Paragraaf

Financiering

Voor de definitie van de schuld sluiten wij aan bij de wettelijk gehanteerde definitie. Deze berekeningswijze van de Netto Schuldquote is vastgesteld als één van de financiële kengetallen voor gemeenten, waarbij zowel terug als vooruit gekeken wordt. In de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing hebben wij ijkpunten voor enkele kengetallen benoemd, waaronder die voor de (Gecorrigeerde) Netto Schuldquote.

De definitie van de gecorrigeerde Netto Schuldquote luidt:

(Onderhandse leningen+overige vaste schuld+kortlopende schuld+overlopende passiva -langlopende uitzettingen - kortlopende (debiteuren) vorderingen en uitzettingen – liquide middelen – overlopende activa)/ totaal van de inkomsten op de exploitatiebegroting.

Het doel gedurende deze collegeperiode is om onze netto schuldquote beneden de 90% te houden.

Jaar

Begroting

Rekening

Waarde ijkpunt

Provincie
Begroting

Provincie
Rekening

2021

  87,55%

  55,99%

Goed

A

A

2022

  78,86%

  46,23%

Goed

A

A

2023

  66,79%

   44,23%

Goed

A

A

2024

  62,81%

Goed

A

2025

 60,62%   

Goed

A

Al jaren zien wij een trend van verbetering van de schuldquote, bij de jaarrekening 2023 zelfs een niveau nipt beneden 45%. Met de activiteiten uit de vorige MPB 2024-2027, de plannen in de voorliggende MPB 2025-2028, de investeringen onderhanden en die voor ons liggen, en daarnaast éénmalige bestedingen, verwachten wij een oplopende Schuldquote ten op zichtte van de jaarrekening 2023. Ons bezit (vaste activa) zal de komende jaren behoorlijk toenemen. Daarnaast kunnen tegenvallende baten dit kengetal negatief beïnvloeden. Wij voorzien voor nu met een doorkijk naar de nabije jaren dat de corrigeerde netto schuldquote beneden de 90% blijft. Wij blijven de ontwikkeling van dit kengetal nauwgezet volgen.

EMU-saldo

In de nieuwe septembercirculaire heeft het kabinet de nieuwe individuele referentiewaarden voor individuele gemeenten gepresenteerd. Hieronder staat een overzicht hoe wij de ontwikkeling van ons EMU-saldo inschatten.

Referentiewaarde EMU-saldo

Begroting EMU-Saldo

Werkelijk EMU-Saldo

2021

€ 21,7 mln*

- €  15.599 mln

+ € 89,1712 mln

2022

 € 22,0 mln*

- €  16,029 mln

+ € 63,242 mln

2023

€ 24,9 mln*

-.€ 16.117 mln

-/-€ 14,600 mln

2024

€ 36,1 mln*

- € 42.838 mln

2025

€ 38,3 mln*.

-€ 54.642mln

* Vastgesteld op basis van het 0,34% van het Bruto Binnenlands Product voor alle gemeenten gezamenlijk

Ook via de EMU-saldo ontwikkeling kunt u zien of onze schulden juist afnemen of juist iets oplopen. Hadden wij bij de jaarrekeningen 2021 en 2022 nog een positief EMU-saldo, in 2023 was sprake van een tekort, bijna gelijk aan begroot voor dat jaar. Vanaf 2024 en verder begroten wij een verder oplopend EMU-tekort, gezien onze stevige ambities voor de Stad. Dat is op zich zelf geen probleem.

Hoe kunnen we meer concreet de Schuldquote verlagen en het EMU-saldo positief beïnvloeden?

  • Indien we de inkomsten in de exploitatie kunnen opvoeren heeft dat een positief effect. Als die inkomsten worden toegevoegd aan de reserves kan er schuld worden afgelost. Dan ontstaat een extra positief effect op de netto schuldquote;
  • Wij zijn al enkele jaren onderweg om een deel van de voorraad oneigenlijk bezit te verkopen ( er is een tijdelijke hold). Met de opbrengst is en zal een deel van de schulden worden afgelost;
  •  Indien de grondverkopen de investeringen overstijgen dan heeft dat een positief effect op de Schuldquote en het EMU-saldo.

Al deze mogelijkheden hebben (politiek bestuurlijke) consequenties, die verder gaan dan alleen een verlaging van de Netto Schuldquote.

Overigens is de verwachting dat de netto schuldquote in de komende jaren, met de ambities die wij hebben, gaat op lopen, daarbij zijn de volgende aandachtpunten te noemen:

  • De Algemene Reserve is en zal deels besteed gaan worden , in elk geval zullen middelen richting AOF worden ingezet. Afhankelijk van hoe snel middelen in de AOF werkelijk worden aangewend zal dit de schuldquote negatief beïnvloeden;
  • Diverse investeringen waaronder die in Activa met maatschappelijk nut en investeringen in het kader van het programma Stadmaken op de Veluwe, waardoor de schuld weer zal toenemen;
  • Overige grotere nog niet bekende investeringen kunnen dit kengetal negatief beïnvloeden;
  • Als de begroting niet volledig tot besteding komt, dan kan het overschot worden aangewend om schuld af te lossen, een positief effect.
Deze pagina is gebouwd op 10/31/2024 10:29:24 met de export van 10/29/2024 09:58:55