1. 1. Een groene en innovatieve economie die bouwt aan de brede welvaart van Apeldoorn
Hoofddoelstelling
1. Een groene en innovatieve economie die bouwt aan de brede welvaart van Apeldoorn
De Economische Koers 2040* is gestoeld op een glashelder uitgangspunt: Apeldoorn kiest voor brede welvaart. We zetten in op een economie die uitgaat van groene groei en innovatie. Groen in de breedste zin van het woord: als hoofdstad van de Veluwe omarmen we ons groene karakter. We investeren in (opschaling van) groene initiatieven en benutten de economische kansen die hieruit voortkomen. Innovatief in de manier waarop we samenwerken en innovaties toepassen in de praktijk. We stimuleren de ontwikkeling en uitwisseling van kennis, R&D en de toepassingen in producten en diensten. Met specifieke aandacht voor innovatieve ecosystemen rondom de thema’s (digitale) veiligheid, energietransitie en zorg. Daarvoor creëren we ruimte: fysiek, maar ook in de wet- en regelgeving en samenwerking. Zo kunnen we in Apeldoorn experimenteren, innoveren en technologische vernieuwing creëren. *onder voorbehoud van besluitvorming van de gemeenteraad. De Economische Koers 2040 en het Programma Werklocaties worden in oktober voorgelegd. |
---|
Doelstelling 1.1
Doelstelling 1.1 Apeldoorn is een aantrekkelijke werk en (be)leefstad voor bedrijven, talenten, inwoners en bezoekers De komende jaren is de binnenstad onderhevig aan een aantal grote ontwikkelingen en daarbij ook uitdagingen. Diverse straten veranderen van functie, we pakken de openbare ruimte aan, gaan vergroenen en er zijn enkele grote ontwikkelingen zoals de Oranjerie en Grote Markthof, die de aanblik en beleving van de binnenstad permanent zullen veranderen. Met verschillende interventies ondervangen we de (tijdelijke) effecten tijdens de metamorfose van een monofunctioneel winkelgebied naar een multifunctioneel Stadspark Een groene plek waar het prettig wonen, werken, winkelen, verblijven en beleven is. We werken toe naar een evenementen-programmering die garant staat voor dynamiek en past bij de behoeften van verschillende inwonersgroepen en bezoekers. Door een divers en aantrekkelijk programma geven we een extra impuls aan het binden van jongeren en studenten. Gekoppeld aan een krachtige citymarketing strategie en gerichte inzet van marketing- en communicatie werken we aan het versterken van ons imago. Samen met bedrijven, onderwijsinstellingen, studenten, inwoners, culturele en maatschappelijke organisaties zetten we Apeldoorn op de kaart als groene en royale hoofdstad van de Veluwe.
Prestaties
1.1.1 Apeldoorn heeft een sterk groen en royaal profiel |
---|
Om hier invulling aan te geven wordt er onder andere gewerkt aan massa mediale campagnes en het aantrekken van congressen. Het profiel wordt erkend en uitgedragen door inwoners, het bedrijfsleven, culturele- en maatschappelijke organisaties en onderwijsinstellingen. Om dit te realiseren wordt onder andere gewerkt aan het organiseren van merkworkshops en het verhogen van de betrokkenheid van ambassadeurs. |
1.1.2 In 2025 hebben we de citymarketing visie geactualiseerd |
---|
We bouwen verder op de positionering van Apeldoorn als de groene en royale hoofdstad van de Veluwe. In 2025 loopt de huidige Visie Citymarketing (2025) af. Vooruitlopend op deze actualisatie wordt in 2024 een evaluatie opgestart, de uitkomsten van deze evaluatie worden meegenomen in de actualisatie van de citymarketing visie. |
1.1.3 In 2025 hebben we de Nota Geluid en de locatieprofielen voor onze evenementen geactualiseerd |
---|
Als onderdeel van de uitvoeringsagenda zoals vastgesteld in de Kadernota 2024 werken we aan, waar nodig, de actualisatie van de Nota Geluid en de (nieuwe en bestaande) locatieprofielen. |
1.1.4 In 2025 worden er in de binnenstad 75 gesprekken met eigenaren/of ondernemers gevoerd en zijn er tenminste 5 transformaties en 5 verplaatsingen in gang gezet |
---|
Samen met ondernemers, inwoners, ontwikkelaars, investeerders en initiatiefnemers werken we aan het transformeren van lege retailpanden naar woningen, horeca of werklocaties. Daarmee werken we toe naar een compactere en krachtigere binnenstad waarin werken, ondernemen, wonen en winkelen zich afwisselen. |
1.1.5 In 2025 bestendigen we de acquisitie die we plegen om nieuwe winkels en winkelconcepten naar de binnenstad te trekken |
---|
Doelstelling 1.2
Doelstelling 1.2 Ruimte voor werk Bedrijven creëren werkgelegenheid en dragen daarmee bij aan de bestaanszekerheid van inwoners van Apeldoorn, de regio en verdere omgeving. Toekomstbestendige werklocaties en voldoende ruimte voor werk zijn een basisvoorwaarde om te kunnen ondernemen en werken. De grote vraag naar ruimte en de minimale leegstand, uitdagingen bij de overgang naar een nieuwe economie, en problemen zoals beperkte ruimte, congestie van het netwerk, stikstofkwestie en een krappe arbeidsmarkt, maken duidelijk dat het tijd is voor een vernieuwde generatie werklocaties. Onze ambitie is het (door)ontwikkelen van een toekomstbestendige portefeuille werklocaties, die kwantitatief en kwalitatief aansluit bij de huidige en toekomstige behoefte van ondernemers en als motor fungeert voor brede welvaart in de gemeente. We maken onze bestaande voorraad toekomstbestendig door te investeren in meervoudig ruimtegebruik, te intensiveren en revitaliseren. De juiste functies komen op de juiste plek, we benutten bestaande werklocaties optimaal en ontwikkelen nieuwe werklocaties. Om te zorgen dat het juiste bedrijf op de juiste plek landt hanteren we op nieuwe terreinen een boven- en ondergrens voor overlast gevende bedrijven. Kantoren voegen we alleen toe in de Spoorzone en het Zwitsalterrein, waarbij de Spoorzone ons belangrijkste nieuwe kantorencluster wordt.
Prestaties
1.2.1 In 2025 realiseren we een gedragen Plan van Aanpak voor een gebiedsgerichte aanpak Zuid en starten we met de uitvoering hiervan |
---|
Als uitwerking van het Programma Werklocaties* beschrijft het plan de aanpak op de bestaande bedrijventerreinen met betrekking tot de revitalisering, intensivering en het toekomstbestendig maken van de bestaande voorraad. Dit doen we samen met Bedrijvenkring Apeldoorn Zuid en andere stakeholders. |
1.2.2 In 2025 hebben we een keuze gemaakt hoe we het gemeentebrede parkmanagement duurzaam kunnen inrichten en starten we met de uitrol |
---|
Om de organisatie, samenwerking en uitvoeringskracht op de bedrijventerreinen te verhogen investeren we in het opzetten van parkmanagement. Dit is een uitvoerende organisatievorm die een (kwaliteits-)impuls geeft aan het ondernemersklimaat en cruciaal is voor het toekomstbestendig maken van onze bedrijventerreinen. |
1.2.3 In 2025 realiseren we een uitgifteprotocol voor nieuwe bedrijventerreinen |
---|
De ruimte is schaars. Dat maakt dat we selectiever willen zijn aan wie we ruimte willen bieden. Om bij de ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen te kunnen sturen op lokale en regionaal meerwaarde creëren we een uitgifteprotocol. |
1.2.4 In 2025 stellen wij een kantorennota op |
---|
In de kantorennota wordt opgenomen op welke concrete plekken nieuwe kantoren worden toegevoegd en op welke plekken en onder welke voorwaarden kantoren onttrokken kunnen worden. |
Doelstelling 1.3
Doelstelling 1.3 Een sterk ondernemersklimaat met volop ruimte voor ondernemen, groeien en innoveren Het is goed ondernemen in Apeldoorn. Ondernemers kunnen rekenen op een excellente dienstverlening. Dat betekent dat we als gemeente actief naar buiten treden, initiatief nemen en ondernemers aan elkaar verbinden. We ondersteunen het midden- en kleinbedrijf met het toekomstbestendig maken van hun onderneming. Dit doen we door een brug te slaan tussen de ondernemer en de partijen die beschikken over het aanbod waarmee de ondernemer geholpen kan worden. We investeren in een krachtige lokale en regionale samenwerking in de Stedendriehoek tussen bedrijven, overheden en kennis- en onderwijsinstellingen als randvoorwaarde voor de ontwikkeling van onze economie. Voor deze ontwikkeling van Apeldoorn is talent essentieel. We streven naar een divers en toekomstgericht aanbod van beroepsonderwijs dat aansluit op de behoefte van de regionale arbeidsmarkt en vraagstukken uit de samenleving. Samen met werkgevers en het onderwijs blijven we werken aan het verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt en het werven en opleiden van vakmensen.
Prestaties
1.3.1 Voor het einde van 2025 worden minimaal 100 midden- en kleinbedrijven proactief benadert met een ondersteuningsvraag |
---|
We slaan een brug tussen de ondernemer en de publiek-private partijen, lokaal en regionaal, die beschikken over het aanbod waarmee de ondernemer geholpen kan worden. Tenminste de helft van deze ondernemers maakt een volgende stap op het gebied van verduurzaming, digitalisering of digitale veiligheid. |
1.3.2 In 2025 ondersteunen we minimaal vijf samenwerkingen, projecten en activiteiten die de instroom stimuleren voor kansrijke sectoren |
---|
We investeren doorlopend in de ondersteuning van activiteiten (waaronder banenmarkten en inspiratiesessies) en aanverwante projecten die de (zij-)instroom vergroten voor sectoren als techniek, zorg, logistiek en IT. Deze worden zoveel mogelijk gekoppeld aan de activiteiten van de arbeidsmarktregio, het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering en NewTechPark. |
1.3.3 In 2025 realiseren we een nieuw speelautomatenhallenbeleid |
---|
Het doel is te komen tot een beperkter en verantwoord aanbod waar met aandacht voor verslavingspreventie op een verantwoorde en transparante manier kansspelen worden gespeeld en het voorzieningenniveau van Apeldoorn te versterken. Hiervoor realiseren we een nieuw beleid die voldoet aan de jurisprudentie over de verdeling van schaarse rechten en het gelijkheidsbeginsel. Huidige en toekomstige ondernemers kunnen actief mee denken in de beleidsontwikkeling. |
1.3.4 In 2025 hebben we het Strategisch Netwerk Apeldoorn geprofessionaliseerd |
---|
De samenwerking tussen grote bedrijven, maatschappelijke- en culturele organisaties, het midden- en kleinbedrijf, onderwijsinstellingen en de gemeente heeft zich in de praktijk ontwikkelt tot het Strategisch Netwerk Apeldoorn. De samenwerking, die zich richt op de ontwikkeling van Apeldoorn naar 2040 en grote maatschappelijke uitdagingen voor Apeldoorn en de regio, krijgt in 2025 een formele invulling. |
Doelstelling 1.4
Doelstelling 1.4 Impactvolle economische vernieuwing en sterke missiegedreven clusters Impactvol ondernemen is de norm in Apeldoorn. Impactvolle ondernemers dragen bij aan innovatie en hebben een positieve maatschappelijke impact. Wij stimuleren de samenwerking tussen impact ondernemers en traditionele bedrijven, zodat zij elkaars impact kunnen vergroten. Daarnaast geven we extra aandacht aan het versterken van de ecosystemen binnen onze drie missiegedreven clusters: veiligheid & digitalisering, energietransitie & techniek en welzijn & zorg. Met een goede mix van grote bedrijven, kennisinstellingen, midden- en kleinbedrijven, startups en het beroepsonderwijs die samenwerken in de clusters vinden we de antwoorden op de grote maatschappelijke uitdagingen, bieden we ruimte voor samenwerking en het toepassen van innovaties. Lokaal, regionaal en landelijk. We stimuleren niet alleen de samenwerking binnen de clusters maar ook de kruisbestuiving tussen de clusters en onze brede economie.
Prestaties
1.4.1 In 2025 is het aantal PSO-gecertificeerde bedrijven in Apeldoorn met 10% toegenomen ten opzichte van 2024 |
---|
De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is een wetenschappelijk onderbouwd kwaliteitskeurmerk van TNO. Het is een instrument dat inzicht geeft in de mate waarin organisaties meer dan gemiddeld sociaal ondernemen, gericht op de arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt. |
1.4.2 In 2025 realiseren we een toename van 15% van de gerealiseerde opbrengst van de SROI-waarde (peildatum 31-12-2024) |
---|
De SROI-waarde is de totale som van de toegepaste SROI-verplichtingen in alle van toepassing zijnde aanbesteding- en inkoopcontracten. Dit doen we door SROI-verplichtingen nog beter te monitoren en daarbij intensiever te ondersteunen en faciliteren. En door, waar nodig, daadwerkelijk te handhaven. |
1.4.3 In 2025 ondersteunen we minimaal vijf samenwerkingen, projecten en activiteiten tussen bedrijven, inwoners, onderwijsinstellingen en overheid die bijdragen aan de missie gedreven clusters |
---|
We stimuleren (technologische) vernieuwing, het toepassen van nieuwe technieken en producten, netwerken en nieuwe vormen van (samen)werken die bijdragen aan het versterken van de missiegedreven clusters veiligheid & digitalisering, energietransitie & techniek en welzijn & zorg. |
2. Inclusieve samenleving: Iedereen doet mee!
Hoofddoelstelling
2. Inclusieve samenleving: Iedereen doet mee!
Doelstelling 2.1
Doelstelling 2.1 Meer inwoners doen naar vermogen mee door werk, scholing of zijn anderszins maatschappelijk actief Samen met onze partners streven we ernaar, dat zo veel mogelijk Apeldoorners actief meedoen in de samenleving en hun plek op de arbeidsmarkt vinden. Wij ondersteunen waar nodig bij het vinden van werk, verkleinen de afstand tot werk door onder andere scholing of zorgen dat mensen een activiteit krijgen waardoor zij volwaardig in de samenleving kunnen meedoen.
Prestaties
2.1.1 In 2026 stroomt 80% van de inwoners die binnen 12 maanden bemiddelbaar zijn naar betaalde (deeltijd) arbeid, door of uit naar een duurzame betaalde (deeltijd) arbeidsmarktplaats. |
---|
We werken met de participatieladder waarop het huidige participatieniveau van de inwoner en het verwachte niveau over een jaar wordt weergegeven. Mensen die naar (deeltijd) werk kunnen, hebben de perspectieftrede 5 of 6. Dat is de primaire doelgroep van Werkleerbedrijf Lucrato. Naast het bieden van dienstverbanden aan SW-medewerkers en medewerkers Beschut Werk, richt Lucrato zich ook op het toeleiden van werkzoekenden naar kans-beroepen door de samenwerking met ondernemers en het onderwijs aan te gaan. We verfijnen samen met Lucrato de aanpak voor mensen die ‘van werk naar werk’ ondersteuning nodig hebben. |
2.1.2 In 2025 heeft 90% van de inwoners die ontwikkelbaar zijn naar trede 3 t/m 6 van de participatieladder een plan van aanpak gericht op het zetten van stappen op het gebied van participatie en/of zorg. |
---|
Eind 2025 hebben we van 90% van de inwoners, met een Participatiewet-uitkering en een perspectieftrede 3 t/m 6, een plan van aanpak. De informatie is niet ouder dan een jaar. Inwoners nemen deel aan een passende activiteit gericht op doorstroom naar participatie, of zorg. We vergroten de kansen van inwoners om de aansluiting met de arbeidsmarkt te maken. Dit doen we onder meer met het programma Apeldoorn Werkt Mee. En waar mogelijk wordt scholing ingezet. |
2.1.3 In 2025 hebben de asielstatushouders een Persoonlijk Inburgeringsplan (PIP) met daarin een duaal traject gericht op participatie en/of werk. |
---|
In 2025 hebben nieuwkomers een Persoonlijk Inburgeringsplan met het doel om zo snel mogelijk mee te doen of aan het werk te gaan. We zorgen dat de randvoorwaarden op orde zijn om dit te bereiken. Nieuwkomers volgen een Inburgeringstraject. Met de komst van de Wet Inburgering (2022) is het mogelijk om het inburgeringstraject met een duale route (participatie/werk) te ondersteunen. Het blijft de verantwoordelijkheid van nieuwkomers om binnen de termijn van drie jaar te voldoen aan de inburgeringsplicht. |
Doelstelling 2.2
Doelstelling 2.2 Meer inwoners komen uit met hun inkomsten We stimuleren inwoners om zoveel mogelijk hun eigen inkomen te verdienen. We geven financiële ondersteuning aan die inwoners voor wie dat (tijdelijk) niet lukt. Daarnaast zien we, dat ook mensen met een baan soms niet meer uitkomen met hun geld. Dit komt door de gestegen kosten van het basislevensonderhoud. Via het Actieplan Armoede Apeldoorn ondersteunen we inwoners met een laag inkomen zodat meer mensen uitkomen met hun inkomen.
Prestaties
2.2.1 We verminderen armoede en vergroten bestaanszekerheid voor een grote groep inwoners (15.400 inwoners) door de regelingen voor mensen met een laag inkomen voort te zetten. |
---|
Vanaf 2022 (start van het actieplan armoede) krijgen meer huishoudens toegang tot minimaregelingen, namelijk alle huishoudens met een inkomen tot 130%. Dit was een inkomen tot 120%. We kunnen daarnaast op basis van individueel maatwerk ondersteuning bieden aan inwoners met een inkomen hoger dan 130%. Ook bouwen we met onze netwerkpartners zoals woningbouwcorporaties en het onderwijs aan een samenleving waarin iedereen mee kan doen. Volgens de meest recente cijfers waren er in Apeldoorn 15.400 inwoners die een inkomen tot 130% hadden in 2022. |
2.2.2 Wij stimuleren de maatschappelijke deelname van inwoners met een laag inkomen via de Stadspas. Door ruime bestedingsmogelijkheden en inwoners actief te benaderen streven we er naar dat minimaal 80% van de tegoeden op de passen wordt gebruikt. |
---|
De Stadspas Apeldoorn is een belangrijk middel om de participatie van inwoners met een laag inkomen te vergroten. Dit geldt voor zowel volwassenen als kinderen. De waardering voor de pas is groot blijkt uit een klanttevredenheidsonderzoek en het onderzoek van Sense Guide uit 2024 waar ervaringen van inwoners zijn opgehaald. Een deel van de tegoeden op de Stadspas wordt nog niet gebruikt. Door gerichte acties streven we er naar dat deze tegoeden voor minimaal 80% worden gebruikt. Het aantal aanbieders waar de Stadspas kan worden besteed is door het college vergroot. De Stadspas wordt ook verstrekt als mantelzorgwaardering aan mantelzorgers en het eindejaarsgeschenk voor medewerkers van de gemeente Apeldoorn wordt in de vorm van de Stadspas verstrekt. |
2.2.3 We informeren via onze armoede-aanpakkers inwoners over de regelingen waar zij recht op hebben. Waar mogelijk vullen zij samen met de inwoner de digitale tool Berekenuwrechtplus in. |
---|
Armoedeaanpakkers gaan sinds 2023 wijken en buurten in om inwoners te spreken. Deze gesprekken leveren ons informatie op waarmee wij onze dienstverleningen verbeteren. Ook bieden we hulp aan inwoners als uit de gesprekken blijkt dat zij die nodig hebben. Onze armoedeaanpakkers geven adviezen en voorlichting hoe inwoners armoede kunnen aan te pakken. Dit doen zij onder andere door te wijzen op de vele regelingen die we hebben om armoede te beperken en mee te doen in de Apeldoornse samenleving. Zo vullen de armoedeaanpakkers bijvoorbeeld samen met inwoners via het internet de tool 'berekenuwrechtplus' in. Daardoor kunnen inwoners direct zien of zij recht hebben op ondersteunende regelingen. Ook leggen de armoedeaanpakkers verbindingen met de verschillende partners in onze gemeente zodat inwoners makkelijk de weg naar hun dienstverlening kunnen vinden. Hiermee kunnen problemen vroegtijdig onderkend worden en kan een passende oplossing hiervoor worden geboden. |
Doelstelling 2.3
Doelstelling 2.3 Minder inwoners hebben problematische schulden, hen bieden we ondersteuning aan om weer regie te krijgen op hun financiële zelfredzaamheid. Het hebben van problematische schulden heeft grote impact op het leven en heeft gezondheidsproblemen tot gevolg. Ook zien mensen minder mogelijkheden om weer regie te pakken op alle leefgebieden en leven ze bij de dag. De gemeente is wettelijk verplicht schuldhulpverlening te bieden. Deze hulp is vaak een eerste stap naar een gezonder leven en het terugkrijgen van eigen regie en financiële zelfredzaamheid. Onze inspanningen zijn erop gericht problematische schulden te voorkomen door vroegsignalering en preventie, met bijzondere aandacht voor jongeren en jongvolwassenen. We bieden ook schuldhulpverlening aan ondernemers.
Prestaties
2.3.1 We doen iedereen een hulpaanbod die via vroegsignalering wordt aangedragen. Ons doel is om in ten minste 55% van de meldingen persoonlijk contact te krijgen om een maatwerk advies te maken met , waar nodig, een aanvullend hulpaanbod. |
---|
We krijgen steeds meer signalen van partners over achterstanden bij betalingen. Van de mensen die we kunnen bereiken zegt een deel (nog) geen gebruik te willen maken van ons aanbod om mee te denken in oplossingen voor de achterstanden die zijn ontstaan. We streven er naar om in 55% van de gevallen daadwerkelijk te komen tot een persoonlijk advies en waar nodig aangevuld met een hulpaanbod. |
2.3.2 We zetten in op het voorkomen van problematische schulden bij jongvolwassenen tot 27 jaar. We ontwikkelen een aanpak, inclusief meetinstrumenten, passend bij de ontwikkelingsfase, die uiterlijk in 2026 breed ingezet kan worden. |
---|
Jongeren komen steeds vaker in financiële problemen. Hen helpen met het oplossen van schulden én hen helpen met het goed op de rit krijgen en houden van hun financiën is uitermate effectief. Jongeren hebben nog een lange weg voor zich en het helpt als ze daarbij vertrouwen hebben in eigen kunnen en/of de weg naar hulp kunnen vinden als het even niet loopt. |
Doelstelling 2.4
Doelstelling 2.4 De samenwerking met onze partners in de regionale arbeidsmarkt versterkt de arbeidsmarkt in Apeldoorn. De werkgelegenheid groeit het meest in de zorg, techniek, vrijetijdssector en transport & logistiek. We hebben op dit moment te maken met een krappe arbeidsmarkt in veel sectoren. Samen met lokale en regionale partners werken we aan een duurzame toekomst in het perspectief van de brede welvaart.
Prestaties
2.4.1 In 2026 is het regionaal werkcentrum actief en toegankelijk voor alle werkgevers en inwoners. Hierbij is de dienstverlening van de andere netwerkpartners ontsloten en beschikbaar (no wrong door). |
---|
In opdracht van het Rijk moeten vanaf 1 januari 2026 landelijk 35 Regionale Werkcentra (RWC) staan. Door de samenwerking in de RWC’s kunnen werkgevers en inwoners met een vraag over werk of scholing, bij alle netwerkpartners één ingang vinden en worden zij geholpen door de juiste netwerkpartner. Zo genoemde “No Wrong Door” principe. Dit betekent veel voor de regionale afstemming en het inrichten en harmoniseren van processen. Alsook voor de monitoring zodat we in beeld hebben welk aanbod we kunnen inzetten om de arbeidsmarktvragen van werkgevers te beantwoorden en inwoners naar werk of scholing te begeleiden. Apeldoorn heeft hier als centrumgemeente binnen de arbeidsmarktregio Noordwest Veluwe en Stedendriehoek extra taken in de coördinatie. Ook zijn wij de financiële host, waardoor de financiering van het RWC via onze begroting loopt. De regio heeft gekozen voor een programmatische aanpak waarbij de programmamanager, in dienst van de centrumgemeente, verantwoordelijk is voor de uitvoering en de P&C-cyclus. |
2.4.2 In 2025 stellen we een regionale meerjaren-arbeidsmarktagenda op die de sociale, economische en onderwijsagenda verbindt. Alle regionale en bovenregionale arbeidsmarktprojecten waaraan Apeldoorn deelneemt zijn terug te vinden in de jaarlijkse u |
---|
Het streven is om binnen de arbeidsmarktregio tot één sociaal economische agenda te komen met betrekking tot de opgaven op de arbeidsmarkt. Hoe ontsluiten we het schaarse menselijk kapitaal binnen de gewenste of noodzakelijke economische ontwikkeling? Vestigingsklimaat, onderwijsaanbod en ondersteuning voor inwoners en ondernemers/instellingen spelen hierbij een belangrijke rol. De wetswijzigingen (Participatiewet in Balans, Wet van School naar Werk) en een Leven Lang Leren zijn onderwerpen die daarbij van invloed zijn op de arbeidsmarktagenda van het Regionaal Werkcentrum (RWC Veluwe Stedendriehoek). |
Doelstelling 2.5
Doelstelling 2.5 Meer inwoners hebben voldoende basisvaardigheden om deel te kunnen nemen aan de samenleving. Iemand die laaggeletterd is kan problemen hebben met lezen, schrijven, rekenen of digitale vaardigheden. Het niet beheersen hiervan heeft ingrijpende gevolgen in een steeds meer gedigitaliseerde samenleving. In de hulp die we bieden pakken we deze problemen aan. Om de doorlopende ontwikkeling van basisvaardigheden te borgen, is de integrale samenwerking cruciaal met partijen die in alle levensfasen een rol spelen. Samen leveren we een bijdrage aan het (preventief) voorkomen van achterstanden bij onze inwoners.
Prestaties
2.5.1 In 2025 is het aantal inwoners dat deelneemt aan een formeel educatieprogramma (Wet educatie beroepsonderwijs) of aan een non-formeel taalaanbod, met 10% gestegen ten opzichte van 2024. |
---|
We richten ons met de Wet Educatie Beroepsonderwijs (Web) op het voorkomen en verminderen van lage basisvaardigheden (b.v. lezen, schrijven, digitale vaardigheden) bij inwoners vanaf 18 jaar. De gevolgen van lage basisvaardigheden werken op veel levensdomeinen door. Daarom zijn alle activiteiten die we (laten) uitvoeren gekoppeld aan een of meerdere thema’s: participatie en werk, onderwijs, ouderbetrokkenheid, financiële zelfredzaamheid en gezondheid. |