De door de raad in 2018 vastgestelde Kadernota Risicomanagement 2018-2021 bevat de uitgangspunten voor ons risicomanagement. In 2021 is een evaluatie uitgevoerd waarin werd geconstateerd dat de ambitie uit de kadernota nog steeds actueel is. Uit de evaluatie zijn geen punten naar voren gekomen die om aanpassing van het beleid en daarmee van de kadernota uit 2018 vragen. Inmiddels wordt wel gewerkt aan een actualisatie van de Kadernota Risicomanagement en deze zal in de tweede helft van 2024 aan u worden aangeboden. Risicomanagement omvat alles wat we doen om onzekerheden, kansen en risico’s te bespreken, te benutten en zo nodig te beheersen. Als gemeentelijke organisatie is het daarbij noodzakelijk om risicomanagement niet alleen onbewust onderdeel van ons werkproces te laten zijn maar de wijze waarop we om willen gaan met onzekerheden ook expliciet en transparant te betrekken bij de bestuurlijke besluitvorming. De doelstelling die we met risicomanagement nastreven is als volgt in de voornoemde kadernota opgenomen:
We bevorderen binnen onze beïnvloedingssfeer dat doelen en projectresultaten binnen de afgesproken kaders worden gerealiseerd door op een open, gestructureerde en inzichtelijke manier risico’s tijdig in beeld te krijgen, te beheersen en te rapporteren.
Van deze doelstelling zijn de navolgende subdoelstellingen afgeleid:
- In onze P&C-cyclus zijn naast financiële risico’s ook niet financiële TOP-risico’s inzichtelijk gemaakt.
- De voortgang en het effect van de beheersing van TOP-risico’s is expliciet in de P&C-documenten zichtbaar.
- College, directieraad en (project)management ervaren binnen 2 jaar een duidelijke impuls in de mate van en de wijze waarop het gesprek (breed en expliciet) over risico’s in onze organisatie wordt gevoerd.
- De positieve benadering van risicomanagement is concreet onderdeel van de wijze waarop we in Apeldoorn invulling geven aan risicomanagement.
Uit de in 2021 gehouden evaluatie kwam naar voren dat de subdoelstellingen 1 en 3 zijn gerealiseerd. Niet-financiële TOP-risico’s zijn inzichtelijk gemaakt en ook weer in de huidige begroting opgenomen. En uit de evaluatie bleek dat er meer aandacht voor risicomanagement wordt ervaren en dat een aantal leden van de kerngroep risicomanagement een cursus heeft gevolgd voor de begeleiding van risicosessies.
Met betrekking tot het tweede subdoel is geconcludeerd dat bij de TOP-risico’s beheersmaatregelen worden genoemd. Het inzicht in wanneer deze worden toegepast en welk effect we ermee willen bereiken, is echter nog niet voldoende geëffectueerd. Over het vierde subdoel is in de evaluatie aangegeven dat de concrete inzet op Risk Appetite (Risicobereidheid) nog niet heeft plaatsgevonden. Wel worden de risicosessies als helpend ervaren bij het voeren van het goede gesprek. Daarmee draagt risicomanagement in positieve zin bij. Indirect is daarmee een eerste stap gezet, en vraagt het ook om een concreet vervolg.
Inmiddels wordt hier invulling aan gegeven door de directie. Die bespreekt elk kwartaal per thema een lijst met kritieke projecten, met specifiek aandacht voor onzekerheden, kansen en risico's. Ook wordt rekening gehouden met actuele ontwikkelingen. Zo wordt in de risicosessies expliciet stilgestaan bij de mogelijke gevolgen van prijs- en capaciteitsontwikkelingen. En ook is er expliciet aandacht voor frauderisico's. In de tussentijdse rapportages informeren wij de raad hierover.
In de evaluatie zijn verder een aantal verbeterpunten opgenomen. De directie heeft extra capaciteit beschikbaar gesteld voor ondersteuning en advies bij risicomanagement. De verwachting is dat we daarmee nog meer groeien op het gebied van risicomanagement.