Deelnemingen
- verbonden partij
Accres Holding BV
Accres Holding BV
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Accres Apeldoorn BV is een dochter van Accres Holding BV. Accres Apeldoorn BV beheert en exploiteert voor de gemeente maatschappelijk vastgoed en verleent diensten op het gebied van natuur, onderwijs, welzijn, educatie, recreatie en sport. Daarmee draagt zij bij aan diverse doelstellingen van onze gemeente met name uit het hoofdstuk Samenleving.
Betrokken partijen
Gemeente Apeldoorn is de enige eigenaar van Accres Holding BV. De holding heeft drie dochters: Accres Apeldoorn BV, Accres Shared Services BV en Accres Deelnemingen BV. Gemeente Apeldoorn heeft een dienstverleningsovereenkomst met Accres Apeldoorn BV. Accres Shared Services BV ondersteunt Accres Apeldoorn BV, de holding en de andere dochters.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Apeldoorn bezit 100% van de aandelen van Accres Holding BV, 1% van de aandelen van Accres Apeldoorn BV en 1% van de aandelen van Accres Shared Services BV.
Portefeuillehouder(s)
H. van den Berge (aandeelhouder), M. Wenzkowski (opdrachtgever)
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
De dienstverleningsovereenkomst met Accres loopt tot eind 2024. Er wordt gewerkt aan een nieuwe DVO vanaf 2025.
Risico's
Het financiële risico van de gemeente als eigenaar van Accres is in principe beperkt tot de waarde van het aandelenbezit. Maar Accres draagt als opdrachtnemer ook bij aan verschillende begrotingsprogramma's. Als Accres de afgesproken prestaties niet of niet goed genoeg levert, kan dat gevolgen hebben voor de inwoners van Apeldoorn en omgeving. Die zouden de gemeente als opdrachtgever hierop kunnen aanspreken. Als een dochteronderneming van Accres verlies lijdt, kan dit voor Apeldoorn als 100% eigenaar van het moederbedrijf tot imagoschade leiden. We hebben hier invloed op door als aandeelhouder periodiek met de directie van Accres de ontwikkeling van het bedrijf te bespreken. Daarnaast beschikt Accres over een governancestructuur die inzicht biedt in toezicht en verantwoordelijkheden.
Ontwikkelingen beleid
Op 11 juli 2024 is een adviesrapport over de toekomstige rol en samenwerking met Accres naar de raad gestuurd met een begeleidende brief. Daarin is onder andere opgenomen dat het takenpakket wordt herzien tot alleen de kerntaken die passen bij het doel waarvoor Accres is opgericht. Dat biedt ruimte om nieuwe opdrachten die horen bij de kerntaken van Accres toe te voegen. Het betekent ook dat de taken eigenarenonderhoud, groenonderhoud en parkeerbeheer onttrokken zullen worden. Ook is besloten dat puur commerciële taken niet passen bij Accres. Het verkopen door Accres van de Zero55's in 2023/2024 past hierbij.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 16.000.000 (prognose)
Aandelenbelang
100% aandelen
2023
2024
2025
Rekeningresultaat
€ 295.025
€ -221.310 (prognose)
n.n.b.
Eigen vermogen
€ 3.920.590
€ 3.615.299 (prognose)
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 7.285.895
€ 5.743.275 (prognose)
n.n.b.
- verbonden partij
NV Orpheus theater/congrescentrum
NV Orpheus theater/congrescentrum
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Orpheus draagt met zijn theater- en congresfunctie bij aan de culturele en economische doelstellingen van de gemeente Apeldoorn: een goed vestigingsklimaat voor bedrijven, een goed leefklimaat voor bewoners en een aantrekkelijke stad voor bezoekers.
Betrokken partijen
Gemeente Apeldoorn is de grootste aandeelhouder. Daarnaast hebben particulieren en bedrijven een belang in de NV.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De gemeente Apeldoorn heeft een prioriteitsbelang van 72,7%.
Portefeuillehouder(s)
H. van den Berge (andeelhouder), P.C.J. Messerschmidt (cultuur)
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Risico's
Het eigen vermogen van de NV is € 2.821.000. Orpheus heeft daarmee voldoende buffers om operationele financiële tegenvallers op te vangen. Orpheus informeert Apeldoorn als aandeelhouder door het jaar heen actief over de financiële ontwikkelingen en resultaten. Tussentijdse berichten geven aan dat Orpheus voor 2024 op koers ligt om de begroting te realiseren.
Ontwikkelingen beleid
In juli 2024 heeft de gemeenteraad de beleidsnota Cultuur en Erfgoed 2025-2028 aangenomen. Daarin staan nieuwe beleidsaccenten. Van alle organisaties, dus ook van Orpheus zal worden gevraagd hieraan invulling te geven, ook binnen de reguliere subsidie. Naar verwachting zal dit relatief een gering deel van de omzet van Orpheus betreffen. Orpheus wordt geacht mee te bewegen met het gemeentelijk beleid en dit in de bedrijfsvoering op te nemen, al dan niet met het verwerven van externe middelen. De risico’s vanuit het perspectief van de exploitatie zijn beperkt, mede omdat Orpheus juist voor deze aspecten (productie, community) inmiddels bestemmingsreserves heeft opgebouwd. Definitieve afspraken over de subsidieverplichtingen worden in december 2024 gemaakt.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
72,7% aandelen
2023
2024
2025
Rekeningresultaat
€ 1.022.185
Eigen vermogen
€ 2.821.000
Vreemd vermogen
€ 6.375.000
Gemeenschappelijke regeling
- verbonden partij
GGD Noord- en Oost-Gelderland
GGD Noord- en Oost-Gelderland
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Burgers leven zo veel mogelijk in veiligheid en gezondheid.Doel en openbaar belang: het bewaken, beschermen en verbeteren van de gezondheid van de inwoners. De taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg zijn per 2017 overgedragen aan het CJG.
Betrokken partijen
22 gemeenten in de regio Noord- en Oost-Gelderland
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
Portefeuillehouder(s)
A.J. Prins
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Risico's
Er zijn een aantal ontwikkelingen in wetgeving welke gevolgen kunnen gaan hebben voor de inwonersbijdrage, zoals bijvoorbeeld de pandemische paraatheid in de WPG. Op dit moment zijn de ontwikkelingen nog onvoldoende inzichtelijk. Eventuele effecten worden pas in 2025 verwacht.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 1.677.818 (prognose)
Aandelenbelang
DB lid
2023
2024
2025
Rekeningresultaat
€ 910.000
€ 0
€ 0
Eigen vermogen
€ 3.182.000
€ 2.411.000 (prognose)
€ 2.411.000 (prognose)
Vreemd vermogen
€ 13.266.000
€ 2.629.000 (prognose)
€ 2.629.000 (prognose)
- verbonden partij
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland/GHOR
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland/GHOR
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland voert de regionale taken uit op het terrein van de brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. De Veiligheidsregio doet dat ook op lokaal niveau zoals dat is aangegeven in de Wet Veiligheidsregio’s. Daarmee draagt de VNOG bij aan het behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid van de Apeldoornse burgers, bedrijven en instellingen.
Betrokken partijen
De VNOG is een gemeenschappelijke regeling (GR) en bestaat uit 22 gemeenten in Noord- en Oost- Gelderland.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De VNOG heeft een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur. De gemeente Apeldoorn levert de voorzitter van deze besturen. Op grond van de Wet Veiligheidsregio’s is dit de burgemeester. De gemeente Apeldoorn heeft 6 van de totaal 50 stemmen.
Portefeuillehouder(s)
A.J.M. Heerts
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Regionaal Risicoprofiel en Beleidsplan 2021-2024.
Prestatie afspraken
Uitvoering VNOG-taken (brandweerzorg, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening) geven geen aanleiding tot opmerkingen. De veiligheid van de Apeldoornse bevolking is niet in het geding geweest.Activiteiten rondom opleiden, trainen en oefenen zijn, na de coronaperiode, weer genormaliseerd.
Risico's
De VNOG kan normaal gesproken de risico’s opvangen binnen haar eigen reserves. De weerstandscapaciteit bestaat uit het totaal van middelen dat beschikbaar is om de risico’s financieel af te dekken. Het beschikbare weerstandsvermogen rekening 2022 bedraagt € 3.738.849. De benodigde weerstandscapaciteit is € 3.500.000. De ratio is 1,07 en daarmee ruim voldoende.
Ontwikkelingen beleid
In juli 2024 zijn de concept stukken van het Regionaal Beleidsplan 2025-2028, Regionaal Risicoprofiel 2025-2028 en Regionaal Dekkingsplan 2025-2028 aan de college’s en gemeenteraden gestuurd voor een zienswijze hierop. Deze stukken worden in december door het AB vastgesteld.
Het beleidsplan
Het beleidsplan vormt het strategische beleidskader voor VNOG en beschrijft de koers voor de komende vier jaar. In 2020 heeft de VNOG een Toekomstvisie opgesteld, waar de raden destijds nauw bij betrokken zijn geweest. Het nieuwe beleidsplan voor de periode 2025-2028 borduurt hier op voort, omdat de toen beschreven opgaven voor VNOG nog steeds gelden.Het risicoprofiel
Het risicoprofiel omvat een overzicht van de aanwezige risicovolle situaties en de soorten incidenten die zich kunnen voordoen in de regio. Het gaat hierbij om risico’s op rampen, crisis of grote branden, waardoor maatschappelijk ontwrichtende effecten op vitale belangen optreden en een gecoördineerd optreden van de crisisorganisatie noodzakelijk is.
De herziening heeft plaatsgevonden met vertegenwoordigers van hulpdiensten, gemeenten (bevolkingszorg) en crisispartners. Hierbij is gebruik gemaakt van landelijke handreikingen, landelijk geduide risico’s en de laatste inzichten zoals trends en ontwikkelingen. De opvallendste wijzigingen in het risicobeeld zijn gerelateerd aan de klimaatveranderingen en onrust in de samenleving. Ook is voor een aantal risico’s gebruik gemaakt van een moderner scenario zoals een energieneutrale woning met verminderd zelfredzamen en een cyberaanval op een gemeente.Het dekkingsplan
Het dekkingsplan maakt de operationele prestaties van de brandweer inzichtelijk en hoe dit zich verhoudt tot de daaraan door de wetgever gestelde eisen. In bepaalde gebieden of op bepaalde locaties in onze regio zijn extra (risicobeheersende) maatregelen noodzakelijk. Dit document geeft ook inzicht in de werkwijze die VNOG daarbij hanteert.Natuurbrandbeheersing
Naast bovenstaande ontwikkelingen is door de voormalig minister voor Natuur en Stikstof tijdens het Bestuurlijke Overleg Natuurbrandbeheersing een toezegging gedaan dat de middelen die het ministerie van LNV beschikbaar heeft gemaakt onder andere bedoeld zijn voor ons verzoek voor de verbetering van de bluswatervoorziening in onze uitgestrekte natuurgebieden. Om de kans op onbeheersbare natuurbranden te minimaliseren is een snelle en effectieve inzet van de brandweer belangrijk. Hiervoor is een adequate bluswatervoorziening nodig die normaal gesproken wel aangelegd is in stedelijk gebied maar niet in natuurgebieden. Wij vertrouwen erop dat de nieuwe Minister deze toezegging overneemt, waardoor deze (een deel van deze) kosten niet ten laste komen van de gemeente.Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 11.744.700
Aandelenbelang
DB en AB lid
2023
2024
2025
Rekeningresultaat
€ 2.832.000 Voordelig
€ 2.000.000 Voordelig (prognose)
€ 0 (prognose)
Eigen vermogen
€ 18.990.000
€ 17.925.000 (prognose)
€ 15.667.000 (prognose)
Vreemd vermogen
€ 26.019.000
€ 47.558.000 (prognose)
€ 68.571.000 (prognose)
- verbonden partij
PlusOV
PlusOV
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Acties om personen met een beperking of met chronische, psychische of psychosociale problemen te helpen zich zoveel mogelijk zelf te redden in de eigen leefomgeving en mee te doen in de maatschappij (programma 7). De jeugd krijgt genoeg kansen om de eigen talenten te ontwikkelen (programma 5). De jeugd kan opgroeien in veiligheid en geborgenheid (programma 5). Inwoners zijn aan het werk of maatschappelijk actief (programma 6).
Betrokken partijen
Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Prins.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
Portefeuillehouder(s)
A.J. Prins
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
De Gemeenschappelijke Regeling Vervoerscentrale Stedendriehoek (PlusOV)
Prestatie afspraken
Risico's
De samenvoeging van vervoertaken van de 9 gemeenten brengt risico’s met zich mee, die in het bedrijfsplan van de vervoercentrale staan. Als één van deze risico’s zich voordoet, kan dit leiden tot onrust bij reizigers en extra kosten. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om financiële risico’s op te vangen. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten meer betalen.
Ontwikkelingen beleid
Mensen prettig, betaalbaar en efficiënt vervoeren wanneer er geen vervoersalternatief is. Dat is de missie van PlusOV. Deze missie geeft PlusOV twee belangrijke opdrachten; kwalitatief goed vervoer, efficiënt georganiseerd en daarmee betaalbaar voor reiziger en gemeenten.
We verwachten de komende jaren een stijging van het vervoersvolume in Apeldoorn. Tov 2023 wordt er in 2024 (Q1 en Q2) 19% meer gebruik gemaakt van het Vraagafhankelijk Vervoer (aantal ritten en aantal kilometers nemen toe). Dit resulteert in Q1 en Q2 van 2024 in een kostenstijging van 3%. Wat laat zien dat PlusOV het vervoer voor Apeldoorn efficiënt kan organiseren. Daarnaast geven reizigers in het continu klanttevredenheidsonderzoek het afgelopen jaar een 8,3 als algemeen rapportcijfer voor het vraagafhankelijk vervoer dat door PlusOV gereden wordt. PlusOV weet hiermee de missie-doelen goed te behalen; ze weet tevreden klanten te behouden terwijl de vraag stijgt, waarnaast de kosten relatief minder stijgen dan vraag.
Om het vraagafhankelijk vervoer ook in de toekomst betaalbaar te houden en beschikbaar te houden voor de mensen die het nodig hebben, heeft de stijgende vraag naar het vraagafhankelijk vervoer onze aandacht in 2025. Samen met de regio PlusOV kijken we naar de maatregelen die hiervoor nodig zijn.Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 3.253.986
Aandelenbelang
DB lid
2023
2024
2025
Rekeningresultaat
€ 951
€ 0 (prognose)
€ 0 (prognose)
Eigen vermogen
€ 439.809
Vreemd vermogen
€ 1.934.294