Gemeenschappelijke regeling
- verbonden partij
Werkleerbedrijf Lucrato
Werkleerbedrijf Lucrato
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Lucrato bedient drie doelgroepen. Ten eerste is zij werkgever voor mensen met een indicatie Wsw. In dit kader begeleidt Lucrato mensen naar een werkplek, zoveel mogelijk bij een reguliere werkgever. Daarnaast is Lucrato ook werkgever voor inwoners die in het kader van Beschut Werk een werkplek nodig hebben. De derde groep inwoners die Lucrato bedient zijn mensen vanuit de Participatiewet, die naar verwachting binnen een jaar aan het werk kunnen gaan, begeleidt.
Betrokken partijen
De Gemeenschappelijke Regeling Lucrato is een verbonden partij tussen de gemeenten Apeldoorn, Epe en Heerde.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van Werkbedrijf Lucrato bestaat uit drie leden, onder wie een voorzitter. Gemeente Apeldoorn levert de voorzitter en deze heeft bij het staken der stemmen de doorslaggevende stem. Het lid van de gemeente Apeldoorn heeft twee stemmen. Het lid van de gemeente Epe en het lid van de gemeente Heerde hebben ieder één stem. Een besluit van het bestuur is genomen als dit meer dan de helft van het aantal uitgebrachte stemmen heeft verkregen.
Portefeuillehouder(s)
S. Biharie
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Jaarlijks worden door het college prestatieafspraken met het bestuur van Lucrato overeengekomen. Lucrato legt verantwoording af over de Prestatieafspraken 2024 in het voorjaar van 2025. Voor het jaar 2025 stellen we opnieuw prestatieafspraken vast met Lucrato en deze zenden we ter kennisneming aan de Raad.
Risico's
Sinds 2020 heeft Lucrato te maken met tekorten op het bedrijfsresultaat welke zij niet meer uit eigen middelen kan dekken. Dit is vooral het gevolg van de effecten van de structurele Rijksbezuinigingen die tot uiting komen in het Wsw-subsidieresultaat. Lucrato heeft in de begroting 2025 een aanvullende bijdrage van Apeldoorn opgenomen van € 1,0 miljoen. Vanaf 2025 is er in onze begroting geen bedrag voor deze bijdrage opgenomen, maar hebben we hier in de paragraaf weerstandsvermogen een risico voor opgenomen. Gelukkig hebben we de afgelopen jaren gezien dat de daadwerkelijke bijdrage lager was, doordat het bedrijfsresultaat telkens beter was dan begroot. Dit maakt het moeilijk inschatten wat onze werkelijke bijdrage in het tekort zal zijn, daarom hebben dit als risico opgenomen in onze begroting.
Ontwikkelingen beleid
Het Rijk is voornemens wijzigingen in de Participatiewet aan te brengen via de wetsvoorstellen Participatiewet in Balans en Van School naar Werk. De planning is dat de wetswijzigingen respectievelijk per 1 juli 2025 en 1 januari 2026 inwerking treden. Deze wetswijzigingen hebben ook invloed op de wijze waarop Lucrato de opdracht van de gemeente uitvoert. Wij gaan daarover met Lucrato in gesprek.
Het kabinet heeft een impulsbudget beschikbaar gesteld waarmee gemeenten en sociale ontwikkelbedrijven gezamenlijk een plan maken voor de doorontwikkeling van het sociale ontwikkelbedrijf. Dit plan moet het samenwerkingsverband bij het Ministerie SZW indienen. We stellen dit plan op, samen met Lucrato en de regiogemeenten Epe en Heerde.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 22.845.000 (prognose)
Aandelenbelang
Voorzitter van het bestuur
2023
2024
2025
Rekeningresultaat
€ 267.000
- € 1.351.000 (prognose)
- € 1.351.000 (prognose)
Eigen vermogen
€ 3.034.000
€ 2.708.000 (prognose)
€ 3.025.000 (prognose)
Vreemd vermogen
€ 5.041.000
€ 3.210.000 (prognose)
€ 3.181.000 (prognose)
- verbonden partij
GGD Noord- en Oost-Gelderland
GGD Noord- en Oost-Gelderland
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Burgers leven zo veel mogelijk in veiligheid en gezondheid.Doel en openbaar belang: het bewaken, beschermen en verbeteren van de gezondheid van de inwoners. De taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg zijn per 2017 overgedragen aan het CJG.
Betrokken partijen
22 gemeenten in de regio Noord- en Oost-Gelderland
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
Portefeuillehouder(s)
A.J. Prins
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Risico's
Er zijn een aantal ontwikkelingen in wetgeving welke gevolgen kunnen gaan hebben voor de inwonersbijdrage, zoals bijvoorbeeld de pandemische paraatheid in de WPG. Op dit moment zijn de ontwikkelingen nog onvoldoende inzichtelijk. Eventuele effecten worden pas in 2025 verwacht.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 1.677.818 (prognose)
Aandelenbelang
DB lid
2023
2024
2025
Rekeningresultaat
€ 910.000
€ 0
€ 0
Eigen vermogen
€ 3.182.000
€ 2.411.000 (prognose)
€ 2.411.000 (prognose)
Vreemd vermogen
€ 13.266.000
€ 2.629.000 (prognose)
€ 2.629.000 (prognose)
- verbonden partij
Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe)
Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe)
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Borgen van een gezonde fysieke leefomgeving (o.a. schoner, stiller en duurzamer) creëren door regulering op basis van vergunningverlening, milieutoezicht, handhaving en milieuadvisering.
Betrokken partijen
De gemeenten Apeldoorn, Brummen, Voorst, Harderwijk, Heerde, Hattem, Ermelo, Elburg, Oldebroek, Nunspeet, Putten en Epe en provincie Gelderland.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur bestaat uit een algemeen bestuur van 13 leden en een dagelijks bestuur van 5 leden. Wethouder D.S. Huizer vertegenwoordigt de gemeente Apeldoorn in beide besturen. Elk algemeen bestuur lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. Indien 3 leden van het algemeen bestuur van opvatting zijn dat een besluit tot ongewenste en onrechtvaardige gevolgen leidt voor de deelnemers die zij vertegenwoordigen, kunnen zij een herstemming aanvragen. Bij een herstemming geldt het principe van gewogen stemmen, het aantal stemmen per deelnemer wordt dan vastgesteld op basis van het aandeel in de begroting.
Portefeuillehouder(s)
D.S. Huizer
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Worden vastgelegd in een uitvoeringsprogramma 2025
Risico's
In de begroting en jaarrekening van de ODVeluwe staan interne risico's. Die kan ODVeluwe zelf opvangen binnen haar eigen begroting. Er wordt een stijgende lijn in het aantal adviesproducten geconstateerd. Met name op het gebied van bodem/asbest, ecologie en energietransitie. Deze stijging kon nog worden opgevangen binnen de begroting. Dit begint echter wel op gespannen voet te staan met de bijdrage van de ODVeluwe op onze strategische doelen. Daarnaast spelen de ontwikkelingen omtrent de Omgevingswet die met ingang van 2024 in werking is getreden. Dit zal leiden tot extra werkzaamheden voor de nieuwe ODVeluwe op het gebied van onder meer bodem en geluid. De financiële consequenties hiervan zijn meegenomen in de claim onomkeerbaar beleid Omgevingswet.
Ontwikkelingen beleid
De fusie van de OVIJ met de ODNV tot de nieuwe Omgevingsdienst Veluwe is succesvol afgerond. In 2025 wordt verder gewerkt aan een robuuste omgevingsdienst die een bijdrage kan (blijven) leveren aan onze doelstelling van een gezonde en veilige fysieke leefomgeving en mee kan werken aan onze opgaven.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 5.642.016
Aandelenbelang
DB en AB lid
2023
2024
2025
Rekeningresultaat
€ 239.928 -/-
n.n.b.
n.n.b.
Eigen vermogen
€ 239.928 -/-
€ 60.000 prognose
€ 90.000 prognose
Vreemd vermogen
€ 870.726
€ 800.000 prognose
€ 800.000 prognose
- verbonden partij
Regio Stedendriehoek
Regio Stedendriehoek
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Regio Stedendriehoek draagt bij aan onze ambities uit programma 3, 4 en 9 door belangenbehartiging op het gebied van duurzaamheid, ruimtelijke ordening (waaronder milieu en mobiliteit) en economische zaken.
Betrokken partijen
De gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Lochem, Voorst, Heerde en Zutphen.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur bestaat uit een Algemeen Bestuur bestaande uit 8 vertegenwoordigende bestuurders vanuit de 8 deelnemende gemeenten en 2 agendaleden (provincie Gelderland en Overijssel).
Portefeuillehouder(s)
N. Derks (AB)
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
We werken via verschillende programmalijnen als regio samen aan de opgaven waar we voor staan. Een aantal concrete zaken waarin we als regio gezamenlijk optrekken:- Het regioarrangement 2023, waarin we als gemeenten, waterschappen en provincies afspraken maakten over hoe we de komende jaren aan de slag gaan om die balans samen écht te bewaken en de Stedendriehoek vitaal en leefbaar te houden.- In 2025 gaan we aan de slag als regio om samen met de provincies te komen tot een Ruimtelijk Arrangement, waarin ook afspraken worden gemaakt met het Rijk.- We zijn als regio aan de slag met het realiseren van de gemaakte Woondeal.- In 2025 gaan we aan de slag met het uitvoeren en vorm geven van de gesloten Regio Deal, Sterker in 3D- We zijn als regio bezig met het maken van een Ontwikkelperspectief, dat laat zien hoe we de regio ook richting de toekomst zien doorontwikkelen. Hierbij kijken we zowel naar woningbouw, mobiliteit, maar ook naar economie, energie, etc.
Risico's
Het weerstandsvermogen van de Regio Stedendriehoek is zeer beperkt. Bij deze WGR 'light' is de afspraak gemaakt dat de Stedendriehoek geen eigen vermogen opbouwt. Indien de Regio Stedendriehoek op enig moment onverhoopt niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen moet teruggevallen worden op de deelnemende gemeenten.
Ontwikkelingen beleid
We gaan als regio verder met de Uitvoeringsagenda 2023-2030. Daarnaast krijgen een aantal zaken in 2025 in het bijzonder de aandacht, zoals bijvoorbeeld:
- Ontwikkelperspectief
- Realisatie Woondeals
- Regio DealFinanciële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 1.629.740
Aandelenbelang
AB lid en voorzitter Strategische Board
2023
2024
2025
Rekeningresultaat
€ 261.138
€ 0 (prognose)
€ 0 (prognose)
Eigen vermogen
€ 261.138
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 713.679
n.n.b.
n.n.b.
- verbonden partij
Tribuut
Tribuut
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Met ingang van 1 januari 2016 voert Tribuut voor de gemeente Apeldoorn de belastingtaak uit. Naast de uitkeringen van de rijksoverheid vormen de gemeentelijke belastingen een belangrijke bron van inkomsten.
Betrokken partijen
Tribuut is een samenwerkingsverband van de gemeenten Apeldoorn, Epe, Lochem, Voorst, Brummen en Zutphen.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van Tribuut bestaat uit 6 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder van den Berge. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige meer stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
Portefeuillehouder(s)
H. van den Berge
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Gemeenschappelijke regeling Tribuut,
De GR is gewijzigd.De financiële stukken zijn hier te raadplegen.
Prestatie afspraken
Risico's
De risico's zijn opgenomen in het ontwerp toekomstplan en begroting 2025-2028 (pagina 19). De risico's bestaan uit beleidsharmonisatie, uitbreiding, proceskostenvergoeding, (inhuur)personeel, energiekosten, inflatie doorberekend in contracten, telefonie en ICT.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 4.057.000
Aandelenbelang
DB lid
2023
2024
2025
Rekeningresultaat
€622.000
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
- verbonden partij
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland/GHOR
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland/GHOR
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland voert de regionale taken uit op het terrein van de brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. De Veiligheidsregio doet dat ook op lokaal niveau zoals dat is aangegeven in de Wet Veiligheidsregio’s. Daarmee draagt de VNOG bij aan het behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid van de Apeldoornse burgers, bedrijven en instellingen.
Betrokken partijen
De VNOG is een gemeenschappelijke regeling (GR) en bestaat uit 22 gemeenten in Noord- en Oost- Gelderland.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De VNOG heeft een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur. De gemeente Apeldoorn levert de voorzitter van deze besturen. Op grond van de Wet Veiligheidsregio’s is dit de burgemeester. De gemeente Apeldoorn heeft 6 van de totaal 50 stemmen.
Portefeuillehouder(s)
A.J.M. Heerts
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Regionaal Risicoprofiel en Beleidsplan 2021-2024.
Prestatie afspraken
Uitvoering VNOG-taken (brandweerzorg, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening) geven geen aanleiding tot opmerkingen. De veiligheid van de Apeldoornse bevolking is niet in het geding geweest.Activiteiten rondom opleiden, trainen en oefenen zijn, na de coronaperiode, weer genormaliseerd.
Risico's
De VNOG kan normaal gesproken de risico’s opvangen binnen haar eigen reserves. De weerstandscapaciteit bestaat uit het totaal van middelen dat beschikbaar is om de risico’s financieel af te dekken. Het beschikbare weerstandsvermogen rekening 2022 bedraagt € 3.738.849. De benodigde weerstandscapaciteit is € 3.500.000. De ratio is 1,07 en daarmee ruim voldoende.
Ontwikkelingen beleid
In juli 2024 zijn de concept stukken van het Regionaal Beleidsplan 2025-2028, Regionaal Risicoprofiel 2025-2028 en Regionaal Dekkingsplan 2025-2028 aan de college’s en gemeenteraden gestuurd voor een zienswijze hierop. Deze stukken worden in december door het AB vastgesteld.
Het beleidsplan
Het beleidsplan vormt het strategische beleidskader voor VNOG en beschrijft de koers voor de komende vier jaar. In 2020 heeft de VNOG een Toekomstvisie opgesteld, waar de raden destijds nauw bij betrokken zijn geweest. Het nieuwe beleidsplan voor de periode 2025-2028 borduurt hier op voort, omdat de toen beschreven opgaven voor VNOG nog steeds gelden.Het risicoprofiel
Het risicoprofiel omvat een overzicht van de aanwezige risicovolle situaties en de soorten incidenten die zich kunnen voordoen in de regio. Het gaat hierbij om risico’s op rampen, crisis of grote branden, waardoor maatschappelijk ontwrichtende effecten op vitale belangen optreden en een gecoördineerd optreden van de crisisorganisatie noodzakelijk is.
De herziening heeft plaatsgevonden met vertegenwoordigers van hulpdiensten, gemeenten (bevolkingszorg) en crisispartners. Hierbij is gebruik gemaakt van landelijke handreikingen, landelijk geduide risico’s en de laatste inzichten zoals trends en ontwikkelingen. De opvallendste wijzigingen in het risicobeeld zijn gerelateerd aan de klimaatveranderingen en onrust in de samenleving. Ook is voor een aantal risico’s gebruik gemaakt van een moderner scenario zoals een energieneutrale woning met verminderd zelfredzamen en een cyberaanval op een gemeente.Het dekkingsplan
Het dekkingsplan maakt de operationele prestaties van de brandweer inzichtelijk en hoe dit zich verhoudt tot de daaraan door de wetgever gestelde eisen. In bepaalde gebieden of op bepaalde locaties in onze regio zijn extra (risicobeheersende) maatregelen noodzakelijk. Dit document geeft ook inzicht in de werkwijze die VNOG daarbij hanteert.Natuurbrandbeheersing
Naast bovenstaande ontwikkelingen is door de voormalig minister voor Natuur en Stikstof tijdens het Bestuurlijke Overleg Natuurbrandbeheersing een toezegging gedaan dat de middelen die het ministerie van LNV beschikbaar heeft gemaakt onder andere bedoeld zijn voor ons verzoek voor de verbetering van de bluswatervoorziening in onze uitgestrekte natuurgebieden. Om de kans op onbeheersbare natuurbranden te minimaliseren is een snelle en effectieve inzet van de brandweer belangrijk. Hiervoor is een adequate bluswatervoorziening nodig die normaal gesproken wel aangelegd is in stedelijk gebied maar niet in natuurgebieden. Wij vertrouwen erop dat de nieuwe Minister deze toezegging overneemt, waardoor deze (een deel van deze) kosten niet ten laste komen van de gemeente.Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 11.744.700
Aandelenbelang
DB en AB lid
2023
2024
2025
Rekeningresultaat
€ 2.832.000 Voordelig
€ 2.000.000 Voordelig (prognose)
€ 0 (prognose)
Eigen vermogen
€ 18.990.000
€ 17.925.000 (prognose)
€ 15.667.000 (prognose)
Vreemd vermogen
€ 26.019.000
€ 47.558.000 (prognose)
€ 68.571.000 (prognose)
- verbonden partij
PlusOV
PlusOV
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Acties om personen met een beperking of met chronische, psychische of psychosociale problemen te helpen zich zoveel mogelijk zelf te redden in de eigen leefomgeving en mee te doen in de maatschappij (programma 7). De jeugd krijgt genoeg kansen om de eigen talenten te ontwikkelen (programma 5). De jeugd kan opgroeien in veiligheid en geborgenheid (programma 5). Inwoners zijn aan het werk of maatschappelijk actief (programma 6).
Betrokken partijen
Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Prins.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
Portefeuillehouder(s)
A.J. Prins
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
De Gemeenschappelijke Regeling Vervoerscentrale Stedendriehoek (PlusOV)
Prestatie afspraken
Risico's
De samenvoeging van vervoertaken van de 9 gemeenten brengt risico’s met zich mee, die in het bedrijfsplan van de vervoercentrale staan. Als één van deze risico’s zich voordoet, kan dit leiden tot onrust bij reizigers en extra kosten. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om financiële risico’s op te vangen. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten meer betalen.
Ontwikkelingen beleid
Mensen prettig, betaalbaar en efficiënt vervoeren wanneer er geen vervoersalternatief is. Dat is de missie van PlusOV. Deze missie geeft PlusOV twee belangrijke opdrachten; kwalitatief goed vervoer, efficiënt georganiseerd en daarmee betaalbaar voor reiziger en gemeenten.
We verwachten de komende jaren een stijging van het vervoersvolume in Apeldoorn. Tov 2023 wordt er in 2024 (Q1 en Q2) 19% meer gebruik gemaakt van het Vraagafhankelijk Vervoer (aantal ritten en aantal kilometers nemen toe). Dit resulteert in Q1 en Q2 van 2024 in een kostenstijging van 3%. Wat laat zien dat PlusOV het vervoer voor Apeldoorn efficiënt kan organiseren. Daarnaast geven reizigers in het continu klanttevredenheidsonderzoek het afgelopen jaar een 8,3 als algemeen rapportcijfer voor het vraagafhankelijk vervoer dat door PlusOV gereden wordt. PlusOV weet hiermee de missie-doelen goed te behalen; ze weet tevreden klanten te behouden terwijl de vraag stijgt, waarnaast de kosten relatief minder stijgen dan vraag.
Om het vraagafhankelijk vervoer ook in de toekomst betaalbaar te houden en beschikbaar te houden voor de mensen die het nodig hebben, heeft de stijgende vraag naar het vraagafhankelijk vervoer onze aandacht in 2025. Samen met de regio PlusOV kijken we naar de maatregelen die hiervoor nodig zijn.Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 3.253.986
Aandelenbelang
DB lid
2023
2024
2025
Rekeningresultaat
€ 951
€ 0 (prognose)
€ 0 (prognose)
Eigen vermogen
€ 439.809
Vreemd vermogen
€ 1.934.294