeving | 50 | 50 | 50 | ||||||
51 | Betalen voor laden van electrische auto's in gemeentelijke parkeergarages | Leefomgeving | 200 | 200 | 200 | ||||||
Betalen voor laden van electrische auto's op maaiveld | Leefomgeving | 15 | 15 | 15 | |||||||
52 | Anders werken betekent consistent werken | Leefomgeving | 500 | 500 | 500 | ||||||
53 | Energietransitie | Leefomgeving | 1.800 | 1.800 | 1.800 | ||||||
54 | Inkomsten reclame openbare ruimte | Leefomgeving | 100 | 100 | 100 | ||||||
55 | Betalen 2e parkeervergunning | Leefomgeving | 30 | 30 | 30 | ||||||
56 | De ondernemende stad en economische koers | Economie en inkomen | 139 | 139 | 139 | ||||||
57 | Toekomstbestendige bedrijventerreinen | Economie en inkomen | 192 | 208 | 352 | ||||||
58 | (Top)Evenementen | Economie en inkomen | 100 | 100 | 100 | ||||||
59 | Citymarketing | Economie en inkomen | 50 | 100 | 150 | ||||||
60 | Veranderen dienstverlening inwoners met een Participatiewet uitkering | Economie en inkomen | 205 | 205 | 205 | ||||||
61 | Uitgaan van vertrouwen | Economie en inkomen | 82 | 82 | 82 | ||||||
62 | (Deels) terugdraaien toename aantal wethouders/afschalen bestuurlijke inzet en ondersteuning | Bestuur, inwoners, | 250 | 500 | 500 | ||||||
63 | Ons KCC in zijn kracht | Bedrijfsvoering | 244 | 244 | 244 | ||||||
64 | Genereren meer inkomsten toeristenbelasting | Bestuur, inwoners, | 1.000 | 1.000 | 1.000 | ||||||
- Extra bijdrage toerisme en evenementen | Economie en inkomen | -500 | -500 | -500 | |||||||
65 | Taken bestuursadviseur weerbare overheid beleggen bij strategisch adviseur veiligheid en kosten deels verhalen op de regio | Bedrijfsvoering | 150 | 150 | 150 | ||||||
66 | Advocaatkosten en advocaat in eigen dienst | Bedrijfsvoering | 275 | 275 | 275 | ||||||
67 | Contributies/abonnementen | Bedrijfsvoering | 25 | 25 | 25 | ||||||
68 | Normaliseren interne dienstverlening | Bedrijfsvoering | 225 | 225 | 225 | ||||||
69 | Transformatie bedrijfsvoering | Bedrijfsvoering | 2.070 | 2.070 | |||||||
70 | Anders omgaan met inhuur | Bedrijfsvoering | 400 | 400 | 400 | ||||||
71 | Verlagen overhead | Bedrijfsvoering | 309 | 359 | 359 | ||||||
Onontkoombare voorstellen | |||||||||||
72 | Actualisatie prognose WMO inclusief kostprijsonderzoek | Samenleving | -1.870 | -2.674 | -3.351 | -6.975 | |||||
73 | Actualisatie prognose Jeugd | Samenleving | -4.248 | -4.371 | -6.391 | -9.439 | |||||
74 | Actualisatie en herstel indexatie budgetten onderwijshuisvesting | Samenleving | -1.400 | -1.400 | -1.400 | -1.400 | |||||
75 | Veiligheidscentrum | Samenleving | |||||||||
- incidenteel | -3.200 | -1.000 | -1.000 | ||||||||
- structureel | -650 | ||||||||||
76 | Vervangende nieuwbouw 5 brandweerkazernes | Samenleving | -325 | -565 | -650 | -2.500 | -7.500 | -7.500 | -2.500 | ||
Samenleving | -pm | -pm | -pm | ||||||||
77 | DVO Accres | Bestuur, inwoners | -560 | -560 | -560 | -560 | |||||
-pm | -pm | -pm | -pm | ||||||||
78 | Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) vastgoed incl. Accres | Bestuur, inwoners | -500 | -500 | -500 | -500 | |||||
79 | Marshoeve | Leefomgeving | -825 | 0 | 0 | 0 | |||||
80 | Omgevingswet | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
- extra kosten | -635 | -555 | -555 | -555 | |||||||
- dekking Rijk (2025) en restant budget (2026-2027) | 635 | 555 | 388 | 0 | |||||||
81 | Uitvoering en opvolging Wet Goed Verhuurderschap | Leefomgeving | -116 | -116 | -116 | -116 | |||||
82 | Brandveilig gebruik | Leefomgeving | -631 | -631 | -631 | -167 | -pm | ||||
83 | Parkeren Apeldoorn West | Leefomgeving | 0 | 0 | -500 | -500 | |||||
84 | 80 jaar vrijheid (totaal € 1.085.000, waarvan € 268.000 in 2024 en € 817.000 in 2025) | Samenleving | -817 | ||||||||
85 | Contributies | Bestuur, inwoners | -150 | -150 | -150 | -150 | |||||
86 | Verkiezingen | Bestuur, inwoners | -120 | -120 | -120 | -120 | |||||
87 | Verbeteren financiële informatie | Bedrijfsvoering | -1.163 | -334 | -45 | ||||||
-pm | -pm | -pm | -pm | -pm | |||||||
88 | Ophoging budget IT infrastructuur | Bedrijfsvoering | -150 | -150 | -150 | -150 | |||||
89 | Ophoging budget Microsoft | Bedrijfsvoering | -175 | -175 | -175 | -175 | |||||
90 | Ophogen schoonmaakbudget | Bedrijfsvoering | -200 | -200 | -200 | -200 | |||||
91 | Coördinerend installatieverantwoordelijke | Bedrijfsvoering | -111 | -111 | -111 | -111 | |||||
92 | Warme en koude dranken | Bedrijfsvoering | -245 | -pm | -pm | -pm | |||||
Overige voorstellen nieuw beleid | |||||||||||
1. Groei met oog voor een leefbare en verbonden stad | |||||||||||
1a | Capaciteitsuitbreiding en uitvoeringskracht mobiliteit | Leefomgeving | -617 | -617 | -617 | ||||||
1b | Stadmaken/BSK ontwikkelportfolio formatie, storting in AOF | Leefomgeving | -560 | -560 | -pm | ||||||
Raming uitgaven | -560 | -560 | -pm | ||||||||
Bijdrage AOF | 560 | 560 | pm | ||||||||
1c | Investeringsruimte Stadmaken | Leefomgeving | -4 | -504 | -1.107 | -3.700 | -10.010 | -14.322 | -40.425 | -49.087 | |
-pm | -pm | ||||||||||
1d | AOF Stadmaken | Leefomgeving | -15.165 | -13.047 | -500 | -pm | |||||
1e | Twee spoortunnels in de ring | Leefomgeving | -322 | -644 | -10.000 | -10.000 | -20.000 | ||||
2. Ontmoeting, gezondheid en verbinding in buurt, wijk en dorp | |||||||||||
2a | Actieplan preventie Jeugdzorg & Onderwijs: overig | Samenleving | -1.742 | ||||||||
2b | Urban Sports & Arts | Samenleving | -50 | -50 | -50 | ||||||
2c | Uitbreiding Stadspas | Economie en inkomen | -35 | -pm | -pm | ||||||
2d | Actieplan armoede | Economie en inkomen | -1.300 | -1.300 | |||||||
2e | Voortzetten preventieve activiteiten IZA/GALA | Samenleving | -500 | -500 | |||||||
2f | Welzijn | Samenleving | |||||||||
- uitbreiding welzijnswerk | -46 | -68 | -490 | -515 | |||||||
- uitbreiding jongerenwerk | -72 | -105 | -740 | -777 | |||||||
2g | Inclusie en toegankelijkheid | Samenleving | -108 | -108 | |||||||
2h | Pand Jongeren informatiepunt | Samenleving | -36 | -36 | -36 | -36 | |||||
2i | Project Kairos voor risicojongeren | Samenleving | -50 | -50 | -50 | -50 | |||||
2j | Project Comeback | Samenleving | -30 | -30 | -30 | -30 | |||||
2k | Voortzetten project Buurt aan Zet | Samenleving | -100 | -100 | |||||||
2l | Right to challenge | Samenleving | -100 | -100 | -pm | -pm | |||||
2m | Participatiebudget | Economie en inkomen | -pm | -pm | -pm | -pm | |||||
3. Veilig en fijn samen leven en wonen | |||||||||||
3a | Tweede gebiedsmanager dorpen | Samenleving | -100 | -pm | -pm | ||||||
3b | Vitaliteitsaanpak | Samenleving | -635 | -840 | -590 | -590 | |||||
3c | Vuurwerkvrije jaarwisseling/flankerende maatregelen jaarwisseling nieuwe stijl | Samenleving | -75 | -pm | -pm | ||||||
3d | Integrale veiligheid | Samenleving | -614 | -614 | -614 | ||||||
3e | SAMP | Leefomgeving | -750 | -750 | -750 | ||||||
3f | Onderhoud Griftpark en Grote Markthof | Leefomgeving | -10 | -20 | -30 | ||||||
3g | Uitvoering actieplan verkeersveiligheid | Leefomgeving | -32 | -1.000 | -1.000 | ||||||
3h | Projectleider huisvesting arbeidsmigranten | Leefomgeving | -100 | ||||||||
- bijdrage vanuit project Vitale Vakantieparken | 100 | ||||||||||
3i | Inzet annexatie snippergroen | Leefomgeving | -55 | -55 | -55 | -55 | |||||
3j | Onrendabele top uitbreiding woonwagenstandplaatsen | Leefomgeving | -840 | ||||||||
3k | Buurthuis Maasstraat | Samenleving | -50 | ||||||||
4. Investeren in een duurzame en circulaire stad | |||||||||||
4a | Circulair werken | Leefomgeving | 0 | -130 | -50 | -50 | |||||
4b | Uitvoeringsagenda Klimaatadaptatie en natuur | Leefomgeving | -1.740 | -1.740 | -490 | -3.350 | |||||
4c | Programma Energietransitie | Leefomgeving | |||||||||
Storting in AOF | -9.000 | ||||||||||
Bijdrage AR (restant rekeningresultaat 2023) | 9.000 | ||||||||||
Geraamde uitgaven | -1.800 | -1.800 | -1.800 | ||||||||
Bijdrage AOF | 1.800 | 1.800 | 1.800 | ||||||||
4d | Dierenwelzijn | Leefomgeving | -155 | -135 | -135 | -135 | |||||
4e | Overdimensionering warmtecentrale Kerschoten | Leefomgeving | -3.500 | ||||||||
4f | Vervolg verduurzaming 2.0 | Bestuur, inwoners, | -6.000 | ||||||||
5. Stad van Veiligheid | |||||||||||
5a | Doorontwikkelopgaven Hogeschool Saxion | Economie en inkomen | -pm | -pm | -pm | -pm | |||||
- bijdrage reserve hoger onderwijs | pm | pm | pm | pm | |||||||
5b | Doorlopende kosten CVD | Economie en inkomen | -125 | -125 | |||||||
5c | Politie Experience (PEX) | Samenleving | -pm | -pm | -pm | -pm | |||||
5d | Blue Light United Event | Samenleving | -100 | -100 | |||||||
6. Een plek om te werken, wonen en bezoeken | |||||||||||
6a | Bijdrage Apeldoorn Partners | Economie en inkomen | -335 | -307 | -pm | ||||||
6b | Turnhal | Samenleving | -292 | -942 | -292 | -292 | -6.579 | ||||
6c | Revitalisering Omnisport | Samenleving | -pm | -pm | -pm | ||||||
6d | Verlagen avond- en zaterdagtarief parkeergarage Marktplein | Leefomgeving | -350 | -350 | -350 | -350 | |||||
6e | Binnenstadsfonds | Economie en inkomen | -500 | -pm | -pm | -pm | |||||
6f | Programma Werklocaties | Economie en inkomen | |||||||||
Storting in AOF | -5.850 | ||||||||||
Bijdrage Algemene Reserve (restant rekeningresultaat 2023) | 5.850 | ||||||||||
6g | Evenementenfonds | Economie en inkomen | -1.000 | -30 | -30 | -30 | -500 | ||||
6h | Cultuur en erfgoed | Samenleving | -734 | -984 | -1.159 | -1.184 | |||||
7. Renoveren en innoveren van Apeldoornse voorzieningen | |||||||||||
7a. | Omnizorg | Samenleving | -pm | -pm | |||||||
7b | Tijdelijke huisvesting Omnizorg | Samenleving | -5.675 | ||||||||
- bijdrage uit reserve MO-BW | |||||||||||
7c | Renovatie sporthallen | Samenleving | -172 | -321 | -321 | -3.000 | -2.600 | ||||
7d | De Stolp | Samenleving | -36 | -36 | -36 | -500 | |||||
7e | Sprinklers | Leefomgeving | -125 | -125 | -125 | ||||||
- verhoging parkeeropbrengsten | 125 | 125 | 125 | -1.400 | |||||||
7f | Brandwacht | Samenleving | -300 | ||||||||
overig | |||||||||||
Correctie 50% kapitaallasten nieuwe investeringen | 20 | 374 | 1.017 | 2.541 | |||||||
Terugdraaien OZB verhoging | -pm | ||||||||||
Totaal nieuw voor oud | 5.960 | 15.546 | 18.074 | 18.440 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal onontkoombare ontwikkelingen | -16.481 | -12.817 | -16.132 | -22.418 | 0 | -2.500 | -7.500 | -7.500 | -2.500 | ||
Totaal nieuwe ontwikkelingen | -31.127 | -25.526 | -10.559 | -9.462 | -15.410 | -33.501 | -54.775 | -76.087 | 0 | ||
Totaal | -41.648 | -22.797 | -8.617 | -13.440 | -15.410 | -36.001 | -62.275 | -83.587 | -2.500 |
Toelichting nieuw beleid: klaar voor de toekomst
We investeren als college om Apeldoorn en de regio klaar te maken voor de toekomst, met Brede Welvaart als ons kompas. Duurzame vooruitgang begint met het versterken van wat we al hebben en tegelijkertijd richten we ons op de opgaven van straks. We kijken vooruit en durven met lef kansen aan te pakken, ook wanneer de lasten aanvankelijk voor de baten uitlopen. Met de gemaakte keuzes zoeken we naar balans: het versterken van onze huidige dorpen, wijken, inwoners en voorzieningen – het fundament – terwijl we ook stappen zetten om onze langetermijnambities te verwezenlijken. Dit doen we langs de volgende lijnen:
- Groei met oog voor een leefbare en verbonden stad
Apeldoorn groeit. Met de keuzes die we nu maken, zetten we ons ervoor in dat we op de juiste manier groeien. We bouwen aan een stad waar leefbaarheid en gemeenschap altijd vooropstaan – zowel nu als voor de generaties die nog komen. Dit kan alleen als er voldoende passende en duurzame woningen zijn, zodat er voor iedereen plek is, en dit kunnen we niet alleen. Daarom gaan we door op de ingezette koers, zodat investeerders en partners weten dat ze op ons als betrouwbare partner kunnen rekenen. De schaalsprong vraagt om het benutten van kansen en het anticiperen op wat komt. Bijvoorbeeld door nu al te investeren in de infrastructuur van morgen. Hoewel de lasten vaak voor de baten uitlopen, moeten we wel handelen. Want alleen door goed te groeien, kunnen we vasthouden aan wat Apeldoorn tot Apeldoorn maakt: een stad met een sterke gemeenschap, omringd door groen en voorzien van kwalitatief goede, toegankelijke voorzieningen.
- Ontmoeting, gezondheid en verbinding in buurt, wijk en dorp
Het sociale weefsel van onze buurten, dorpen en wijken vormt de basis van de Apeldoornse gemeenschap. In een tijd waarin ontmoeten steeds minder vanzelfsprekend is, wordt het belang hiervan alleen maar groter. Met outreachend buurtwerk geven we wijken en buurten de ruimte om zelf met ideeën aan de slag te gaan. Door te investeren in welzijnswerk brengen we inwoners op een laagdrempelige manier met elkaar in contact. Gezondheid en preventie spelen een cruciale rol: door preventieve programma’s en sportieve activiteiten te stimuleren, helpen we inwoners vitaal en actief te blijven. Omdat iedereen anders is, bieden we een breed palet aan sportieve, culturele en sociale activiteiten. Zo creëren we voor iedereen mogelijkheden om zich zowel individueel als samen met anderen te ontwikkelen. Door vitaal en actief in de buurt aan de slag te gaan, versterken we niet alleen de inwoners, maar ook de buurten van binnenuit.
- Veilig en fijn samen leven en wonen
In onze buurten, dorpen en wijken komt de verbinding tussen het sociale en fysieke fundament van Apeldoorn sterk naar voren. Het huidige woon- en leefplezier is groot en om dat zo te houden, werken we samen met inwoners aan het versterken van de leefomgeving. Verkeersveiligheid is bijvoorbeeld zo’n thema waar verbetering nodig is om de leefbaarheid te vergroten, zowel nu als met het oog op toekomstige verkeersstromen en het veranderende gebruik van onze wegen en wijken. Ook specifieke huisvestingsbehoeften, zoals voor arbeidsmigranten en woonwagenbewoners, vragen om zorgvuldige oplossingen die recht doen aan bestaande wijken en passen bij een diverse, groeiende bevolking. Gebiedsmanagers spelen een centrale rol in de leefomgeving en zijn voor inwoners een herkenbaar aanspreekpunt. Door snel in te spelen op signalen en samen met inwoners te werken aan duurzame, toekomstgerichte oplossingen, zorgen we voor een veilige en inclusieve leefomgeving waarin iedereen zich thuis voelt.
- Investeren in een duurzame en circulaire stad
Verduurzaming is niet alleen een keuze voor vandaag, maar ook een investering in de toekomst van Apeldoorn. We zetten daarom grote stappen richting een energieneutrale stad in 2050. Zo bouwen we aan een warmtenet dat 50.000 huishoudens van duurzame én betaalbare warmte zal voorzien. Daarnaast zetten we onverminderd in op het verduurzamen van ons eigen vastgoed, om energie te besparen en onze uitstoot te verminderen. Maar verduurzaming gaat verder dan alleen energie. We investeren ook in circulair werken, waarbij we verspilling tegengaan en grondstoffen opnieuw gebruiken, en we verbeteren het dierenwelzijn. Met gerichte investeringen in duurzame energie, circulaire economie en dierenwelzijn, maken we van Apeldoorn een gemeente waar mens en dier in balans met hun omgeving leven, en die klaar is voor de uitdagingen van de toekomst.
- Stad van Veiligheid
Als Stad van Veiligheid wordt Apeldoorn een broedplaats voor groei en innovatie op het gebied van veiligheid, technologie en onderwijs. Dit profiel trekt niet alleen bedrijven en ondernemers aan, maar ook studenten en talenten die zich willen ontwikkelen binnen een dynamische omgeving. Het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering (CVD) en een divers aanbod aan beroepsonderwijs spelen hierin een sleutelrol, door kennis en innovatie samen te brengen en een brug te slaan tussen onderwijs en de praktijk. Deze investering in onderwijs en expertise zorgt ervoor dat Apeldoorn aantrekkelijk blijft voor organisaties, gezinnen, studenten en professionals, die hier niet alleen willen komen, maar ook blijven om hun toekomst op te bouwen.
- Een plek om te werken, wonen en bezoeken
Apeldoorn zet zichzelf steeds sterker op de kaart als een aantrekkelijke plek om te werken, wonen en bezoeken. Dit doen we met investeringen waarvan een deel van de opbrengsten pas straks zichtbaar is. We versterken het vestigingsklimaat door bedrijventerreinen slim en duurzaam in te richten, zelfs op beperkte ruimte. Hiermee creëren we ruimte voor groei en innovatie. Daarnaast investeren we in een levendige binnenstad, met een fonds dat ontwikkeling en vernieuwing stimuleert. Cultuur, erfgoed en evenementen krijgen ook een impuls, want een bruisende stad is aantrekkelijk voor zowel inwoners als bezoekers. Met de revitalisering van Omnisport blijven we niet alleen een locatie voor topsport, maar verbinden we dit ook met breedtesport en lokale initiatieven. Zo bouwen we aan een stad die vandaag al leeft, maar ook klaar is voor de toekomst.
- Renoveren en innoveren van Apeldoornse voorzieningen
Goed groeien begint met een sterke basis. Apeldoorn heeft een breed scala aan voorzieningen, maar sommige daarvan zijn toe aan vernieuwing. Wanneer we deze opknappen, maken we ze direct klaar voor de toekomst, door innovatieve en duurzame oplossingen toe te passen. We kijken naar alles: van sport en zorg tot parkeerlocaties, zodat onze voorzieningen niet alleen nu, maar ook later van waarde blijven voor onze inwoners.