1. Meer inwoners, en mensen die in Apeldoorn verblijven, zijn betrokken, doen mee, doen ertoe en voelen zich veilig en gelukkig
Hoofddoelstelling
1. Subjectief welzijn - Meer inwoners, en mensen die in Apeldoorn verblijven, zijn betrokken, doen mee, doen ertoe en voelen zich veilig en gelukkig
Doelstelling 1.1
Doelstelling 1.1 Apeldoorn is een veilige gemeente (en dat willen we zo houden) Ons doel is het behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid van de Apeldoornse inwoners, bedrijven en instellingen. In het Integraal Veiligheidsplan benoemden we diverse thema's waarop we, samen met onze partners, inzet plegen. Deze thema's zijn herkenbaar in de onderstaande prestaties.
Prestaties
1.1.1 Het rapportcijfer 'veiligheid in de buurt' is gelijk of hoger dan 7,6 (in 2022:7,5), het percentage inwoners dat zich veilig voelt (60% in 2022) is gelijk of gestegen, het aantal incidenten (23.555 in 2022) en misdrijven is gelijk of afgenomen. |
---|
In 2025 geven de politiecijfers, het burgerpanel en de veiligheidsmonitor zicht op het veiligheidsgevoel van inwoners van Apeldoorn en de daadwerkelijke incidenten. In 2025 ontwikkelt het gemeentelijk informatieknooppunt zich zodanig verder dat veiligheidsvraagstukken op basis van actuele adequate, efficiënte en effectieve wijze kunnen worden aangepakt. |
1.1.2 Ten aanzien van het IVP thema gedigitaliseerde criminaliteit wordt niet meer dan 6% slachtofferschap ervaren en het aantal geregistreerde misdrijven gedigitaliseerde criminaliteit blijft gelijk of verminderd |
---|
In 2025 wordt ingezet op het vergroten van de bewustwording door diverse projecten en bijeenkomsten te organiseren. Daar waar criminaliteit toch plaatsvindt, blijft opsporing en vervolging van toepassing. |
1.1.3 Ten aanzien van IVP-thema sociale kwaliteit ervaart niet meer dan 9% van de inwoners sociale overlast en het aantal incidenten sociale kwaliteit in 2024 is verminderd ten opzichte van 2023 |
---|
In 2025 neemt de preventieve en repressieve weerbaarheid toe door de voortzetting en doorontwikkeling van de integrale aanpak van woonoverlast, overlast van personen met verward gedrag, overlast door zwervers en overlast door drank/ drugsverslaafden |
1.1.4 Ten aanzien van het IVP-thema ondermijning en georganiseerde criminaliteit zetten we in op het signaleren en het integraal voorkomen, verstoren en verminderen van georganiseerde/ ondermijnende criminaliteit. |
---|
In 2025 wordt door middel van de 1- overheidsaanpak het barrière model in de breedte van de aanpak integraal ingezet en verder uitgerold om ondermijning tegen te gaan en strafbare feiten te voorkomen. Bewustwordingsacties, inzet op de aanpak van mensenhandel, drugshandel en zorgfraude dragen bij aan de verdere implementatie van preventieve en repressieve weerbaarheid. |
1.1.5 Ten aanzien van het IVP-thema jeugdcriminaliteit en individuele probleemjongeren vermindert het strafbaar gedrag van jongeren in 2025 tov 2024. |
---|
In 2025 voorkomt een gerichte aanpak voor Apeldoornse risicojongeren dat overlast overgaat in strafbaar gedrag. Preventieve acties, voorlichting en de inzet van coördinatoren jeugdcriminaliteitspreventie evenals het opsporen en vervolgen en toepassen van (bestuursrechtelijke) maatregelen dragen hier aan bij. |
1.1.6 De in- en externe bewustwording ten aanzien van ondermijning en georganiseerde criminaliteit wordt vergroot. |
---|
De interne bewustwording is met name gericht op ondermijnende criminaliteit waaronder zorgfraude, mensenhandel en drugs. De externe bewustwording is met name gericht op ondernemers, jongeren en ouderen. Uitvoering wordt gegeven aan het IVP 2023-2026 en het Programma Integrale Veiligheid 2023-2026. |
1.1.7 We gaan informatie gestuurd werken door het verder doorontwikkelingen van het gemeentelijk informatieknooppunt (GIK) |
---|
We gaan informatie gestuurd werken door het verder doorontwikkelen van het gemeentelijk informatieknooppunt (GIK) waardoor we zowel op strategisch, tactisch als uitvoerend niveau op gerichte wijze data verzamelen, registreren en analyseren en de daaruit resulterende informatie en kennis in verschillende processen kunnen toepassen om (nog) effectiever zicht te krijgen op de veiligheidsvraagstukken en de (bij voorkeur proactieve) aanpak die daarbij nodig is. |
1.1.8 Meer zicht op de preventieve en repressieve aanpak van zorgfraude en het verbeteren van sturing op de samenhang in die aanpak. |
---|
We voeren het plan van aanpak zorgfraude uit. Het plan van aanpak is met name gericht op om zowel preventief als repressief te kunnen optreden tegen vormen van zorgfraude. Onderdeel daarvan is het organiseren van bewustwordingssessies en scherp kijken hoe we mogelijke fraudeurs buiten de deur kunnen houden. Bij een constatering van zorgfraude wordt procesmatig uitgewerkt hoe de aanpak moet plaatsvinden en met wie. Uitvoering wordt gegeven aan het IVP 2023-2026 en het Programma Integrale Veiligheid 2023-2026. |
1.1.9 Zorg en veiligheid verbeteren de samenwerking op complexe maatschappelijke problemen en dat doen zij op een doelmatige en doeltreffende manier. |
---|
Het college heeft opdracht gegeven aan een extern bureau om een onderzoek uit te voeren naar een doelmatige en doeltreffende manier van samenwerking. In 2025 worden de resterende aanbevelingen uit dit onderzoek uitgevoerd. |
Doelstelling 1.2
Doelstelling 1.2 Voorkomen, beperken en bestrijden van incidenten, rampen en crises Wij nemen deel aan de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland (VNOG). De VNOG voert voor ons een aantal taken uit op het gebied van brandweer en rampenbestrijding. De VNOG behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening met behoud van de lokale verankering, conform de Wet Veiligheidsregio's. Daarmee draagt de VNOG bij aan het behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid van de Apeldoornse inwoners, bedrijven en instellingen op het gebied van fysieke veiligheid.
Prestaties
1.2.1 Op basis van een sterke informatiepositie van de veiligheidsregio Noord en Oost Gelderland worden in 2025 meer mensen geleerd gevaar te voorkomen en wordt hulp verleend wanneer mensen dat nodig hebben bij een brand, ongeval of crisis |
---|
In 2025 vindt de uitvoering plaats van de ontwerp programmabegroting 2025. En acties worden uitgevoerd en voortgezet. |
1.2.2 We bereiden ons preventief voor op natuurbrandbestrijding in verband met de te verwachte toename van onbeheersbare natuurbranden. |
---|
In 2024 is een plan van aanpak opgesteld over de te nemen maatregelen. De te nemen maatregelen worden in 2025 verder geïmplementeerd. |
Doelstelling 1.3
Doelstelling 1.3 Meer inwoners ontvangen toegankelijke, passende en samenhangende hulp dichtbij, die aansluit bij de eigen leefomgeving. De kracht van de ondersteuning dichtbij is om mensen die het (tijdelijk) niet op eigen kracht redden, te ondersteunen bij het ‘normale leven’, het op orde houden of het herstel daarvan. Op deze wijzewordt de inzet van geïndiceerde maatwerkvoorzieningen beperkt, vertraagd of voorkomen.
Prestaties
1.3.1 In 2025 ervaart 80% van de huishoudens het plan als een ‘eigen plan’ waarin hij/zij goed heeft meegedacht. |
---|
In de wijkteams Samen055 is specifieke aandacht voor gespreksvoering: Brede blik, aansluiting leefwereld inwoner, gebruik van Wat Telt. Er wordt gewerkt met een integraal plan. Er wordt werkbegeleiding gegeven aan de wijkconsulenten waarbij deze thema's centraal staan. |
1.3.2 Eind 2025 heeft 90% van de inwoners die om hulp vragen 1 contactpersoon gehad vanuit Samen055 |
---|
Vanuit de wijkteams heeft iedere (nieuwe) inwoner een contactpersoon of regievoerder. De Wijkconsulent die de vraag oppakt blijft aanspreekpunt. |
1.3.3 Eind 2025 is 80% van de inwoners tevreden over de manier waarop hij/zij is benaderd of in contact is gekomen met het wijkteam; |
---|
In de wijkteams wordt gewerkt volgens de beschreven werkwijze. Hierbij is aandacht voor gespreksvoering om aan te sluiten bij het dagelijkse leven van de inwoner. Wij intensiveren de aandacht voor de manier van contact maken bij het wijkteams en contactteam. Het wijkteam Samen055 is goed te bereiken via de website, telefonisch en met fysieke inloopmomenten. |
1.3.4 Eind 2025 ervaart 80% van de huishoudens zich gehoord, geholpen en gesteund door Samen055. |
---|
Wijkteams hebben specifieke aandacht voor gespreksvoering, zodat de ondersteuning aansluit bij het dagelijkse leven van de inwoner. |
1.3.5 Eind 2025 is bij 20 kinderen, die gebruik maken van het aangepast vervoer, de inzet van aangepast vervoer niet meer nodig. |
---|
In beoordeling van de nieuwe aanvragen Leerlingenvervoer wordt de focus gelegd op de ontwikkelkansen bij leerlingen voor zelfstandig reizen (hiervoor worden ontwikkelplannen gemaakt). |
1.3.6 In 2025 kunnen 20 koppels met thuiswonende kinderen tot 18 jaar die willen scheiden of relatieproblemen hebben, gratis relatietherapie volgen. |
---|
We starten in 2025 een pilot waarbij 20 koppels met relatieproblemen gratis relatietherapie kunnen volgen. In 2024 werken we de (rand)voorwaarden voor de pilot uit, zodat begin 2025 de eerste koppels relatietherapie kunnen volgen. Dit is een actie vanuit het Actieplan preventie Jeugdzorg en Onderwijs |
Doelstelling 1.4
Doelstelling 1.4 Meer inwoners kijken naar elkaar om en voelen zich thuis in de wijk. Apeldoorn kent een groot en divers sociaal aanbod. Er zijn diverse mogelijkheden voor inwoners om elkaar te ontmoeten, helpen of van elkaar te leren. Maar ook voorzieningen van de gemeente en samenwerkingspartners bedoeld om de maatschappij te ondersteunen en versterken. Op bijna elke hulpvraag of sociale behoefte is wel een antwoord te vinden. De uitdaging is om vraag en mogelijkheid aan elkaar te kunnen verbinden. Hiervoor is overzicht nodig. Apeldoorn groeit, hierdoor kunnen we er niet altijd meer van uitgaan dat de informele netwerken van de inwoner voldoende zijn om de weg in het sociale aanbod te vinden. Ook nieuwe inwoners of inwoners met een kleiner sociaal netwerk moeten het sociale aanbod kunnen vinden.
Prestaties
1.4.1 In 2025 is actief ingezet op het promoten van de bekendheid van de Digitale Sociale Kaart waarbij er aandacht is voor speciale doelgroepen zoals jongeren. |
---|
Na oplevering in de doorontwikkeling van de digitale sociale kaart zal er actief ingezet worden op bekendmaking van de Digitale Sociale kaart. Wat betreft jongeren; de jongerenraad zal actief geïnformeerd worden over de digitale sociale kaart, ook zal de optie voor een klankbordgroep van jongeren verkend worden zodat de informatiebehoefte van jongeren goed meegenomen wordt. |
1.4.2 In 2025 zijn inwoners bevraagd over hun behoeften en tevredenheid wat betreft de activiteiten en het ondersteuningsaanbod in de buurt via het cliëntervaringsonderzoek Wmo en de Buurtbelever. |
---|
Om meer inzicht te krijgen in hoe goed inwoners het voorzieningen/ondersteuningsaanbod in de wijk weten te vinden, wordt deze vraag meegenomen in het Cliëntervaringsonderzoek Wmo en in de buurtbelever. In het cliëntervaringsonderzoek wordt gevraagd naar bekendheid met, en gebruik van, sociale activiteiten en ondersteuning in de buurt. i.v.m. privacy redenen zijn de uitkomsten alleen op gemeente-breed niveau beschikbaar. In de Buurtbelever wordt inwoners gevraagd naar de bekendheid en behoefte van ontmoetingsplekken en de aanwezigheid en kwaliteit van sociaal aanbod en zorgvoorzieningen. Deze resultaten worden wel op wijk/buurt-niveau inzichtelijk. |
Doelstelling 1.5
Doelstelling 1.5 Meer inwoners zijn betrokken bij hun straat, buurt, dorp of stad Inwonerbetrokkenheid is een belangrijke factor voor een leefbare stad. Betrokkenheid leidt tot inzet: kennis en ervaringen delen, meepraten en meedoen of zelf initiatieven nemen. Inwoners voelen zich vaak het meest betrokken bij hun directe leefomgeving: hun eigen straat, buurt of wijk. Dat stimuleren en ondersteunen we door het gebiedsgericht werken met Gebiedsmanagers en Initiatievenmakelaars, met de Vitaliteitsaanpak per gebied en met subsidieregelingen voor initiatieven.
Prestaties
1.5.1 In 2025 zijn er vitale(re) buurten, wijken en dorpen |
---|
Samen met de inwoners maken we in 2025 een aantal Vitaliteitsagenda’s voor buurten, wijken en dorpen. De participatie richt zich op minimaal 10% van de huishoudens. Daarnaast voeren we (delen van) de vóór 2025 vastgestelde Vitaliteitsagenda’s uit zodat die buurten, wijken en dorpen vitaler worden. Met de investeringen vanuit Spelen & Bewegen in de openbare ruimte zorgen we ervoor dat de speel- en beweegvoorzieningen beter aansluiten bij de behoefte in onze buurten, wijken en dorpen. We hebben de doelgroep daarbij uitgebreid naar 0 tot 100-jarigen. |
1.5.2 In 2025 zijn er meer initiatieven vanuit een steeds bredere groep inwoners |
---|
We willen graag dat elke inwoner zijn idee kan omzetten in een maatschappelijk initiatief. Daarom hebben we subsidieregelingen en Initiatievenmakelaars om de inwoners te begeleiden. Met de campagne ‘Een goed idee? Doe er iets mee!’ gaan we actief op pad om onze inwoners te informeren en stimuleren. Er is sprake van een sterke groei van het aantal initiatieven en we zetten deze lijn voort. In 2025 gaan we bestaande subsidieregelingen waar mogelijk harmoniseren om de transparantie en laagdrempeligheid te vergroten. |
1.5.3 In 2025 is de samenwerking met onze inwoners verder vergroot. |
---|
Uitgangspunt is dat we met onze inwoners samenwerken bij alles wat zich voordoet en zich daarvoor leent: grote en kleine opgaves, vraagstukken, visies etc. Waar nodig of helpend bedenken en delen we voortaan vooraf de participatieprocedure: hoe kunt u participeren, welke invloed heeft u, wie neemt het besluit? Bij kritische projecten of programma’s leggen we de procedure vast in een participatiebesluit. Op basis van actuele ontwikkelingen en eventuele nieuwe wet- en regelgeving vanuit het Rijk houden we ons participatiekader actueel. Per 1 januari 2025 wordt de ‘wet versterking participatie decentrale overheden’ van kracht. Daarom werken we in 2025 het Uitdaagrecht uit. |
1.5.4 In 2025 is de ABCD - pilot in de Horsten na evaluatie voortgezet |
---|
In 2025 is de ABCD-pilot in De Horsten geëvalueerd. We blijven hetgeen in De Horsten in gang gezet is in 2025 ondersteunen en integreren de lessen van de evaluatie breder in het gebiedsgericht werken. |
Doelstelling 1.6
Doelstelling 1.6 Alle inwoners van de gemeente Apeldoorn worden in gelijke mate behandeld en kunnen gelijkwaardig meedoen in een inclusieve en toegankelijke omgeving Iedereen doet ertoe en kan mee doen. Samen met onze partners werken we structureel samen aan het creëren van fysieke, digitale en sociale toegankelijkheid en daarmee aan een inclusieve en toegankelijke omgeving waarin iedereen elkaar gelijkwaardig behandelt en geen belemmering ondervindt om gelijkwaardig mee te doen. Hiervoor realiseren we in 2024 diverse acties.
Prestaties
1.6.1 Het activiteitenoverzicht inclusie voor het jaar 2025 wordt samen met inwoners en het inclusienetwerk uitgevoerd en voorbereid voor 2026. |
---|
Op basis van de evaluatie 2023 / 2024 wordt het programma voor 2025 ingevuld met onder andere het vormgeven van het Inclusienetwerk. |
1.6.2 We verbeteren de toegankelijkheid van openbare gebouwen en het openbaar gebied. |
---|
Openbare gebouwen en openbare ruimtes, waaronder Matenparkhal en het Jongeren InformatiePunt (JIP) worden op verzoek getoetst op toegankelijkheid. Hieruit volgen mogelijk nieuwe uitvoeringskaders voor bijvoorbeeld sportaccommodaties. |
Doelstelling 1.7
Doelstelling 1.7 We voelen ons samen sterker, inclusie van, voor en door Apeldoorners Onze aanpak kenmerkt zich in van, voor en door Apeldoorners. We bouwen het inclusienetwerk daarvoor verder uit. Wij gaan samen met partners uit zorg en onderwijs, ondernemers, instellingen en verenigingen aan de slag met het verder brengen van inclusie en toegankelijkheid in Apeldoorn.
Prestaties
1.7.1. Door onze blijvende ondersteuning en aanjagende rol worden activiteiten uitgebreid en het cultuursensitief werken gestimuleerd. |
---|
Door meer en diverse culturele activiteiten te organiseren wordt de ontmoeting tussen doelgroepen gestimuleerd. De rol van de gemeente is hierbij ondersteunend. |
2. Al onze inwoners en bezoekers een vitale, sociale, gezonde en inspirerende leefomgeving bieden, door te zorgen voor een optimale infrastructuur op het gebied van sport, cultuur en erfgoed
Hoofddoelstelling
2. Sociaal Kapitaal - Al onze inwoners en bezoekers een vitale, sociale, gezonde en inspirerende leefomgeving bieden, door te zorgen voor een optimale infrastructuur op het gebied van sport, cultuur en erfgoed.
Sport, Cultuur & Erfgoed zijn belangrijk voor inwoners en bezoekers en bepalen in grote mate de identiteit van Apeldoorn, de stad, de dorpen en het buitengebied. Participeren in Sport, Cultuur & Erfgoed houdt mensen mentaal en fysiek gezond en geven uitdrukking aan waar we vandaan komen, wie we willen zijn en wat we kunnen worden. Het zorgt voor een gezonde balans, verrijking, verdieping, inspiratie, ontspanning en ontmoeting. Kortom: het brengt leven in de brouwerij! Als gemeente hebben we de taak ervoor te zorgen dat er een goede infrastructuur staat, dat het aanbod toegankelijk is en dat onze inwoners kunnen meedenken en vooral -doen! Iedere inwoner van Apeldoorn moet zich op sportief, cultureel en erfgoedgebied kunnen ontplooien. |
---|
Doelstelling 2.1
Doelstelling 2.1 Een functionele en toekomstbestendige sportinfrastructuur De groei van Apeldoorn brengt met zich mee dat mogelijk ook de vraag naar het benodigde aantal sportaccommodaties toeneemt. Het monitoren van vraag een aanbod naar sportaccommodaties is van belang zodat het inpassen van nieuwe en of het aanpassen naar eigentijdse sportcomplexen in de groeiende stad tijdig wordt voorzien. De gemeentelijke taak is dat met betrekking tot de zwem- en binnensport niemand aan de kant staat, voor iedere zwem- en binnensport(vereniging) is er een betaalbare plek om mee te doen. Sportparken worden waar mogelijk multifunctioneel gebruikt en zijn openbaar waardoor er een goede bezetting ontstaat.
Prestaties
2.1.1 Het gemeentelijk sportvastgoed wordt verduurzaamd conform de routekaart verduurzaming gemeentelijk Vastgoed Apeldoorn 2.0 |
---|
Het spreekt voor zich dat we met de sportaccommodaties in Apeldoorn een belangrijke bijdrage kunnen en willen leveren aan de klimaatdoelstellingen. Om aan de doelstellingen bij te dragen, zijn er onder andere opgaven met betrekking tot energietransitie, klimaatadaptatie en circulair materiaalgebruik. In het kader van duurzaamheid wordt het aanleggen van kustgrasvelden vanaf 1 januari 2026 niet meer gestimuleerd en komt de renteloze lening voor aanleg van nieuwe kunstgrasvelden te vervallen. In uitzonderlijke situaties ligt er wel een ‘opening’ als de aanleg onderdeel uitmaakt van een ruimtelijke opgave. Het vervangen van met rubbergranulaat ingestrooide kunstgrasvelden door natuurgrasvelden of door kunstgrasvelden met non- of een natuurlijke infill is per sportveld een subsidie beschikbaar van maximaal € 100.000. |
2.1.2 In de eerste helft van 2025 zijn er door de gemeenteraad kaders voor sportaccommodaties vastgesteld |
---|
De beschikbaarheid van kwalitatieve en eigentijdse sportinfrastructuur en sterke sportclubs die zoveel mogelijk mensen de kansen bieden op een gezonde vrijetijdsinvulling, zijn onmisbaar in Apeldoorn. De uitdagingen om tot een toekomstbestendig sportlandschap te komen, zijn groot. Verschillen in eigendomssituaties, verouderde sportaccommodaties, een veranderde sportvraag, diversiteit in ondersteuning, de groei van Apeldoorn en veel ad hoc verzoeken om financiële bijdrage voor accommodaties, vergroot de behoefte aan eenduidige kaders voor sportaccommodaties. |
2.1.3 Het onderzoek naar de revitalisering van Omnisport om deze ook in de toekomst als topsportaccommodatie te behouden, is afgerond. |
---|
Omnisport Apeldoorn bestaat 15 jaar en is als topsportevenementenlocatie zeer succesvol. Als we in de toekomst ook sportevenementen op internationaal topniveau in Omnisport willen organiseren, dan is investeren in het duurzamer maken van het gebouw, de toegankelijkheid en zichtbaarheid te verbeteren en (top)sportvoorzieningen aan te passen aan de huidige (top)sporteisen, noodzakelijk. De wens daarbij is om Omnisport als topsportaccommodatie te behouden en waar mogelijk de exploitatie verder te optimaliseren met andere activiteiten/evenementen. De eerste stap hiervoor was een verkennend onderzoek naar de wensen van de betrokken partijen. Met inzet en betrokkenheid van Libéma, de betrokken bonden en verenigingen en NOC-NSF, heeft Hypercube dit onderzoek verricht. Uit dit onderzoek blijkt dat er een mogelijkheid ligt om Omnisport als landelijke trainingsfaciliteit voor de topsport te positioneren. Hierdoor lijkt het mogelijk om andere afspraken te maken over het gebruik en kostenverdeling. Dit wordt momenteel verder uitgewerkt en de verwachting is dat dit onderzoek in Q4 van 2024 gereed is. Op basis van deze afspraken zal de toekomstige invulling, inclusief de benodigde investeringen in 2025 en verder, nader uitgewerkt worden. |
Doelstelling 2.2
Doelstelling 2.2. Een verhoogde vitaliteit van inwoners en een versterkte sociale binding door sport, bewegen en urban sports & arts De maatschappelijke meerwaarde van sport en bewegen is groot. Sport brengt mensen bij elkaar, geeft plezier, helpt talenten te ontwikkelen, draagt bij aan burgerschaps-vaardigheden, leert omgaan met tegenslagen en biedt veel mogelijkheden voor vrijwilligerswerk. Sport en bewegen dragen er aan bij dat inwoners gezond(er) zijn en dat ook zo ervaren. De gemeente neemt hiervoor met het sport- en beweegveld de verantwoordelijkheid om dat voor alle inwoners laagdrempelig en toegankelijk te maken.In het nationaal Hoofdlijnen Sportakkoord II Sport Versterkt staan door landelijke partners bekrachtigde ambities opgenomen die leidend zijn om sport in Nederland te versterken. Deze ambities zijn vertaald naar het lokale Sport- en Beweegakkoord II Apeldoorn. In samenwerking met maatschappelijke partners zoals Accres Sportservice, de Sportraad en sport- en beweegaanbieders is het doel om de beweegdeelname te verhogen, drempels tot sport en bewegen te verlagen, jongere kinderen beter motorisch te scholen, sportverenigingen kwalitatief te verbeteren, een zo divers mogelijk aanbod te creëren die voor iedereen toegankelijk is, talenten de mogelijkheid bieden zich te ontwikkelen op hun sport en verduurzaming van de sport. Hier zetten we vanuit de kadernota Sport & Bewegen 2022-2025 en het lokale Sport- en Beweegakkoord II Apeldoorn op in.
Prestaties
2.2.1 Het aantal initiatieven van Accres Sportservice dat zich richt op wijken en buurten met kwetsbare inwoners, voor wie de drempel tot sporten en bewegen het hoogst is, neemt toe. |
---|
Kwetsbare inwoners, zoals inwoners met een lage sociale economische positie, inwoners met een migratieachtergrond, ouderen, inwoners met een chronische aandoening en inwoners met een beperking (lichamelijk en/of verstandelijk) zijn gemiddeld genomen ondervertegenwoordigd bij sport en bewegen en hebben vaker een gezondheidsachterstand. De inzet en activiteiten van sportfunctionarissen bij Accres Sportservice wordt toegespitst op kwetsbare inwoners die achterblijven bij sport- en beweegdeelname en op wijken/buurten waar sport- en beweegdeelname gemiddeld achterblijft. Met het aanbrengen van deze focus, werken we toe naar meer impact en effecten van de inzet van de buurtsportcoaches en beweegcoaches van het team Sportservice. Daarnaast blijven we sterk inzetten op het stimuleren van sport en bewegen bij de doelgroep kinderen en jongeren. Ook daarbij focussen wij ons op inzet op en rondom scholen waarbij de beweegvaardigheden onder gemiddeld scoren en de sport- en beweegdeelname laag zijn. Opdat de inwoners van Apeldoorn al op jonge leeftijd de positieve effecten ervaren van sport en bewegen en een leven lang sportief actief blijven. |
2.2.2 In 2025 is de pilot sportpark- en verenigingsmanagement geëvalueerd |
---|
Vitale en maatschappelijk betrokken sportverenigingen zijn ons belangrijkste kapitaal als het gaat om een sportieve en verbonden samenleving. Voor het versterken van sportverenigingen wordt vanuit de kadernota Sport en Bewegen en het Sport- en Beweegakkoord ingezet op het thema ‘Vitale Sport- en Beweegaanbieders’. Als onderdeel hiervan zijn twee pilots verenigings- en sportparkmanagement gestart, met als doel het verder professionaliseren van de verenigingen door betaalde krachten, die niet alleen ondersteunen, maar met name de vrijwilligers ontlasten, ondersteunen en begeleiden in hun werkzaamheden en verbindingen leggen in de wijk met samenwerkingspartners (sport als middel). In de tweede helft van 2025 wordt de pilot geëvalueerd en afgewogen hoe en op welke wijze hiermee de inzet van de verenigings- en sportparkmanagers voortgezet kan worden. |
2.2.3 In 2025 realiseren wij een 0-meting basiseisen sociale veiligheid onder sportaanbieders |
---|
Sociaal Veilige Sport is van cruciaal belang om met plezier te kunnen sporten. Door sport veilig en verantwoord te organiseren, creëren we een veilige basis voor iedere Apeldoorner die sport beoefent. Vanuit het Nationaal Sportakkoord II is er een landelijke werkwijze ontwikkeld met een aantal basiseisen. Voor sportverenigingen zijn dat: (1) Verenigingsbrede gedragscode, (2) Vertrouwenscontactpersoon op de club, (3) Verklaring Omtrent het Gedrag vrijwilligers en (4) Vakkundig geschoolde trainers-coaches. Daar sluiten we lokaal op aan. De gemeente participeert actief in de werkgroep Sociaal Veilige Sport van het Sport- en Beweegakkoord II Apeldoorn en zet zich met de werkgroep in om sportaanbieders te activeren en stimuleren om de basiseisen voor sociale veiligheid in hun organisatie door te voeren. |
2.2.4 We blijven investeren in topsportevenementen die door de inzet van side-events als vliegwiel fungeren om sportparticipatie te verhogen en mensen met verschillende achtergronden en mogelijkheden bij elkaar brengen. |
---|
In 2025 organiseren we, naast de Volleyball Nations League wedstrijden, het EK indoor atletiek en blijven we ook de komende jaren, naast diverse nationale topsportevenementen, soortgelijke internationale topsportevenementen op de kernsporten atletiek, volleybal en/of wielrennen in Apeldoorn organiseren. We geloven namelijk in de maatschappelijke waarde van topsport en topsportevenementen voor de samenleving. Deze waarde willen we vergroten en nog zichtbaarder maken, zodat alle Apeldoorners de verbindende kracht van topsport ervaren en waarderen. Wanneer topsportevenementen in de directe nabijheid beleeft kunnen worden, inspireert dit bezoekers, vooral jongeren, om zelf te gaan sporten. Side-events, die vaak een vrijblijvend maar ‘gezellig’ karakter hebben, dragen bij aan de sociale cohesie in de samenleving. Doordat deze (vaak) gratis toegankelijk zijn, kan iedereen meedoen. Bij het doorontwikkelen van de kaders voor het maatschappelijke activatieprogramma, is specifiek aandacht voor het thema inclusie. Ook vragen we inwoners om als vrijwilliger onderdeel uit te maken van de organisatie van een topsportevenement waardoor nieuwe sociale contacten en positieve ervaringen opgedaan worden. |
2.2.5 Urban sports & arts activiteiten worden structureel aangeboden op ‘urban spots’ in de openbare ruimte en in het basis- en voortgezet onderwijs |
---|
Urban sports & arts is ten opzichte van traditionele sportverenigingen vaak op een andere manier georganiseerd. Meer zichtbaarheid van- en kennismaking met urban sports & arts vraagt daarom ook om een andere benadering. De manier waarop urban sports & arts georganiseerd is, sluit hier echter goed op aan, waarbij autonomie, creativiteit en zelfexpressie belangrijke aspecten zijn. Om Apeldoorners op een laagdrempelige en toegankelijke manier kennis te laten maken met Urban sports & arts, organiseert de kwartiermaker Urban sports & arts, in samenwerking met de scene (inwoners), verschillende urban wijkactiviteiten. Het gaat hierbij om activatieprogramma’s in de woonwijken en op de urban spots in de openbare ruimte welke uitgevoerd worden door ervaren beoefenaars. Op de zes grote urban spots wordt er per jaar per locatie een urban wijkactiviteit georganiseerd. Het gaat hierbij om de volgende urban spots: Skatepark Zuiderpark, Pumptrack , Zuidbroek, Omnispot, de Cruyff Courts Plus (Aristotelesstraat en Orden) en Cruyff Court Zuiderpark Daarnaast kunnen scholieren onder schooltijd deelnemen aan verschillende urban sports en arts workshops tijdens de Urban Week. Per kwartaal vindt er één Urban Week plaats op één basis- en één middelbare school. Hiermee wordt de lijn om urban sports en arts structureel aan te bieden in zowel de wijken als op de scholen voortgezet. Op deze manier kunnen inwoners op een laagdrempelige manier kennismaken met urban. Dit vergroot de zichtbaarheid en zorgt ervoor dat inwoners inzicht krijgen in hoe een urban scene of community werkt, waar er geoefend wordt en wie de contactpersonen, dan wel sleutelfiguren, zijn. |
Doelstelling 2.3
Doelstelling 2.3 De infrastructuur van Cultuur en Erfgoed in Apeldoorn is vitaal en gericht op de toekomst (Fundament) Onder ons fundament verstaan we het geheel van onze culturele infrastructuur en ons ruimtelijk erfgoed. Het samenspel van organisaties, locaties en huisvesting moet doelmatig en efficiënt zijn. Het culturele- en erfgoedprofiel wordt aangescherpt. We kijken naar het totaal en niet alleen naar de afzonderlijke organisaties. We werken aan de toekomstbestendigheid van ons erfgoed.
Prestaties
2.3.1 In 2025 starten we een onderzoek naar de mogelijkheden voor een aanvullende popzaal voor Apeldoorn dat een groter bereik kan hebben. |
---|
We gaan verder onderzoek doen naar de mogelijkheden voor een aanvullende popzaal voor Apeldoorn dat een groter bereik kan hebben. |
2.3.2 Het grote verhaal van Apeldoorn is in het schooljaar 2025/2026 opgenomen in het aanbod voor scholen, als onderdeel van de Cultuur en Erfgoededucatie. |
---|
Het grote verhaal van Apeldoorn wordt in het schooljaar 2025/2026 opgenomen in het aanbod voor scholen, als onderdeel van de Cultuur en Erfgoededucatie. |
2.3.3 Iedere organisatie met meerjarige subsidie heeft in 2025 minimaal één activiteit in wijken of dorpen uitgevoerd |
---|
Iedere organisatie met meerjarige subsidie voert in 2025 minimaal één activiteit uit in wijken of dorpen. We zorgen voor een levendiger cultuur- en erfgoedklimaat in Apeldoorn. Daarvoor werken we mee aan de intensivering van de samenwerking tussen onze cultuur- en erfgoedpartners, met elkaar en met andere organisaties binnen de gemeente. En starten we met het vergroten van het cultuuraanbod in de wijken en dorpen en brengen de geschiedenis meer naar onze inwoners toe. |
2.3.4 Met geactualiseerde subsidieregelingen op het gebied van cultuur- en erfgoed, hebben we ervoor gezorgd dat vraag en aanbod beter op elkaar aansluiten. |
---|
Met geactualiseerde subsidieregelingen op het gebied van cultuur- en erfgoed, zorgen we ervoor dat vraag en aanbod beter op elkaar aansluiten. Het gaat hierbij om de projectenregeling cultuur, de regeling amateurkunst, de impulsregeling Jongerencultuur en het erfgoedfonds. Daar waar nodig worden regelingen aangepast om de doelmatigheid te vergroten, zo volgt een nieuwe aanpak voor de regeling amateurkunst. |
2.3.5 In 2025 hebben we de mogelijkheden voor de herbestemming van het Oude Raadhuis en van het Hertzbergerpand onderzocht. |
---|
We onderzoeken de mogelijkheden voor de herbestemming van iconische gebouwen in Apeldoorn, zoals het Hertzbergerpand en het oude Raadhuis. |
2.3.6 Bij elke ruimtelijke ontwikkeling hebben we voor cultuurhistorische inspiratiekaders voor initiatiefnemers en ontwikkelaars gezorgd. |
---|
Hiervoor maken we gefaseerd onze cultuurhistorische (gebieds-)analyses compleet voor het grondgebied van de gemeente. De inspiratiekaders werken als hulpmiddel bij het integreren van erfgoed binnen ruimtelijke plannen. In 2025 starten we fase 1 in 2026 en 2027 volgt fase 2 |
Doelstelling 2.4
Doelstelling 2.4 Iedereen kan zijn of haar talent ontwikkelen (Talentontwikkeling) Apeldoorn wordt meer een gemeente waar talenten, van beginner tot top, elkaar inspireren. Zo versterken we ook het draagvlak voor Cultuur en Erfgoed. Alle kinderen moeten dicht bij huis kunnen deelnemen. We gaan meer jonge professionals aan ons binden en versterken ons profiel van Apeldoorn als stad en gemeente van talentontwikkeling.
Prestaties
2.4.1 We hebben in 2025 drie pilots uitgevoerd om kinderen dicht bij huis uit te dagen actief te worden op het gebied van Cultuur en Erfgoed. |
---|
We voeren drie pilots uit om kinderen dicht bij huis uit te dagen actief te worden op het gebied van Cultuur en Erfgoed. |
2.4.2 We hebben in 2025 fotografie meer zichtbaarheid gegeven. Onder meer door het instellen van een talentenprijs op het gebied van fotografie. |
---|
Er komt in 2025 een talentenprijs voor fotografie. We geven fotografie daarmee meer zichtbaarheid. |
2.4.3 We hebben in 2025 onderzocht wat de mogelijkheden zijn tot samenwerken met het MBO- en HBO-onderwijs op het gebied van erfgoedopleidingen. |
---|
We gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn tot samenwerken met het MBO- en HBO-onderwijs op het gebied van erfgoedopleidingen. |
Doelstelling 2.5
Doelstelling 2.5. Apeldoorn wordt het grootste buitenpodium van Nederland (buitenbeleving) De openbare ruimte is bij uitstek de plek voor laagdrempelige toegang tot Cultuur en Erfgoed voor alle inwoners. Als hoofdstad van de Veluwe en met veel groene ruimte hebben we een onderscheidend vertrekpunt dat we meer gaan benutten.
Prestaties
2.5.1. We zorgen in 2025 voor een jaarrond programmering in de buitenlucht, waarbij minimaal eens per maand een programmering plaats vindt. |
---|
Hiervoor brengen we de potentiële locaties op het gebied van openlucht-faciliteiten voor buitenoptredens in kaart en verbinden deze aan onze cultuur- en erfgoedpartijen. |
2.5.2 Er komen in 2025 minimaal 12 verwijzingen naar het grote verhaal van Apeldoorn in onze buitenruimte bij. |
---|
Dit doen we door, samen met onze inwoners, erfgoedverbeeldingen te plaatsen en te zorgen voor verklarende informatieborden en teksten (zoals bij nieuwe straatnaamborden). |
2.5.3 We realiseren in 2025 minimaal 4 kunstwerken in de openbare ruimte |
---|
We realiseren minimaal 4 kunstwerken in de openbare ruimte |
3. Versterkte kansengelijkheid doordat jeugdigen kansen krijgen in het onderwijs
Hoofddoelstelling
3. Onderwijs & Opleiding - Versterkte kansengelijkheid doordat jeugdigen kansen krijgen in het onderwijs.
Elk kind en iedere jongere verdient gelijke kansen. Zijn of haar achtergrond, het opleidingsniveau van ouders of hun financiële situatie mag geen invloed hebben op de schoolprestaties van een kind. In Apeldoorn willen we onze jongeren een fijne jeugd bieden door een omgeving te creëren die uitnodigt om te groeien, te leren en te ontwikkelen. Dit doen we samen met verschillende partners, waaronder kinderopvang en onderwijs. Om te zorgen dat Apeldoornse jeugdigen kansen krijgen in het onderwijs wordt gewerkt aan vier subdoelstellingen. Als eerste gaat er aandacht uit naar het behalen van een startkwalificatie of een passende vervolgstap, hierbij zetten we in op het voorkomen van schooluitval. Daarnaast moet een betere verbinding tussen thuis, school en zorg bijdragen aan het voorkomen van problemen en het geven van betere ondersteuning zodat kinderen (thuisnabij) naar school kunnen blijven gaan. Onze partners uit kinderopvang en onderwijs zien steeds meer jonge kinderen met (een risico op) ontwikkelingsachterstanden. Inzet op het signaleren en bieden van extra ondersteuning van jonge kinderen draagt bij aan meer kansen in het onderwijs en het latere leven. Tot slot is het van belang dat onze schoolgebouwen van goede kwaliteit zijn, zodat zij optimaal bijdragen aan kansen van jeugdigen in het onderwijs. |
---|
Doelstelling 3.1
Doelstelling 3.1 Jeugdigen krijgen meer kansen in het onderwijs, gericht op een startkwalificatie, en waar niet haalbaar, op een voor hen passende vervolgstap We werken aan de doorontwikkeling naar leerrecht om hiermee toekomstig schoolverzuim te voorkomen. Dit doen wij omdat onderwijs een cruciale rol speelt bij het bieden van gelijke kansen aan alle jeugdigen. Wanneer jeugdigen regelmatig school missen, lopen ze het risico belangrijke leerervaringen en kennis mis te lopen. Daarnaast kan schoolverzuim ook sociale en emotionele gevolgen hebben. Ook is het in het kader van kansengelijkheid belangrijk dat alle jeugdigen toegang hebben tot cultuur en sport. Met onderstaande prestatie onder 3.1.2 wordt extra aandacht besteed aan jeugdigen op achterstandsscholen. Verder zetten we voor 16 en 17-jarige leerlingen waarvoor geen passend schoolaanbod meer is, begeleiding in via Apeldoorn werkt mee. Hiermee vergroten we de kansen op een duurzame uitstroom richting arbeidsmarkt.
Prestaties
3.1.1 In 2025 hebben we het schoolverzuim t.o.v. 2024 verminderd en zijn we samen met onze partners gestart met een meerjarige ontwikkeling om toekomstig verzuim te voorkomen. |
---|
Hierbij volgen we de landelijke ontwikkelingen waar meer en meer de beweging gemaakt wordt naar leerrecht. In dit jaar zal binnen het team Leerplicht en Doorstroompunt onderzocht worden op welke manier zij invulling willen gaan geven aan leerrecht en welk proces hierbij hoort. Daarbij wordt ook rekening gehouden met de beweging van verzuim naar schoolaanwezigheid waarvan de regie bij het Samenwerkingsverband en de schoolbesturen ligt. Door in te zetten op leerrecht en het belang van aanwezigheid op school te benadrukken, kunnen we toekomstig verzuim voorkomen, omdat betrokken leerlingen zich meer verbonden voelen en daardoor meer gemotiveerd zijn om aanwezig te zijn. |
3.1.2 Op onderwijsachterstandsscholen in twee wijken is in 2025 het aanbod van cultuur- en sportactiviteiten na school uitgebreid en de mogelijkheid voor inzet op één VMBO-school is onderzocht. |
---|
Uit onderzoek blijkt dat toegang tot buitenschoolse kennisbronnen, zoals cultuur en sport, positieve invloed heeft op de sociaal-emotionele ontwikkeling van jeugdigen, stress kan tegengaan en een positieve invloed kan hebben op schoolprestaties. Om deze reden bieden we leerlingen op basisscholen met de meeste achterstanden een rijke schooldag, met na schooltijd een aanbod op het gebied van sport en cultuur. We bouwen hierbij voort op het aanbod dat al op 7 basisscholen staat. We kijken hierbij naar scholen in gebieden waar nog geen naschools aanbod is. Ook binnen het vmbo onderzoeken we de mogelijkheden voor een aanbod buiten de schooltijden. Deze actie volgt uit het Actieplan Preventie Jeugdzorg en Onderwijs |
3.1.3 15 jeugdigen waarvoor het behalen van een startkwalificatie niet mogelijk is, zijn in 2025 via Apeldoorn Werkt Mee begeleid naar een passende werkplek. |
---|
Door Apeldoorn Werkt Mee open te stellen voor 16- en 17-jarigen, willen we deze jongeren de kans geven om via een passende werkplek een goede aansluiting op de arbeidsmarkt te vinden. Deze openstelling is vooral bedoeld voor jongeren waarvoor momenteel geen passend schoolaanbod beschikbaar is. Waar klasgenoten uitstromen naar een voor hen passend vervolg, is voor deze jongeren geen aanbod tot ze 18 zijn. Ze worden ‘opgevangen’ door school maar ze kunnen hier geen voldoende passend aanbod krijgen. Door via Apeldoorn Werkt Mee te onderzoeken welke werkplek geschikt is, kunnen naar verwachting 15 jongeren een start maken met een duurzame uitstroom richting de arbeidsmarkt als onderdeel van een sluitende aanpak voor deze jongeren. |
Doelstelling 3.2
Doelstelling 3.2 Er is meer verbinding tussen thuis, school en zorg rondom de jeugdige In Nederland, maar ook in Apeldoorn, zien we al een aantal jaar een toename van vraagstukken rondom de ontwikkeling van jeugdigen. Soms hebben deze vraagstukken te maken met de omstandigheden thuis, bijvoorbeeld op het gebied van armoede, zorgbehoefte of de Nederlandse taal. Een stabiele thuissituatie en een hoge betrokkenheid van ouders zijn belangrijke succesfactoren voor de leerprestaties van jeugdigen. Maar er zijn ook andere omstandigheden die van invloed zijn op de ontwikkeling en de leerprestaties van de jeugdige. Deze ontwikkeling zien we ook in het onderwijs terug. Zo zijn er meer jeugdigen met een jeugdzorgindicatie. Ook zien we meer jeugdigen die gedeeltelijk of niet naar school gaan. En we zien een hoog aantal verwijzingen naar het Voortgezet Speciaal Onderwijs. Deze vraagstukken vragen om meer samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg, maar ook een preventieve aanpak zodat kleine problemen klein blijven. Via onderstaande prestaties dragen we bij aan een betere verbinding.
Prestaties
3.2.1 In 2025 hebben we de verbinding tussen thuis, school en zorg op alle basisscholen zonder achterstanden verbeterd, bijvoorbeeld door inzet van School Maatschappelijk Werk |
---|
In de Hervormingsagenda staat dat juist op school ondersteuning eraan kan bijdragen dat kleine problemen klein blijven. Vanuit het Actieplan Preventie Jeugdzorg en Onderwijs verbeteren we de verbinding tussen thuis, school en zorg door extra inzet van de brugfunctionaris op alle basisscholen. Door vroegtijdig problemen te signaleren en daar wat aan te doen én ouders te betrekken bij de school krijgen meer kinderen de kansen die ze verdienen. Door deze inzet hebben in 2025 alle scholen in PO- en VO een verbeterde verbinding. De inzet van deze ondersteuning zal waar mogelijk collectief worden ingezet en waar nodig individueel. |
3.2.2 In 2025 is het onderwijs-zorglandschap van Apeldoorn in beeld en werken we toe naar passende onderwijszorgarrangementen, waardoor het aantal thuiszitters afneemt |
---|
Het aantal thuiszitters in Apeldoorn en/of leerlingen die in zorg zitten en daarom niet naar school gaan, ligt landelijk en in Apeldoorn hoog. Daarom starten we in 2024 om het onderwijs- en zorglandschap goed in kaart te brengen en geven we hier vervolg aan in 2025. Zo onderzoeken we welke ondersteuning er vanuit het onderwijs geboden kan worden om leerlingen onderwijs te kunnen blijven bieden, welk zorgaanbod er is om leerlingen weer terug te leiden naar school wanneer ze uitgevallen zijn en maken we scherp wat de verdeling van verantwoordelijkheden is tussen gemeente en onderwijs binnen het onderwijs-zorglandschap. Daarnaast kijken we met de onderwijspartijen of de ondersteuning in het onderwijs en het zorgaanbod dekkend is. Ook bepalen we welke inzet er (verder) nodig is om thuiszitters terug te dringen. |
Doelstelling 3.3
Doelstelling 3.3 Verspreid over de stad en de dorpen hebben we meer kwalitatief goede schoolgebouwen. We investeren in toekomstbestendige schoolgebouwen die passen bij de wijk of dorp en die zoveel mogelijk duurzaam worden gebouwd. Kwalitatief goede schoolgebouwen kunnen een centrale rol spelen als maatschappelijk middelpunt in de wijk of het dorp. Deze gebouwen dragen bij aan kansengelijkheid en inclusiever onderwijs door samen te werken met partners voor onderwijs, opvang, jeugdzorg, en sport en cultuur in en om het schoolgebouw. Het streven naar gelijke kansen in het onderwijs vereist dat alle jeugdigen gelijke toegang hebben tot een goede onderwijsomgeving, ongeacht hun achtergrond of locatie.
Prestaties
3.3.1. De vernieuwde uitvoeringsagenda van het Integraal Huisvestingsplan (IHP) met een looptijd van vier jaar (en doorkijk naar de volgende twaalf jaar) is conform planning uitgevoerd |
---|
Eind 2024 is het vernieuwde Integraal Huisvestingsplan 2024-2039 (IHP) vastgesteld. Dit plan bevat een uitvoeringsagenda waarin duidelijk wordt aangegeven welke projecten zullen starten als gevolg van het IHP. In het IHP worden concrete afspraken gemaakt om meer sturing te geven aan onderwijshuisvestingsprojecten, inclusief een meerjarig investeringsprogramma. Dit moet leiden tot de ontwikkeling van goede, duurzame en toegankelijke schoolgebouwen, waarbij projecten tijdig worden afgerond. |
3.3.2 In 2025 is een project van het voorgaande IHP opgeleverd. |
---|
In 2025 wordt het project De Sjofar opgeleverd als onderdeel van het voorgaande IHP. Deze oplevering markeert het begin van geplande verbeteringen voor de komende jaren. Het project draagt direct bij aan de verbetering van de leeromgeving en het onderwijsaanbod in de wijk. Bovendien voldoet het onderwijsgebouw aan ambitieuze duurzaamheidsstandaarden als een energieneutraal gebouw. |
3.3.3 In 2025 zijn de projecten conform het IHP gestart en uitgevoerd. |
---|
Het gaat om de volgende projecten: Daarnaast start in 2025 de definitiefase, dit van de projecten die in 2024 zijn begonnen met de initiatieffase. Het gaat om de volgende projecten: |
Doelstelling 3.4
Doelstelling 3.4 Meer jonge kinderen met een risico op ontwikkelachterstanden hebben de kans op een goede start in het basisonderwijs door passende ondersteuning. Om kansengelijkheid te bewerkstelligen is inzet op het jongste kind noodzakelijk. Wij zien steeds met jonge kinderen met (een risico op) ontwikkelingsachterstanden. Hoe eerder deze jeugdigen in beeld zijn en extra uitdaging en ondersteuning krijgen aangeboden, hoe beter hun kansen zijn in het onderwijs, maar later ook op de arbeidsmarkt. Vanuit onderstaande prestaties wordt bijgedragen aan het versterken van de kansengelijkheid. In 2024 gaan verder onderzoeken of en hoe we de effectiviteit van inzet op ontwikkelachterstanden het beste kunnen meten aanvullend op de indicatoren zoals genoemd bij de prestaties
Prestaties
3.4.1 100% van de kinderen op de voorscholen laat in 2025 een groei zien waardoor hun achterstanden worden verkleind |
---|
Met de monitor VVE (voor- en vroegschoolse educatie) brengen we jaarlijks de ontwikkeling van de VVE peuters van 2 tot 4 jaar in beeld op het gebied van taal, ontluikend rekenen, motoriek en sociaal emotionele ontwikkeling. |
3.4.2 In 2025 maken 90 kinderen, van ouders met inkomen tot 130% van het sociaal minimum, met ondersteuning van de gemeente gebruik van kinderopvang |
---|
Uit onderzoek blijkt dat vanaf 2 jaar deelname aan universele kinderopvang positief bijdraagt aan de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen op middellange en lange termijn, met de sterkste positieve effecten voor kinderen die opgroeien in kansarme situaties. In 2024 zetten we in op preventie, door meer peuters uit gezinnen in armoede de kans te geven zich in een ontwikkelrijke omgeving voor te bereiden op het basisonderwijs. Op dit moment hebben we budgettair ruimte voor 90 kinderen. Hiermee verminderen we voor meer leerlingen achterstanden bij start van het basisonderwijs. Deze actie volgt uit het Actieplan Preventie Jeugdzorg en Onderwijs. |
4. De gezondheid van alle inwoners is toegenomen
Hoofddoelstelling
4. Gezondheid - De gezondheid van alle inwoners is toegenomen.
We streven ernaar dat de algehele gezondheid van Apeldoorn verbetert, zowel fysiek als mentaal. Hiervoor nemen we maatregelen om ziekte en aandoeningen te voorkomen. ‘Gezond leven’ staat niet op zichzelf en heeft betrekking op veel verschillende aspecten die van invloed zijn op welzijn en gezondheid (van sociaal netwerk tot passende huisvesting). Er komt steeds meer aandacht voor leefstijl en dat is ook nodig omdat de cijfers laten zien dat roken en alcoholgebruik weer licht toenemen, met name onder jongeren. Het aantal inwoners met overgewicht blijft groot en neemt licht toe. |
---|
Doelstelling 4.1
Doelstelling 4.1 Zowel kinderen als volwassenen hebben een gezonde leefstijl We streven ernaar dat de algehele gezondheid van Apeldoorn verbetert, zowel fysiek als mentaal. Hiervoor nemen we maatregelen om ziekte en aandoeningen te voorkomen. ‘Gezond leven’ staat niet op zichzelf en heeft betrekking op veel verschillende aspecten die van invloed zijn op welzijn en gezondheid (van sociaal netwerk tot passende huisvesting). Er komt steeds meer aandacht voor leefstijl en dat is ook nodig omdat de cijfers laten zien dat roken en alcoholgebruik weer licht toenemen, met name onder jongeren. Het aantal inwoners met overgewicht blijft groot en neemt licht toe.Gezamenlijk met de gemeenten in de regio Midden IJssel Oost Veluwe is een regiobeeld opgeleverd voor IZA (Integraal Zorg Akkoord) wat een actueel inzicht geeft in gezondheidssituatie in de Regio. Dit regiobeeld wordt vertaald in een regio-plan, welke voor het einde van 2023 klaar zal zijn. Tevens heeft de gemeente een plan van aanpak voor GALA (Gezond en Actief Leven Akkoord) opgesteld, waarbij de aandacht ligt op preventie, dit is een lokaal plan, maar met linken naar de opgaven en afspraken van het regioplan.
Prestaties
4.1.1 In 2025 zijn er vijf locaties bijgekomen waar inwoners kunnen deelnemen aan bewegingsactiviteitenten opzichte van 2024. |
---|
In 2025 gaan we samen met de wijken kijken naar waaraan behoefte is als het gaat om locaties en bewegingsactiviteiten. Locaties zijn namelijk alleen succesvol als het gedragen is door de wijk/buurt en partnerorganisaties die er gebruik van willen maken. In de ene wijk zal dit een KWIEK route zijn, in een andere een locatie voor Golden Sports of de vitality club. We zijn tevreden als meer inwoners meedoen met beweegactiviteiten omdat het aanbod aansluit bij de interesse. Het aantal locaties waar nieuwe beweegactiviteiten starten zegt indirect iets over het aantal inwoners dat meedoet omdat we pas aanbod zoals een KWIEK route, Golden Sports of Vitality Club o.i.d. gaan starten als er toekomstige deelnemers ‘in beeld’ zijn. |
4.1.2 In 2025 zijn er minimaal 250 inwoners via een beweegmakelaar toegeleid naar sport- en beweegaanbod |
---|
Op basis van de huidige capaciteit verwachten we dat in 2025 200 inwoners naar sport- en beweegaanbod worden toegeleid. In 2025 wordt er extra capaciteit voor beweegmakelaars ingezet ten behoeve van valpreventie, dit zal zorgen voor een verwachte grotere toename. |
4.1.3 In 2025 zijn er nieuwe interventies ingezet om een gezonde leefstijl voor het jonge kind (0-4) te bevorderen |
---|
Er zijn in 2024 goede contacten gelegd met de kinderopvang o.a. door de start op de peutervierdaagse. Deze peutervierdaagse zetten we voort en i.s.m. de opvang en ouders kijken we naar overige inzet op gezond eten en bewegen. Er zijn in ieder geval materialen beschikbaar voor de opvang in de vorm van kleurplaten e.d. We starten ook de pilot Baby Groente Tas. |
4.1.4 In 2025 is er een ketenaanpak overgewicht en obesitas voor kinderen, inclusief monitoring en evaluatie op resultaten. |
---|
In 2025 zijn er duidelijke afspraken over de keten en een samenwerkingsovereenkomst en zal de keten in werking gaan. |
4.1.5 In 2025 heeft Apeldoorn een leefstijlloket waardoor zorg en preventie/welzijn elkaar goed weten te vinden en er beter gebruik wordt gemaakt van het preventieve aanbod. |
---|
Onder leiding van een projectleider werken verschillende partners samen aan de opzet van een leefstijlloket en wordt er een leefstijlmakelaar geworven. In 2024 is er een pilot en op basis van de uitkomsten van de pilot wordt het leefstijlloket in 2025 volledig neergezet. Het loket werkt ondersteunend aan Samen055, daar waar nodig kan een medewerker van Samen055 doorverwijzen naar het leefstijlloket, waar bij de 'leefstijlmakelaar' de specialist is op het gebied van de gezonde leefstijl thema's, waar de medewerker van Samen055 dit niet hoeft te zijn. Voorbeelden dit preventieve aanbod is hulp bij stoppen met roken, verantwoord alcoholgebruik, bereiken van een gezond gewicht en voldoende bewegen. |
Doelstelling 4.2
Doelstelling 4.2 Er zijn minder gezondheidsachterstanden en meer gelijke kansen op het gebied van gezondheid voor alle inwoners van Apeldoorn. Gezondheidsachterstanden verwijzen naar ongelijkheden in gezondheidsresultaten tussen verschillende bevolkingsgroepen, waarbij sommige groepen systematisch slechtere gezondheidsuitkomsten ervaren dan andere. Mensen met een lager opleidingsniveau leven gemiddeld vier jaar korter en krijgen ruim 14 jaar eerder te maken met een slechtere gezondheid dan hoogopgeleiden. Zij hebben meer kans op risicofactoren zoals overgewicht, roken en overmatig alcoholgebruik. Daarnaast lopen zij ook meer risico op soa’s, hiv en ongeplande zwangerschappen en halen zij minder vaak vaccinaties in het kader van het Rijksvaccinatieprogramma. Mensen die arm zijn, schulden hebben, problemen hebben met huisvesting, eenzaam of werkloos zijn, hebben meer kans op een slechtere gezondheid. Taalbarrières en verschillende sociaal-culturele waarden kunnen een gezonde levensstijl of gezondheidszorg moeilijker maken. Het doel is om ervoor te zorgen dat alle inwoners van Apeldoorn, ongeacht hun achtergrond of omstandigheden, gelijke kansen hebben om een goede gezondheid te bereiken en te behouden.
Prestaties
4.2.1 Aanvullend op andere beweegregelingen, zoals het beweegaanbod in Regelrecht, maken in 2025 meer dan 100 en maximaal 250 inwoners met een laag inkomen gebruik van de sport en beweegregeling bij Malkander. |
---|
De beweegregeling heeft een betere bekendheid gekregen bij inwoners met een laag inkomen. Tevens weten beweegmakelaar en leefstijlmakelaar inwoners hiernaar toe door te verwijzen, evenals de GLI-aanbieders. |
4.2.2 In 2025 hebben tien OAB, Reg+ en Speciaal onderwijsscholen extra ondersteuning gehad op een gezonde leefstijl |
---|
In overleg met de directeuren van OAB-scholen (onderwijs-achterstanden beleid) is opgehaald wat de behoeften waren. Op basis hiervan is een plan gemaakt, waarbij o.a. meer inzet op bewegen en gezonde voeding gaat worden gerealiseerd in 2025 i.s.m. Accres. |
4.2.3 In 2025 hebben we met 15 tot 20 ouders gesproken om een verbeterd inzicht te krijgen in de behoeften van kwetsbare ouders ter versterking van de Ketenaanpak Kansrijke start. |
---|
Vanuit Kansrijke start participeert Apeldoorn in de aanpak Ouders, opvoeden en kinderen in balans. Door middel van spiegelgesprekken met ouders proberen we meer inzicht te krijgen in de behoeften van ouders tijdens de eerste 1.000 dagen. |
4.2.4 In 2025 hebben we 75 inwoners en 50 professionals met acties vanuit Kansrijke Start bereikt. |
---|
Met het vroegtijdig signaleren van risico's en kwetsbaarheden en aanbieden van een interventie krijgen meer ouders en kinderen een kansrijke start of worden onbedoelde en ongewenste zwangerschappen voorkomen. |
5. Een stevig vangnet met verbinding naar de sociale basis voor alle inwoners die dat nodig hebben
Hoofddoelstelling
5. Gezondheid - Een stevig vangnet met verbinding naar de sociale basis voor alle inwoners die dat nodig hebben
Pas als inwoners geen eigen oplossingen kunnen vinden en de algemene voorzieningen niet passend zijn, zetten we maatwerkvoorzieningen in. Door te werken aan goede voorzieningen in de buurt spannen we ons in om het beroep op het gemeentelijke maatwerkvoorzieningen zo klein mogelijk te houden. De noodzakelijke maatwerk ondersteuning sluit zoveel mogelijk aan bij de identiteit en de levenswijze van deze inwoner en kent verschillende vormen. Zo verstrekken we hulpmiddelen die bijdragen aan de zelfstandigheid, individuele begeleiding gericht op herstel of bestendiging. Vaak gaat het om een combinatie van verschillende voorzieningen, waarbij altijd eerst wordt gekeken naar wat iemand zelf kan, al dan niet met behulp van het sociale netwerk en de inzet van algemene voorzieningen. We zorgen ervoor dat inwoners zo lang mogelijk in de eigen woonomgeving kunnen blijven. Als thuis wonen niet mogelijk is, zorgen we voor opvang, verblijf of een beschermde woonplek. |
---|
Doelstelling 5.1
Doelstelling 5.1 De houdbaarheid, toegankelijkheid en passendheid van WMO- en Jeugdvoorzieningen zijn verbeterd. Apeldoorn heeft relatief meer inwoners met een maatwerk arrangement WMO dan gemiddeld in Nederland en andere grote gemeenten. Dit is mede te verklaren door de relatief hoge vergrijzing in onze gemeente. Het gemiddeld aandeel jongeren met jeugdzorg in de regio ligt rond de 13%, vergelijkbaar met het gemiddelde in Nederland. Het is van belang de zorg zo licht als mogelijk maar zo zwaar als nodig is aan onze inwoners aan te bieden. Hierdoor kunnen we de noodzakelijke zorg bieden aan de mensen die dat het hardst nodig hebben. Hiermee doen we een zwaarder beroep op onze voorliggende voorzieningen.
Prestaties
5.1.1. In lijn met de opgave vanuit de Hervormingsagenda maken er in 2025 minimaal 90 jeugdigen minder gebruik van begeleiding individueel ten opzichte van 2023 (1652 jeugdigen in 2023 |
---|
Daarnaast gaan we verder met de eind 2024 ingezette acties om de kostenoverschrijding te dempen. Dit betreft o.a. extra inzetten op de beoordeling van verlengingsaanvragen en het uitbreiden van regie, specifiek op jeugdigen met 5 indicaties of meer. |
5.1.2. In 2025 wordt de samenwerking die in 2024 is aangegaan met de tien gecontracteerde aanbieders voor Beschermd Thuis verder structureel vormgegeven. |
---|
In 2025 gaan we zowel strategisch als operationeel periodiek overleg vormgeven om onze samenwerking te versterken. Deze overleggen zullen zich richten op het leggen van onderlinge relaties, het werken aan relevante thema's zoals het opzetten van een avond- en nachtdienst, en het gezamenlijk optreden bij casuïstiek. Daarnaast zorgen we voor voortdurende betrokkenheid en gezamenlijke actie van alle stakeholders. |
5.1.3 In Apeldoorn streven we ernaar om 100 inwoners met een beschermd wonen indicatie succesvol te begeleiden vanuit een beschermd wonen setting naar een thuissituatie met passende begeleiding in de periode van 1 januari 2025 tot en met 31 december |
---|
Dit gaan we realiseren door bestaande prestatieafspraken met de woningcorporatie in de vorm van de opstapregeling te verbeteren en te continueren en aanbieders projectmatig te motiveren om bestaand vastgoed om te zetten naar zelfstandige woonvormen. Op basis van de prestatieafspraken met woningbouwcorporaties in Apeldoorn via de opstapregeling is er jaarlijks ruimte voor circa 95 woonplekken voor inwoners die intramuraal wonen en uitstromen naar een zelfstandige woning. Aangezien een deel van deze woningen naar andere groepen gaat (zoals jeugdigen die 18 jaar worden), schatten we dat ongeveer 75 woningen beschikbaar zullen zijn voor inwoners die van beschermd wonen naar beschermd thuis verhuizen. Bestaande aanbieders hebben vastgoed dat overbodig kan worden als cliënten de overstap naar zelfstandig wonen maken. Dit vastgoed kan worden omgevormd tot woonoplossingen voor beschermd thuis, wat naar schatting ongeveer 25 extra woonplekken oplevert. Gezien deze factoren lijkt een uitstroom van 100 cliënten met een beschermd wonen indicatie naar beschermd thuis in 2025 een realistisch doel. Deze schatting is echter voorzichtig, gezien de onzekerheden op de woningmarkt. We blijven in nauw contact met woningbouwcorporaties en andere betrokken partijen om de afstemming te optimaliseren en de uitstroommogelijkheden te maximaliseren. |
5.1.4 Eind 2025 zijn de voorbereidingen voor de inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage Wmo (ivb) afgerond en gereed zodat deze per 1 januari 2026 kan worden ingevoerd. |
---|
We hebben alle voorbereidingen getroffen zodat we gereed zijn voor de invoering van de ivb per 1 januari 2026: |
5.1.5. In 2025 hebben we de lokale inkoop van de Wmo-maatwerkvoorziening Huishoudelijke Hulp succesvol afgerond zodat de toegang deze voorziening kan blijven indiceren |
---|
De inkoopleidraad is afgerond in 2024. Met dit kader gaan we in 2025 de inkoop verder uitwerken zodat we de volgende ambities realiseren in 2026: |
5.1.6 In 2025 hebben we de regionale inkoop van de Wmo-maatwerkvoorzieningen: Begeleiding Groep, Werkt Mee en Begeleiding Individueel succesvol afgerond zodat de toegang deze voorzieningen kan blijven indiceren. |
---|
De inkoopstrategie is afgerond in 2024. Met dit kader gaan we in 2025 de inkoop verder uitwerken zodat we de volgende ambities realiseren in 2026: |
5.1.7 We hebben de regionale inkoop van de Jeugdhulpvoorzieningen succesvol afgerond in 2025 zodat de toegangen deze voorzieningen kunnen blijven indiceren. |
---|
De inkoopstrategie brengen we in 2025 verder ten uitvoer. Deze strategie stellen we op in de context van de scenario’s die begin 2025 worden aangeboden om de jeugdzorg financieel houdbaar te houden. |
5.1.8 Het aantal unieke jeugdigen in kleinschalige woonvormen van 3 milieu verblijf en Jeugdzorgplus stijgt met 67% in 2025 ten opzichte van 2024 |
---|
In Apeldoorn wordt een kleinschalige woonvorm voor 2 x 4 jeugdigen geopend zodat jeugdigen dichtbij hun gezin, school en sportvereniging kunnen opgroeien. Samen met de Zorgregio Midden-IJssel/Oost-Veluwe wordt beleid ontwikkeld over kleinschalige woonvormen. Het aanbod van kleinschalige woonvormen en de alternatieven voor gesloten jeugdzorg worden geïnventariseerd. Hierdoor is duidelijk welke woonvormen er zijn en welke nodig zijn in Apeldoorn. Tevens wordt voor het verblijf in een kleinschalige woonvorm een reëel tarief vastgesteld. |
5.1.9 Het aantal doorplaatsingen van een jeugdige in 3 milieu en jeugdzorgplus daalt op peildatum 1 oktober 2025 met 75% ten opzichte van 2024. |
---|
Het uitgangspunt van de essentiële functies jeugdzorg (de hoog specialistische jeugdzorg) is dat er géén jeugdigen meer worden doorgeplaatst naar een ander aanbieder. De behandelaren van de SGGZ, LVB en verslavingszorg komen juist naar de jeugdige toe en zorgen dat tijdens verblijf de behandeling plaatsvindt. De bovenregionale inkoop van de essentiële functies jeugdzorg is per 2026 geregeld. De essentiële functies bestaan uit 'zwaar verblijf' Jeugdzorgplus en 3 milieuvoorzieningen. In de Zorgregio Midden-IIssel/Oost-Veluwe is er een aanbod voor 3-milieuvoorzieningen, deze aanbieders gestimuleerd om gezamenlijk verblijf met behandeling te organiseren zodat jeugdigen niet door geplaatst hoeven te worden. |
Doelstelling 5.2
Doelstelling 5.2 De positie van kwetsbare groepen is verbeterd Wij zetten ons in om huiselijk geweld te voorkomen, vroegtijdig te signaleren, terug te dringen, te stoppen en de schade van geweld te beperken.
Prestaties
5.2.1. Er is in 2025 een daling van het aantal ondertoezichtstellingen (OTS) met als doelstelling een daling van 25% in 2029 t.o.v. 2024. |
---|
In de toekomsttuinen werken we aan een nieuwe aanpak met als doel eerder gezinnen te helpen en zo ondertoezichtstelling (OTS) te voorkomen. |
5.2.2 In 2025 is er een daling van het aantal herhaalde meldingen bij Veilig Thuis met in 2029 een daling van 25% t.o.v. 2024. |
---|
Wij blijven doorgaan met onze aanpak om de wijkconsulenten Samen055 te scholen in het werken volgens de visie gefaseerd samenwerken voor veiligheid en op die manier de circel van geweld te doorbreken. Veilig Thuis rapporteert halfjaarlijks over het aantal meldingen |