Deelnemingen
- verbonden partij
Circulus BV
Circulus BV
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Circulus BV is de overheids-bv van 11 gemeenten die specifiek is aangewezen voor de inzameling van het afval. Afvalbeheer en advisering over vermindering van restafval hoort ook tot haar taken.
Betrokken partijen
Gemeenten Apeldoorn, Deventer, Zutphen, Voorst, Epe, Brummen, Lochem, Bronckhorst, Doesburg, Duiven en Westervoort.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Gemeente Apeldoorn heeft een belang van 31,6% vanaf 2025.
Portefeuillehouder(s)
H. van den Berge (aandeelhouder), D.S. Huizer (opdrachtgever)
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Deze zijn opgenomen in de Resultatenovereenkomst.
Risico's
Het financiële risico is beperkt tot het ingelegde aandelenkapitaal. Daarnaast is in de begroting rekening gehouden met dividend. Dit dividend is naar beneden bijgesteld vanaf 2025 vanwege bovenstaande ontwikkeling. Het risico is daardoor beperkt.
Ontwikkelingen beleid
Vanaf 2025 treden de gemeenten Duiven en Westervoort toe, waarmee het aantal aandeelhoudende gemeenten van 9 naar 11 stijgt.
Na onderzoek is bij Circulus geconstateerd dat bepaalde betalingen op de milieupleinen beter als afvalstoffenheffing gekwalificeerd kunnen worden. Hierdoor verschuiven deze bedragen van ‘gewone’ opbrengsten, naar opbrengsten voor de afvalstoffenheffing. Het verwachte dividend van CiRec (dochter van Circulus) neemt hierdoor structureel af met circa € 200.000. De hogere heffingsopbrengsten (met aftrek van bijbehorende kosten) resulteren via de afvalbegroting in een voordeel voor de inwoners.Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 22.900.000 (prognose)
Aandelenbelang
31,6% aandelen
2023
2024
2025
Rekeningresultaat
€ 1.400.193
€ 1.352.000 (prognose)
€ 1.564.000 (prognose)
Eigen vermogen
€ 17.058.935
€ 18.670.000 (prognose)
€ 20.037.000 (prognose)
Vreemd vermogen
€ 40.642.060
€ 41.100.000 (prognose)
€ 42.900.000 (prognose)
- verbonden partij
NV Luchthaven Teuge
NV Luchthaven Teuge
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Luchthaven Teuge biedt voorzieningen voor General Aviation (kleine luchtvaart) en draagt bij aan de recreatieve, educatieve en economische doelstellingen van de gemeente. De luchthaven zet zich in voor de ontwikkeling van duurzaam vliegverkeer en verduurzaming van de luchthaven.
Betrokken partijen
De gemeenten Apeldoorn, Deventer, Voorst en Zutphen.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De gemeente Apeldoorn heeft een belang van 54,62%.
Portefeuillehouder(s)
H. van den Berge
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
N.v.t.
Risico's
Het blijft onzeker wanneer Lelystad Airport open zal gaan voor burgerluchtvaart, besluitvorming hierover is in elk geval uitgesteld tot 2025. Parallel aan deze besluitvorming bereidt het Ministerie van I&W de herindeling van het luchtruim voor. Deze besluiten kunnen effect hebben op het aantal vliegbewegingen op vliegveld Teuge en de exploitatie en verdere ontwikkeling van de luchthaven beïnvloeden. Vooralsnog heeft de NV een sluitende exploitatie.
Ontwikkelingen beleid
N.v.t.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Niet van toepassing
Aandelenbelang
54,61% aandelen
2023
2024
2025
Rekeningresultaat
€ 461.973
€ 59.000 (prognose)
n.n.b.
Eigen vermogen
€ 1.904.624
€ 2.185.000 (prognose)
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 429.524
€ 169.000 (prognose)
n.n.b.
- verbonden partij
BV Ontwikkelingsmaatschappij Vitale Vakantieparken
BV Ontwikkelingsmaatschappij Vitale Vakantieparken
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Bijdrage aan toeristische recreatieve versterking van vakantieparken
Betrokken partijen
Provincie Gelderland en de gemeenten Putten, Barneveld, Ermelo, Ede, Elburg, Epe, Oldebroek, Apeldoorn, Heerde en Harderwijk
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Actieve invulling geven aan de strategische doelstelling om van de gemeente Apeldoorn een toeristisch toplandschap te maken. Daarbij consistent handelen in lijn met het bestuursakkoord ‘De samenwerking geborgd' en de regionale visie over de transformatie van parken met een beperkt toekomstperspectief. De stemverhouding is overeenkomstig de aandelenverhouding.
Portefeuillehouder(s)
H. van den Berge (aandeelhouder), M. Wenzkowski
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
n.v.t.
Prestatie afspraken
Geen.
Risico's
Risico's bij opheffing en risico's bij revolverendheid.
Ontwikkelingen beleid
Op dit moment spelen er geen projecten in Apeldoorn waarin de Ontwikkelingsmaatschappij investeert.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Niet van toepassing
Aandelenbelang
10,88% aandelen
2023
2024
2025
Rekeningresultaat
€ 224.064 nadelig
n.n.b.
n.n.b.
Eigen vermogen
€ 6.738.822
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 16.046
n.n.b.
n.n.b.
- verbonden partij
Zonnepark Brinkenweg Exploitatie B.V.
Zonnepark Brinkenweg Exploitatie B.V.
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
De B.V. exploiteert een park met zonnepanelen. De opwek van zonne-energie draagt bij aan energieneutraliteit in 2050
Betrokken partijen
Gemeente Apeldoorn; energiecoöperatie De A
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Aandelenverhouding 50% gemeente Apeldoorn en 50% De A
Portefeuillehouder(s)
H. van den Berge (aandeelhouder), M. Wenzkowski
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Beheren en exploiteren van het zonnepark gevestigd aan de Brinkenweg in Apeldoorn.
Risico's
Reguliere exploitatierisico's
Ontwikkelingen beleid
Er zijn geen ontwikkelingen.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Niet van toepassing
Aandelenbelang
50% aandelen
2023
2024
2025
Rekeningresultaat
€ 700
€ 0 (prognose)
n.n.b.
Eigen vermogen
€ 217.000
€ 152.000 (prognose)
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 2.096.000
€ 1.980.000 (prognose)
n.n.b.
Gemeenschappelijke regeling
- verbonden partij
Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe)
Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe)
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Borgen van een gezonde fysieke leefomgeving (o.a. schoner, stiller en duurzamer) creëren door regulering op basis van vergunningverlening, milieutoezicht, handhaving en milieuadvisering.
Betrokken partijen
De gemeenten Apeldoorn, Brummen, Voorst, Harderwijk, Heerde, Hattem, Ermelo, Elburg, Oldebroek, Nunspeet, Putten en Epe en provincie Gelderland.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur bestaat uit een algemeen bestuur van 13 leden en een dagelijks bestuur van 5 leden. Wethouder D.S. Huizer vertegenwoordigt de gemeente Apeldoorn in beide besturen. Elk algemeen bestuur lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. Indien 3 leden van het algemeen bestuur van opvatting zijn dat een besluit tot ongewenste en onrechtvaardige gevolgen leidt voor de deelnemers die zij vertegenwoordigen, kunnen zij een herstemming aanvragen. Bij een herstemming geldt het principe van gewogen stemmen, het aantal stemmen per deelnemer wordt dan vastgesteld op basis van het aandeel in de begroting.
Portefeuillehouder(s)
D.S. Huizer
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Worden vastgelegd in een uitvoeringsprogramma 2025
Risico's
In de begroting en jaarrekening van de ODVeluwe staan interne risico's. Die kan ODVeluwe zelf opvangen binnen haar eigen begroting. Er wordt een stijgende lijn in het aantal adviesproducten geconstateerd. Met name op het gebied van bodem/asbest, ecologie en energietransitie. Deze stijging kon nog worden opgevangen binnen de begroting. Dit begint echter wel op gespannen voet te staan met de bijdrage van de ODVeluwe op onze strategische doelen. Daarnaast spelen de ontwikkelingen omtrent de Omgevingswet die met ingang van 2024 in werking is getreden. Dit zal leiden tot extra werkzaamheden voor de nieuwe ODVeluwe op het gebied van onder meer bodem en geluid. De financiële consequenties hiervan zijn meegenomen in de claim onomkeerbaar beleid Omgevingswet.
Ontwikkelingen beleid
De fusie van de OVIJ met de ODNV tot de nieuwe Omgevingsdienst Veluwe is succesvol afgerond. In 2025 wordt verder gewerkt aan een robuuste omgevingsdienst die een bijdrage kan (blijven) leveren aan onze doelstelling van een gezonde en veilige fysieke leefomgeving en mee kan werken aan onze opgaven.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 5.642.016
Aandelenbelang
DB en AB lid
2023
2024
2025
Rekeningresultaat
€ 239.928 -/-
n.n.b.
n.n.b.
Eigen vermogen
€ 239.928 -/-
€ 60.000 prognose
€ 90.000 prognose
Vreemd vermogen
€ 870.726
€ 800.000 prognose
€ 800.000 prognose
PPS constructie
- verbonden partij
Kanaalzone Zuid (Schatkamer van Zuid)
Kanaalzone Zuid (Schatkamer van Zuid)
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Herontwikkeling plangebied volgens ontwikkelingskader Kanaalzone Zuid.
Betrokken partijen
Woningbouwcorporaties De Woonmensen en Ons Huis.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Wij zijn lid van de projectgroep. Het gaat hier om een publiek-private samenwerking. Wij doen hierin mee voor 50%.
Portefeuillehouder(s)
P.C.J. Messerschmidt
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Risico's
Het belangrijkste risico zijn eventuele tegenvallers in het civieltechnische werk en voorbereidingskosten, zoals afwatering en verrassingen tijdens het bouw- en woonrijp maken. In de exploitatie is een post onvoorzien als buffer tegen risico’s opgenomen.
Ontwikkelingen beleid
Het zuidelijk deel van de Schatkamer (fase 1 en fase2) is volledig woonrijp opgeleverd waarmee het grootste deel van de ontwikkeling is afgerond. De laatste twee fases, fase 3 en fase 4, respectievelijk de Koldewijnlocatie en het Dorpdeel zijn opgepakt.
Fase 3, De Koldewijnlocatie
Met de toekenning van de impuls-gelden in het kader van de WBI voor Kayersmolen Noord zijn de mogelijkheden voor de ontwikkeling van de Koldewijnlocatie groter geworden. In de grondexploitatie zijn daarom begin 2022 12 extra sociale huurwoningen en 1 dure koopwoning toegevoegd. Naast dit programma is hier ook plaats voor 10 woningen in de goedkope koop. Voor 13 van de 23 woningen moet nog een bestemmingsplanprocedure worden doorlopen.
Er is sprake van een afhankelijkheid van de bestemmingsplanprocedure die voor Kayersmolen Noord wordt gevolgd. Hier wordt een hindercirkel weggenomen waardoor de Koldewijnlocatie in ontwikkeling genomen kan worden. Naar verwachting wordt het bestemmingsplan Kayersmolen Noord in het najaar 2024 aan de raad ter vaststelling aangeboden. Met betrekking tot de Koldewijnlocatie is er een afhankelijkheid van deze procedure. Als de hindercirkel is weggenomen dan kan de Koldewijnlocatie – en daarmee de Schatkamer van Zuid weer verder.Fase 4, Het Dorpdeel
In 2024 worden door de corporaties 17 kavels ten behoeve van vrije sectorwoningen in verkoop gebracht.Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Niet van toepassing
Aandelenbelang
50% deelname
2023
2024
2025
Rekeningresultaat
n.v.t.
Eigen vermogen
€ 0
Vreemd vermogen
-/- € 5.824.000
-/- € 5.824.000
-/- € 5.824.000
- verbonden partij
Wegener
Wegener
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
De PPS Wegener is oorspronkelijk bedoeld voor de realisatie van kantoren en enkele kavels voor vrijstaande woningen.
Betrokken partijen
Wieap Beheer BV (W. Goudkuil) en de VOF Apeldoornse Vastgoedcombinatie I, een samenwerking tussen 3 vennootschappen van de familie Roeterdink, de heer Van Berlo en de heer Van Riggelen.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Wij zijn lid van de projectgroep. Het gaat hier om een publiek-private samenwerking. Wij doen hierin mee voor 33 1/3 %.
Portefeuillehouder(s)
P.C.J. Messerschmidt
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Risico's
Van het programma dat is opgenomen in de PPS Wegener valt een derde deel toe aan de gemeente. Dit deel is opgenomen in de grondbedrijf programmering per 1 januari 2021 en vooralsnog ongewijzigd. Voor het gecalculeerde verlies van deze grondexploitatie is – voor het gemeentelijke deel- een verliesvoorziening getroffen in de gemeentelijke jaarrekening. Voor het aandeel van de gemeente in de risico’s is dekking aanwezig binnen de Algemene Reserve. Met het oog op deze risico’s dient zich de vraag aan in hoeverre het beoogde programma of een deel daarvan gerealiseerd kan worden. Dat maakt deel uit van de onderzoeken die hieronder zijn genoemd.
Ontwikkelingen beleid
Op dit moment is er nog geen vigerende planologische titel om de ontwikkeling op deze locatie mogelijk te maken. Op 21 januari 2021 is het Masterplan Wegener Campus door de raad geamendeerd vastgesteld. Het masterplan biedt in de toekomst ruimte voor een programma van 50.000 m2 bvo in maatschappelijke voorzieningen en bedrijvigheid. Daarnaast is ruimte voor 7.000 m2 bvo kantoren en 15 woningen. Het aangenomen amendement “Landmark” riep het college op om de gebouwhoogte van het gebouw in de oksel Europaweg-Laan van Westenenk te verhogen naar maximaal 35 meter om hiermee een landmark te creëren.
Daarnaast was een motie aangenomen waarin het college werd opgeroepen om maximaal in te zetten op het omzetten van de kantoren- en bedrijvenfunctie naar woningbouw (een gevarieerd aanbod aan betaalbare appartementen) en maximaal in te zetten op een half verdiepte aanleg van de benodigde parkeerplaatsen.Er zijn onderzoeken lopende naar de haalbaarheid van het plan als het gaat om de Wet Milieubeheer en andere aspecten die van belang zijn voor een omgevingsplanplanprocedure, waarbij ook gekeken wordt naar een gefaseerde ontwikkeling. Afhankelijk van de uitkomsten van deze onderzoeken wordt het Masterplan verder uitgewerkt in een Ontwikkelplan. Na uitwerking van het ontwikkelplan kan de programmering verder financieel worden vertaald in de grondexploitatie. Dit alles wordt in PPS-verband afgestemd en aan de raad voorgelegd.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Niet van toepassing
Aandelenbelang
33 1/3% deelname
2023
2024
2025
Rekeningresultaat
n.v.t.
Eigen vermogen
€ 0
Vreemd vermogen
€ 10.552.000
€ 10.552.000
€ 10.552.000