Onontkoombare ontwikkelingen
79. Marshoeve
In februari is de gemeenteraad geïnformeerd over de voortgang van de Marshoeve en de bijgestelde verwachte financiële effecten. Deze financiële effecten zijn slechts in zeer beperkte mate beïnvloedbaar en afhankelijk van de juridische afwikkeling van de bedrijfsbeëindiging. Het onontkoombaar bedrag 2025 sluit aan op het onlangs vastgestelde plan van aanpak door het college (begin juni) en op korte termijn wordt gedeeld met de gemeenteraad (inclusief aangepaste raming). Kosten komen voort uit lopende acties. |
---|
xxx |
Benodigd budget |
2025: € 825.000 |
ENDPMEND
80. Omgevingswet
Als gevolg van de invoering van deze wet worden structurele kosten gemaakt. Zo loopt de omzetting van bestemmingsplannen naar omgevingsplannen - wat extra capaciteit vergt - door tot 2031. Ook houden we rekening met extra lasten voor bodemtaken waarvan het bevoegd gezag van de provincie naar de gemeenten is overgaan. Voor overige aanvullende werkzaamheden in de milieutaken (waaronder geluid en externe veiligheid) kan nog geen inschatting van de financiële consequenties worden gemaakt. Daarnaast is tussen de bevoegde gezagen (Rijk, provincies en gemeenten) afgesproken dat zij permanent bijdragen aan het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Het is nog niet bekend wat de financiële gevolgen van oplopende kosten voor de gemeenten zijn. Wij nemen daarom voorlopig geen hogere lasten op, maar dit is wel een risico (PM). |
---|
xxx |
Benodigd budget |
2025: |
ENDPMEND
81. Uitvoering en opvolging Wet Goed Verhuurderschap
Sinds 1 januari 2024 heeft elke gemeente een meldpunt voor huurders met klachten of vragen over de regels uit de Wet Goed Verhuurderschap. Ook woningzoekenden kunnen hiervoor bij de gemeente terecht. Na een melding kan de gemeente doorverwijzen naar de bevoegde instantie of verder onderzoek doen en bijvoorbeeld in gesprek gaan met de verhuurder. Bij overtreding van de wet kan de gemeente een officiële waarschuwing geven. Ook kan de gemeente verdergaande maatregelen treffen. Het opvolging geven aan deze meldingen vraagt extra capaciteit. Het betreft onontkoombare werkzaamheden bovenop de al in 2024 door het Rijk beschikbaar gestelde structurele middelen (€ 110.000) voor uitvoering van deze wet. |
---|
xxx |
Benodigd budget |
2025: € 116.000 |
ENDPMEND
82. Brandveilig gebruik
Het toezicht houden van brandveilig gebruik is een wettelijke taak. Deze taak lag voorheen bij de VNOG. Doordat voor 2021 niet duidelijk was wie de toetsing van de brandveiligheid op zich nam, is hierin een grote achterstand ontstaan. Dit levert onrust en zorgen. Zorgen naar onder andere de kwetsbare, niet zelfredzame inwoners in de gemeente Apeldoorn. Sinds 2021 heeft de afdeling Preventie Toezicht en Handhaving (PTH) 1.5 fte beschikbaar om bezig te zijn met brandveilig gebruik aan de slag te gaan. Gedurende deze periode is gebleken dat dit aantal fte te weinig is en de risico’s te groot. Extra inzet is noodzakelijk om de achterstand in te kunnen lopen. |
---|
xxx |
Benodigd budget |
2025: € 631.000 |
ENDPMEND
83. Parkeren Apeldoorn West
Op grond van de uitspraak van de rechtbank hebben wij een resultaatsverplichting voor het realiseren van een structurele oplossing voor het overloopparkeren. Om hier invulling aan te geven, hebben we aanvullende afspraken gemaakt bovenop de huidige inzet van Accres, waardoor we de 75 grootste risico-dagen hebben afgedekt. Daarnaast is er incidenteel budget nodig voor projectkosten en advieskosten. Vanwege deze uitspraak is het nodig om ook na 2026 structurele ruimte in de begroting te reserveren. Omdat de definitieve oplossing nog niet bekend is, wordt voorgesteld vooralsnog uit te gaan van de huidige begrote € 500.000 jaarlijks. |
---|
xxx |
Benodigd budget |
2025: |
ENDPMEND
1. Groei met oog voor een leefbare en verbonden stad
1a. capaciteitsuitbreiding mobiliteit
Alle ruimtelijke opgaven die de komende jaren voortvloeien uit de Omgevingsvisie / Stadmaken kunnen in de fase van planontwikkeling niet worden voorzien van mobiliteitsinput met de huidige personele bezetting vanuit de afdelingen Omgevingsbeleid en Ruimtelijk Ontwerp en Realisatie. |
---|
xxx |
Benodigd budget |
2025: - |
ENDPMEND
1b. Stadmaken/BSK ontwikkelportfolio
Voor het ontwerpen van de stadsuitbreiding en aansluitend de realisatie is extra capaciteit nodig. Daarmee kunnen projecten worden uitgevoerd zoals de vergroening van de binnenstad, de aanleg van de openbare ruimte naast woningbouw. Voor deze realisatiekracht is projectleiding realisatie (2 fte) nodig om bij de gebiedsontwikkeling vanuit technische haalbaarheid een integrale afweging te maken op het gebied van kabels en leidingen, beheerbaarheid, verkeersveiligheid en volgordelijkheid van projecten. Ook is een stedenbouwkundig tekenaar (1 fte) nodig om de gebiedsontwikkeling te verbeelden en daarmee een noodzakelijke verbinding te maken tussen het ontwerp, de haalbaarheid van uitvoering en calculatie. Daarnaast is inzet van landschap en stedenbouw (2 fte) nodig om gebiedsontwikkeling in de BSK, zuidrand en de energietransitie goed te kunnen bemensen. |
---|
xxx |
Benodigd budget |
2025: |
ENDPMEND
1c. Investeringsruimte Stadmaken
In de MPB 2023-2026 is ruim € 102 miljoen investeringsruimte beschikbaar gesteld. Voor ruim € 44 miljoen zijn besluiten genomen of verwachten wij in 2024 aan te bieden voor besluitvorming. Op De doorkijk richting 2028 laat zien dat er voor de komende 4 jaar extra investeringsruimte van € 114 miljoen + pm nodig is om op de ingeslagen weg verder te gaan. Naast het BSK gebied, is er voor het eerst ook een globale financiële doorkijk gemaakt voor de Zuidrand. Deze doorkijk resulteert in een netto reservering van € 64 miljoen + pm. In deze € 64 miljoen zitten middelen om een start te maken met het aanleggen van de infra, inclusief de gronden die hiervoor verworven moeten worden, en een deel om gronden aan te kopen om de ontwikkeling van het gebied mogelijk te maken. Voor de doorontwikkeling van het BSK-gebied is een extra reservering van € 50 miljoen + pm opgenomen. |
---|
xxx |
Benodigd budget |
Exploitatie Investeringsruimte |
ENDPMEND
1d. AOF Stadmaken
De ambitie Apeldoorn 2040 is groot. Binnen de huidige kaders past dat we als gemeente actiever gaan optreden op de markt om ontwikkelingen mogelijk te maken daar waar de markt dit niet oppakt. Deze extra reservering in het AOF is nodig ter dekking van grondexploitaties met een negatieve contante waarden en strategische verwervingen ten behoeven van ontwikkelingen die boven de taxatiewaarde worden aangekocht en eventuele sloopkosten. Onder de strategische verwervingen verstaan wij ook de gronden en opstallen ten behoeve van het verkrijgen van stikstofrechten. |
---|
xxx |
Benodigd budget |
Exploitatie |
ENDPMEND
1e. Twee spoortunnels in de ring
In de Omgevingsvisie is een forse uitbreiding van het aantal woningen en uitbreiding van bedrijventerreinen voorzien. De planvorming hiervoor is gestart. Tevens werkt Apeldoorn aan de opgave om de binnenstad te vergroenen en het doorgaand verkeer te weren. Ten gevolge hiervan zal er een verschuiving van verkeer moeten plaatsvinden van de centrumring naar de Ring. In het ‘Onderzoek naar hoofdwegen en mobiliteit Apeldoorn 2040’ (2022) komt duidelijk naar voren dat als we Apeldoorn bereikbaar willen houden, we moeten inzetten om mobiliteitstransitie (meer gebruik van fiets en OV, lagere parkeernormen, deelmobiliteit) en opwaardering van de Ring. Het voorstel behelst financiële middelen voor twee spoortunnels in de ring à € 20 miljoen per tunnel. |
---|
xxx |
Benodigd budget |
2025: Investeringsruimte |
ENDPMEND
3. Veilig en fijn samen leven en wonen
3e. SAMP
De openbare ruimte is de plek waar mensen elkaar ontmoeten, naar hun werk gaan, spelen, sporten en ontspannen. Daar worden ook ambities rondom bijvoorbeeld klimaatadaptatie, inclusie en circulariteit gerealiseerd. De raad heeft in 2023 ingestemd met het Strategisch Assetmanagement Plan (SAMP) en de opdracht gegeven om het onderhoud op peil te houden. Wij willen blijven investeren om verouderde assets te vervangen en de uitvoeringskracht te vergroten. De omvangrijke naoorlogse groei van Apeldoorn leidt 60 tot 80 jaar later tot een grote vervangingsopgave en vraagt om langjarig (5-20 jaar) de kwaliteit van de assets in stand te houden en verbinding te maken met alle ontwikkelingen in de stad (via onder meer stedelijk programmeren). |
---|
xxx |
Benodigd budget |
2025: € 0 |
ENDPMEND
3f. Onderhoud Griftpark en Grote Markthof
Voor het accentgebied binnenstad hanteren wij momenteel onderhoudsniveau A. Voor de stadspark projecten (Grote Markthof en Griftpark) achten wij een onderhoudsniveau A noodzakelijk. Er is sprake van een Nieuw-voor-Oud voorstel van € 85.000 om het onderhoudsniveau in de binnenstad terug te brengen van A naar B. Om het onderhoudsniveau voor de stadspark projecten op niveau A te houden leidt dit tot structurele lasten. De binnenstad wordt een gezonde en groene leefomgeving met een toegankelijke openbare ruimte die ontmoeting en contact stimuleert. Deze vergroeningsopgave draagt daaraan bij. |
---|
xxx |
Benodigd budget |
2025: € 0 |
ENDPMEND
3g. Uitvoering actieplan verkeersveiligheid
Verkeersveiligheid heeft een groot maatschappelijk en bestuurlijk belang. Het vergroten van de verkeersveiligheid is belangrijk voor alle weggebruikers, bovendien voorkomt het veel persoonlijk leed en maatschappelijke kosten. Om de toename aan verkeersongevallen in Apeldoorn een halt toe te roepen is het Actieplan verkeersveiligheid Apeldoorn opgesteld. |
---|
xxx |
Benodigd budget |
2027: € 1 miljoen |
ENDPMEND
3h. Projectleider huisvesting arbeidsmigranten
In 2024 is een projectleider aangetrokken voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Er is onder anderen een pilot opgezet voor wonen op een bedrijfsterrein. Daarnaast wordt gezocht naar plekken waar huisvesting van arbeidsmigranten goed, betaalbaar en leefbaar gerealiseerd kan worden. Er zijn en worden flinke stappen gezet, maar het project moet ook in 2025 doorlopen. Het voorstel is daarom om in 2025 de projectleiding door te zetten en nogmaals € 100.000 beschikbaar te stellen om deze huisvestingsopgave te realiseren. wij stellen voor de kosten in mindering te brengen op het budget voor het programma Veluwe, project vitale vakantieparken. |
---|
xxx |
Benodigd budget |
2025: - |
ENDPMEND
3i. Inzet annexatie snippergroen
Om de afwikkeling oneigenlijk gebruik van snippergroen in het reguliere proces te borgen is extra personele inzet (1 fte) nodig. |
---|
xxx |
Benodigd budget |
2025: € 55.000 |
ENDPMEND
3j. Onrendabele top uitbreiding woonwagenstandplaatsen
Dit betreft en reservering voor de verwachte tekorten die ontstaan bij de grondexploitatie van de realisatie van nieuwe woonwagenstandplaatsen en uitbreiding van bestaande woonwagenstandplaatsen. De locaties volgen uit het eerdere raadsbesluit voor de uitbreiding met 115 standplaatsen. Het openen van een grondexploitatie is een raadsbesluit die t.z.t. zal worden voorgelegd waarbij dit als dekking van de onrendabele top en herinrichting van de openbare ruimte dient. |
---|
xxx |
Benodigd budget |
2025: € 840.000 (I) |
ENDPMEND
4. Investeren in een duurzame en circulaire stad
4a. Circulair werken
Met circulair werken willen wij meer materialen hergebruiken om daarmee de uitputting van grondstoffen tegen te gaan en als overheid het goede voorbeeld te geven naar anderen. Dit doen we met een aanjager die samen met bedrijven en instellingen zoekt naar mogelijkheden van hergebruik, in eerste instantie op het recent geopende circulaire terrein aan de Laan van Zodiak |
---|
xxx |
Benodigd budget |
2025: € 0 |
ENDPMEND
4b. Uitvoeringsagenda Klimaatadaptatie en natuur
Als uitvoering van de Omgevingsvisie en het Coalitieakkoord investeren we in klimaatadaptatie en natuur met een Uitvoeringsagenda 2024-2027. De agenda is in juni 2023 vastgesteld door het college en ter consultatie voorgelegd aan de raad. Vooruitlopend op de Uitvoeringsagenda zijn met de MPB van 2023-2026 al incidentele investeringsmiddelen beschikbaar gesteld. Na vaststelling van de agenda zijn via de MPB van 2024-2027 ook de exploitatielasten en de investering voor 2027 uitgevraagd. De raad heeft deze incidentele middelen op voorstel van college alleen voor 2024 en 2025 beschikbaar gesteld. De incidentele exploitatielasten voor 2026 en 2027 bedragen € 1,35 mln/jaar en de structurele exploitatielasten voor personeel bedragen € 0,39 mln/jaar. De investering voor 2027 bedraagt € 3,35 mln. Dit betekent vanaf 2028 € 0,10 mln/jaar voor de kapitaallasten over de investering uit 2027. In dit voorstel is 0,5 fte voor groene handhaving opgenomen. |
---|
xxx |
Benodigd budget |
Exploitatie Investeringsruimte |
ENDPMEND
4c. Programma Energietransitie
Als onderdeel van de ombuigingsvoorstellen Nieuw voor Oud, is € 1,8 mln. structurele dekking voor het programma energietransitie omgezet in incidentele dekking van jaarlijks € 1,8 mln. voor de jaren 2026-2030. Hiervoor wordt in 2025 een bedrag van € 9 mln. gestort in het AOF en vanaf 2026 jaarlijks € 1,8 mln. onttrokken. |
---|
xxx |
Benodigd budget |
2025: |
ENDPMEND
4d. Dierenwelzijn
In de nieuwe Nota Dierenwelzijn 2025-2028 is de inzet van de gemeente op het gebied van dierenwelzijn uitgewerkt. Dit omvat zowel wettelijke taken, als uitwerking van taken die de gemeenteraad heeft meegegeven. |
---|
xxx |
Benodigd budget |
2025: € 155.000 |
ENDPMEND
4e. Overdimensionering warmtecentrale Kerschoten
In november 2023 heeft de raad ingestemd met het principebesluit van warmtenet Kerschoten. Hierin is niet opgenomen om de te bouwen warmtecentrale te ontwerpen en te bouwen op de grootte om het volledige warmtepotentieel aanwezig in het effluent van de waterzuivering te kunnen benutten. De meerkosten hiervan worden geraamd op ca. 3 miljoen euro voor het grotere casco-gebouw waarin de uiteindelijke warmtepompinstallatie wordt gehuisvest, de warmtewisselaar en het inpandig waterzijdig en elektrisch installatiewerk. Daarnaast is er sprake van ca 0,1 miljoen euro aan meerkosten vanwege extra ontwerpkosten en ca. 0,4 miljoen euro voor vergroting van de warmteleidingen. De totale meerkosten bedragen daarmee ca. 3,5 miljoen euro. |
---|
xxx |
Benodigd budget |
2025: € 3.500.000 (I) |
ENDPMEND
6. Een plek om te werken, wonen en bezoeken
6d. Verlagen avond- en zaterdagtarief parkeergarage Marktplein
Er zijn drie gemeentelijke parkeergarages in het centrum: Brinklaan, Koningshaven en Marktplein. De eerste twee hebben reeds een aantrekkelijk parkeertarief. Het Marktplein kent een normaal en een piektarief voor de koopavond en de zaterdag. Voorgesteld wordt om de tarieven- en tijdenstructuur te vereenvoudigen en deels te verlagen door het piektarief gelijk te trekken met de doordeweekse dagen. Verder verlagen we de tarieven voor de avond. |
---|
xxx |
Benodigd budget |
2025: € 350.000 (S) |
ENDPMEND
7. Renoveren en innoveren van Apeldoornse voorzieningen
7e. Sprinklers twee parkeergarages
In het Meerjarenonderhoudsplan voor parkeergarage Orpheus staat de vervanging van de ventilatievoorziening in de planning voor 2024. Aanvullend heeft de VNOG en Bevoegd Gezag geadviseerd om een blussysteem aan te brengen in de parkeergarages Orpheus en Haven-centrum (Koningshaven). Door het toepassen van een blussysteem kan een brand en rookontwikkeling (tijdelijk) kleiner worden gehouden. Dit geeft de mogelijkheid tot veilig vluchten en is repressieve inzet wellicht mogelijk. Op basis van een globale inschatting betreft de investering voor de aanleg voor een blussysteem circa € 450.000 per garage, in totaal € 900.000. Er dienen nog keuzes gemaakt te worden over de voeding van het water voor het blussysteem. Tevens dient er nog een advies uitgewerkt te worden voor een brandmeldinstallatie, ontruimingsinstallatie en stuwdruk ventilatie in parkeergarage Haven Centrum. Voor dit moment wordt hiervoor een investeringsbedrag van € 500.000 opgenomen. Dit is op basis van een zeer globale kostenraming en kan daardoor nog wijzigen. De jaarlijkse kapitaallasten van deze aanleg van installaties bedragen € 75.000. Daarnaast is extra onderhoud aan de orde van € 50.000 per jaar. Deze extra kosten van totaal € 125.000 worden gedekt door aanpassing van de parkeertarieven. |
---|
xxx |
Benodigd budget |
Exploitatie: Investeringen: |
ENDPMEND