1. De dienstverlening en bedrijfsvoering van de gemeente is solide en betrouwbaar en we voldoen aan geldende wet- en regelgeving.
Hoofddoelstelling
1. De dienstverlening en bedrijfsvoering van de gemeente is solide en betrouwbaar en we voldoen aan geldende wet- en regelgeving. Bedrijfsvoering ondersteunt effectief de realisatie van de doelen van de gemeente.
De dienstverlening en bedrijfsvoering van de gemeente is solide en betrouwbaar en we voldoen aan geldende wet- en regelgeving. Bedrijfsvoering ondersteunt effectief de realisatie van de doelen van de gemeente. Belangrijk daarbij is dat inwoners, ondernemers en organisaties één gemeente ervaren. Standaardisatie en eenvoud vormen onze basis. |
---|
Doelstelling 1.1
Doelstelling 1.1 Onze organisatie is in control en handelt volgens de afgesproken kaders en normen.
Prestaties
1.1.1 De jaarstukken zijn voorzien van een goedkeurende accountantsverklaring |
---|
|
1.1.2 We nemen vanuit interne controle en de accountant maatregelen gericht op het beheersen van risico's en het realiseren van doelen |
---|
Business controllers voeren gesprekken vanuit de 2e lijn om opvolging te geven aan bevindingen vanuit interne controle en de accountant en om maatregelen te bespreken die gericht zijn op het beheersen van risico's en het realiseren van doelen binnen de afgesproken kaders en normen. |
1.1.3 We zorgen voor tijdige informatievoorziening over de financiële resultaten waarbij de voorspellende waarde van de prognoses wordt verbeterd. |
---|
Binnen de gemeente Apeldoorn is behoefte aan meer betrouwbare en tijdige informatievoorziening over de financiële resultaten. Daarvoor is in 2024 een plan van aanpak opgesteld. We maken bij de aanpak onderscheid in de korte en lange termijn. Voor de korte termijn kijken we naar snel te behalen resultaten die de kwaliteit van de informatie verbeteren. In de planning zijn de belangrijkste resultaten met mijlpalen en go/no-go momenten opgenomen.
|
1.1.4 We krijgen grip op onze inkoopprocessen |
---|
We werken via diverse sporen om grip te krijgen op het inkoopproces:
|
1.1.5 We brengen privacy risico’s terug tot een acceptabel niveau en voldoen aantoonbaar aan geldende wet- en regelgeving in relatie tot privacy, waaronder in ieder geval de AVG en Wpg. |
---|
In 2024 is het privacybeleid van de gemeente Apeldoorn vastgesteld. Een aantal aspecten van het beleid werken we uit in aanvullend beleid of procedures, bijvoorbeeld procedures voor het afhandelen van datalekken en inzageverzoeken. We inventariseren welke documenten nog ontbreken en stellen die op. Eind 2025 beschikken we over vastgestelde beleidsdocumenten en procedures die nodig zijn om te voldoen aan de AVG.
In 2025 wordt een interne en externe audit uitgevoerd in het kader van de Wpg. We ronden de in 2024 projectmatig opgestarte verbeteractiviteiten in relatie tot de Wpg af, zodat we voldoen aan de eisen uit de Wpg. De resultaten uit de externe audit bieden we aan de Autoriteit Persoonsgegevens en de gemeenteraad aan. |
1.1.6 We voldoen aan de in de Archiefwet gestelde eisen |
---|
Om meer grip te krijgen en te houden op de gemeentelijke informatiehuishouding en de basis beter op orde te brengen, werken we dagelijks aan de volgende activiteiten:
|
1.1.7 We brengen beveiligingsrisico’s terug tot een acceptabel niveau en voldoen aantoonbaar aan geldende wet- en regelgeving in relatie tot informatiebeveiliging, wat bijdraagt aan een betrouwbare dienstverlening aan onze inwoners. |
---|
De nieuwe Europese richtlijn over informatiebeveiliging (NIS2) wordt in Nederlandse wetgeving omgezet in de Cyberbeveiligingswet. Deze wet zal naar verwachting vanaf medio 2025 van kracht gaan. Ten aanzien van reeds bestaande wet- en regelgeving ligt de nadruk in deze Cyberbeveiligingswet op de zorgplicht om voldoende aandacht te schenken aan informatiebeveiliging (waaronder het voldoen aan de BIO 2.0, de beveiliging van IT-systemen in de openbare ruimte en bedrijfscontinuïteit), een meldplicht wanneer zich beveiligingsincidenten voordoen en de inrichting van centraal toezicht op de naleving van de wet door de Rijksinspectie voor Digitale Infrastructuur (RDI). Om aan deze wet te voldoen vinden in 2025 de volgende activiteiten plaats:
We zorgen dat ons awarenessprogramma voldoet aan de eisen uit de Cyberbeveiligingswet, waaronder in ieder geval het aanbieden van de in de wet opgenomen verplichte security training aan bestuurders.
In 2025 wordt de huidige Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) vervangen door versie 2.0. Deze versie volgt de internationale ISO-norm voor informatiebeveiliging (ISO27001) en kent daardoor een andere indeling en nieuwe beveiligingsnormen. Ook is er meer aandacht voor het uitvoeren van risicoanalyses en het inrichten van de beveiligingsprocessen op basis van de PDCA-cyclus. In 2025 voeren we hiervoor de volgende activiteiten uit:
|
Doelstelling 1.2
Doelstelling 1.2 We nemen maatregelen ten behoeve van de bedrijfscontinuïteit
Prestaties
1.2.1 We zijn goed voorbereid op onverwachte grote verstoringen van de dienstverlening en bedrijfsvoering, zodat de impact ervan beperkt blijft en we de dienstverlening weer snel kunnen herstellen. |
---|
|
Doelstelling 1.3
Doelstelling 1.3 We voeren de visie op bedrijfsvoering uit
Prestaties
1.3.1 We voeren het uitvoeringsplan van de visie op bedrijfsvoering uit |
---|
Om te komen tot een wendbare, resultaatgerichte organisatie die snel kan anticiperen op veranderende omstandigheden en zo continu kan werken aan de maatschappelijke opgaven, is er een noodzaak voor een stabiele, robuuste en eenvoudige bedrijfsvoering met duidelijke keuzes over sturing, inrichting, werkwijzen en gedrag van professionals. Op basis van de hiervoor vastgestelde visie ‘Samen werken aan slimme oplossingen’ geven we invulling aan het uitvoeringsplan met duidelijke, meetbare doelstellingen. Het kent een integrale aanpak, die inzet en samenwerking van de gehele organisatie vereist. Dit is essentieel om onze ambitie om een toekomstbestendige organisatie te zijn, te realiseren. |
Doelstelling 1.4
Doelstelling 1.4 De interne dienstverlening aan de organisatie is op orde
Prestaties
1.4.1 We integreren doelrealisatie in de beoordeling van controles. |
---|
We integreren doelrealisatie in de beoordelingen van de administratieve organisatie en interne controle. We beoordelen niet alleen de financiën maar ook of we werken aan het (efficiënt) halen van onze eigen doelstellingen. |
1.4.2 Het proces van te verstrekken subsidies is adequaat georganiseerd |
---|
Op dit moment hebben we een uitgebreide risicoanalyse gemaakt van het subsidieproces. Dit was de eerste fase om grip te krijgen op subsidies. De implementatie van de tegenmaatregelen wordt na de zomer (2024) gestart. Hierin implementeren we een “lean en mean” proces waarbij we standaardmatig en helder komen van (beleids)vraag naar verstrekking van de subsidie. |
1.4.3 Onze huisvesting is toekomstbestendig |
---|
Wij werken aan een werkplekconcept waarbij we onze medewerkers faciliteiten bieden om op een fijne manier met elkaar samen te werken. Daarbij besteden we aandacht aan het bieden van een ruim scala aan vergaderplekken en werkplekken toegespitst op de taken voor dié dag. Het concept biedt daarnaast flexibiliteit om groei en krimp in de komende jaren op een goede wijze op te vangen. Ten tweede werken we aan een proces waarbij we al het gemeentelijk vastgoed in beeld hebben waar onze medewerkers werken en vergaderen. Dit “werkvastgoed-portfolio” is een nauwe samenwerking tussen meerdere afdelingen en cruciaal om snel en adequaat te schakelen als de organisatie daar om vraagt. Hiermee kunnen we ook ruim van te voren anticiperen op groei, krimp, aan- en verkoop van vastgoed in relatie tot de bedrijfsvoering. |
Doelstelling 1.5
Doelstelling 1.5 We voeren de visie op dienstverlening uit.
Prestaties
1.5.1 De inwoner staat centraal in onze dienstverlening. 'Ik ben er voor jou.' |
---|
De inwoner staat centraal in onze dienstverlening. In ons contact met inwoners, ondernemers en organisaties, en ook als medewerkers onderling, is wat we uitstralen én waarmaken: Ik ben er voor jou! We zetten in op:
We maken een start met de uitvoering van de kanaalstrategie. Daarmee zetten we de eerste stappen richting omnichannel dienstverlening, waarbij alle dienstverleningskanalen goed op elkaar zijn afgestemd en met elkaar zijn verbonden. Met als doel dat de inwoner ongeacht het kanaal dat hij gebruikt dezelfde behandeling en hetzelfde antwoord krijgt, en de inwonerreis over verschillende kanalen naadloos verloopt.
We werken aan het creëren van inzicht in ons dienstverleningsresultaat, waaronder goed omgaan met en leren van inwonersignalen.
We blijven het belang van begrijpelijke taal benadrukken en stimuleren. Dat doen we onder andere met de training direct duidelijk schrijven, de mogelijkheid brieven te laten herschrijven naar B1 niveau en de tool Klinkende Taal. Als uitbreiding op deze tool verkennen we een AI tool die kan helpen bij begrijpelijk schrijven.
We richten onder andere webpagina’s, webformulieren, klanttevredenheidsonderzoeken en ons afsprakensysteem meertalig in.
We toetsen de toegankelijkheid van onze digitale kanalen. We gebruiken de uitkomsten en aanbevelingen van bv. de WCAG-toets (Web Content Accessibility Guidelines, de internationale richtlijnen voor digitale toegankelijkheid) en het gebruikersonderzoek Apeldoorn.nl om onze website toegankelijk te maken en te houden, zodat alle mensen deze goed kunnen gebruiken.
Inwoners, ondernemers en organisaties weten wat ze van ons kunnen verwachten en wanneer. We sturen actief op het nakomen van afspraken. We maken inzichtelijk of we tijdig reageren. En of we de normen halen die in onze dienstverleningsprocessen gelden.
We zetten intensief in op het reduceren van herhaalverkeer bij het KCC en investeren daarnaast in de vindbaarheid en duidelijkheid van informatie op en de dienstverlening via onze digitale kanalen. |
Doelstelling 1.6
Doelstelling 1.6 We voeren de HR-visie uit
Prestaties
1.6.1 We bevorderen ondernemerschap bij onze medewerkers. |
---|
Wanneer medewerkers in staat zijn om hun 'verantwoordelijkheid te pakken', kunnen ze beter inspringen op vragen uit de samenleving. Daarom investeren we in:
We ondersteunen medewerkers bij het ontwikkelen van competenties die passen bij de ‘ondernemende ambtenaar’. Dan kun je denken aan zelfsturing, een proactieve en kritische houding, creativiteit, samenwerken, flexibiliteit en betrouwbaarheid. Dat doen we onder andere door training en coaching.
We helpen medewerkers om te groeien in digitale volwassenheid. Zodat ze digitaal vaardig zijn en op basis van data de juiste acties ondernemen. Daarbij hoort ook: weten welke diensten juist om een persoonlijke aanpak vragen en weten hoe we op een veilige en integere wijze omgaan met data. We meten de digitale vaardigheden van medewerkers middels een enquête om een algemeen beeld te vormen van de aandachtspunten en we ontwikkelen hierop een leeraanbod.
We vragen meer eigenaarschap van medewerkers. We geven medewerkers daarvoor meer ruimte en moedigen hen aan om verantwoordelijkheid te nemen in het vinden van oplossingen, samen met andere collega’s. Maar ze staan er niet alleen voor. Leidinggevenden faciliteren, stimuleren en coachen hun teamleden. Hiertoe voeren we, als ondersteuning bij het ontwikkelen van nieuwe competenties, een Leermanagementsysteem (LMS) in zodat we leren meer inzichtelijk maken.
De komende jaren groeien we verder in het nieuwe werken. We gebruiken de 5 R’en (Richting, Ruimte, Resultaat, Rekenschap en Relatie) om op teamniveau met elkaar in gesprek te gaan over hoe en waar we samen werken en wat we daarvoor van elkaar nodig hebben. We verbeteren de inrichting van het stadhuis zodanig dat dit het nieuwe werken beter ondersteunt. |
1.6.2 We realiseren een toekomstbestendig personeelsbestand. |
---|
We hebben te maken met een forse uitstroom van oudere collega’s. Tegelijk is er krapte op de arbeidsmarkt. Het is meer dan ooit belangrijk om medewerkers te werven en vast te houden. Daarom zetten we in op:
We kunnen onszelf actiever positioneren als werkgever waar je impact kunt hebben én goede arbeidsvoorwaarden krijgt. We positioneren ons op de arbeidsmarkt door ons nieuwe werkgeversmerk en bijbehorende campagne.
Door meer te investeren in diversiteit, vormen we een betere afspiegeling van de samenleving. We organiseren jaarlijks minimaal twee activiteiten die bijdragen aan de bewustwording op inclusie. Ons personeelsbestand is een afspiegeling van de samenleving, we hanteren de Barometer Culturele Diversiteit van CBS om dit te monitoren.
Er zijn allerlei tools om medewerkers ‘duurzaam inzetbaar’ te houden. Die willen we beter gaan inzetten, in combinatie met instrumenten rondom vitaliteit en leren en ontwikkelen. Hiertoe maken we jaarlijks een sociaal jaarverslag waarin de belangrijkste sociale kerngegevens van onze organisatie staan, zoals leeftijdsopbouw, ziekteverzuim en externe inhuur.
We willen een organisatie zijn waarin we sociaal veilig werken en werken op basis van integriteit, binnen én buiten onze organisatie. We herstructureren onze integriteitsregelingen zodat het voor medewerkers duidelijk is bij wie ze binnen de organisatie terecht kunnen als ze onverhoopt te maken krijgen met ongewenst of niet integer gedrag. We stellen een gedragscode op rondom gewenst en ongewenst gedrag. We houden periodiek een medewerkersbelevingsonderzoek waarin we onder andere vragen naar de werkomgeving en werksfeer. Maandelijks wordt een introductiebijeenkomst georganiseerd voor nieuwe medewerkers, waarin het integriteitsbeleid nadrukkelijk aan de orde komt. |
Doelstelling 1.7
Doelstelling 1.7 We voeren de I-visie uit
Prestaties
1.7.1 Wij gaan bij de uitvoering van de I-visie van plan naar realisatie. |
---|
De iVisie 2023-2026 is in december 2021 met brede steun vastgesteld door de gemeenteraad en daarna ook opgenomen in het bestuursakkoord. Apeldoorn benut digitalisering om de opgaven van de stad te realiseren en de dienstverlening inclusiever en toegankelijker te maken en geeft antwoord op de uitdagingen die de digitale transformatie de gemeente als organisatie stelt. Dit kan alleen als we ook beschikken over een wendbare, robuuste en weerbare informatievoorziening! |
1.7.2 Technologie en data worden zodanig ingezet dat dit een maximale positieve opbrengst voor Apeldoorn en de gemeentelijke dienstverlening oplevert. |
---|
Om meer inzicht in onze belangrijkste opgaven (bijv. mobiliteit, veiligheid, zorglandschap) te krijgen en beter op oplossingen te kunnen sturen, brengen we data in beeld, ook per wijk of buurt. Betrouwbaarheid, inclusiviteit, privacy en veiligheid zijn daarbij uitgangspunten. We ontwikkelen verschillende nieuwe data-producten: de Monitor Maatschappelijke Ontwikkeling, het Dashboard Veiligheid, de eerste versie van de Sociale kaart, een nieuwe versie van de Buurtbelever en de Vitaliteitsagenda. We voeren een driedimensionale weergave van de stad in, de zogeheten digitale “tweelingstad”, die voor tal van toepassingen ingezet zal worden. We gebruiken data voor inzicht, voor bedrijfsvoering, het welzijn van Apeldoorn en om met partners in de stad en in onze netwerken samen te werken aan complexe en weerbarstige opgaven. Als het open data betreft maken we die beschikbaar voor inwoners en bedrijven, bijv. in een data-ecosysteem of als sociale kaart. Het goed gebruiken van al deze informatie vraagt ook digitale competenties van onze medewerkers. Daar werken we gelijktijdig aan. We versterken en vereenvoudigen daarnaast onze digitale toegang. En blijven up to date in de bestaande dienstverlening. De visie op dienstverlening is daarbij uitgangspunten: inclusief, gebruiksvriendelijk, betrouwbaar, persoonlijk (ik ben er voor jou) en altijd een alternatief voor hen die niet digitaal vaardig zijn. We doen een (markt)onderzoek naar de mogelijkheden om te videobellen met inwoners. Bij dit alles borgen we de privacy en data-veiligheid (denk aan het invoeren van een sensoren- en algoritme register) en voeren we het gesprek over de grenzen van wat er technisch mogelijk is versus maatschappelijk gewenst is (ethiek). |